Wilt u op de hoogte blijven van het belangrijkste financile nieuws?
Like ons dan op Facebook. Vinden we leuk!

REACTIES

Scrabbelt ze veel ?

duitse herder | 13-10-17 | 11:11

Dit verhaal is exemplarisch voor management anno 2017 in grotere organisaties. Ze zijn niet afkomstig uit eigen kweek en hebben kennis van het vakgebied van het bedrijf of organisatie. Maar zijwaarts ingevlogen na zo'n mallotige post-1968 fopstudie, wat hoger in het loongebouw geplaatst en omgeven door eenzelfde soort mensen.

Er is een keiharde kloof en clash aan het ontstaan tussen professionals, dus mensen die ergens verstand van hebben, en managers die vanwege het ontbreken van een echt vak al snel 'processen faciliteren' met trainingen 'gedragscompetenties ontwikkelen' waarbij dat soort diarreevocabulaire het onderwerp van gesprekken vormt tussen professionals en leidinggevenden.

Lang leve het oude gildesysteem waarbij senioren iets bijbrengen aan junioren binnen een echt vakgebied. En graag die competentie-ontwikkelaars omscholen tot verpleegkundigen, brandweermensen (genderneutraal!), vakdocenten, loodgieters enz: mensen waar integere mensen WEL iets aan hebben.

SansUnique | 13-10-17 | 11:28

'hebben kenni's = 'hebben geen kennis'

SansUnique | 13-10-17 | 11:31

Langzaam aan komen bestuurders en politici woorden te kort om hun bullshit te verkopen.

Anno 2017 is nieuw beleid hetzelfde als oude bagger verkopen als iets nieuws door het een andere naam te geven.
Wat een armoede...en dan raar opkijken als de mensen wat ontevreden worden

Of gewoon negeren van zaken die niet werken en framen van mensen die daar wat van zeggen, ook zo'n leuke :)

Tsaaah | 13-10-17 | 11:44

Prachtig gezegd @SansUnique!

Tijd dat Janine Vos en haar ING/ABN-AMRO-soortgenoten zelf getransformeerd gaan worden. Naar RTL Boulevard of zo.

Frenkbach | 13-10-17 | 11:54

SansUnique | 13-10-17 | 11:28
Precies! Aan fopstudies en fopfuncties geen gebrek. De term die ik het vaakst hoor is 'Change Manager'. Dat gaat heel simpel. Stel: het bedrijf waarvoor u werkt wil reorganiseren, waardoor een taak waar u zich al 10 jaar hard voor hebt ingezet ineens geschrapt wordt. U zit in zak en as, u vindt het een klote-beslissing, u wt dat het bedrijf er slechter van wordt, maar ... gelukkig is er een Change Manager, meestal onder de vorm van een pas afgestudeerd huppeltrutje.
Het trutje in kwestie belt u wekelijks op om te vragen hoe u zich voelt, en of u even wil aanduiden op de 'veranderingscurve' in welk stadium u zich bevindt.
Deze curve dus: www.educational-business-articles.com...
Als u b.v. zegt dat u kwaad bent, dan legt het trutje u uit dat niet de bedrijfsleiding het probleem is, maar integendeel uzelf. U hebt de verandering immers nog niet omarmd, en dat is helemaal uw eigen fout dus. En dat u bovendien de uitzondering bent, want uw collega's zijn al 'verder gevolueerd'. U bent achterlijk, of toch minstens erg ouderwets.
Tussen de regels door laat men u ook nog fijntjes verstaan dat het bedrijf niet verder kan met mensen die onderaan de curve blijven hangen, en dat het dus in uw belang is om door te slikken wat men u door de strot heeft geduwd. Zwijgen, glimlachen en pootjes geven.
Wedden dat dit fenomeen menige lezer bekend voorkomt?

Nonkel Frituur | 13-10-17 | 11:57

@Nonkel Frituur:
Uw verhaal komt me erg bekend voor. In mijn organisatie wordt al een jaar gewerkt, plannen gemaakt, blauwdrukken geschreven, projectjes gedraaid enz over " EIGENAARschap".
Eigenaarschap! Als je echter na een jaar ouwehoeren aan het management vraagt om te vertellen wat de voortgang is op weg naar dat ' eigenaarschap' , dan valt iedereen stil. Ondertussen zijn de teammanagers, projectmanagers, bestuursleden, stuurgroepcommissieleden en ga maar door lekker een jaartje druk geweest.
Resultaat voor de medewerkers: NUL

theo-is-dood | 13-10-17 | 12:28

Natuurlijk gaan we 'gender neutraal' reorganiseren. Dus voor 10 suffe mannelijke, domme en oudere accountmanagers worden er 2 jongere, 'hippe' , domme dames ontslagen.

derksje | 13-10-17 | 13:09

Eigenlijk komt het er op neer dat HR slecht werk heeft geleverd als ze met verkeerde mensen, op verkeerde leefttijden, van verkeerde genders op verkeerde banen zitten.
Qua transformatie kan dit maar tot 1 conclusie leiden: oude HRders eruit en nieuwe erin.

watergeus | 13-10-17 | 13:13

@Nonkel Frituur | 13-10-17 | 11:57 | + 16 -
Hoe beroerd het fenomeen als geheel ook is; als individu kun je kiezen: f als een oude zeur gelijk zitten te hebben en steeds minder relevant te worden, f meedoen aan het spel en ondertussen je eigen doelen waarmaken bnnen de mallotigheid die zich om je heen afspeelt.
Word geen brompot.

fail | 13-10-17 | 13:17

Wat zou nou denken als ze over 30 jaar achter de geraniums zit. 'Ik heb een zinvol leven geleid'. Dat zouden managers eens meer moeten doen; waar wil ik over 30 jaar op terug kijken.

Yeohan | 13-10-17 | 13:25

@Yeohan | 13-10-17 | 13:25 |
Ik verdenk juist de bekende managers-lege-dozen ervan dat ze denken dat ze hl belangrijk zijn (geweest)...

EefjeWentelteefje | 13-10-17 | 13:30

Dat plaatje N F is gebaseerd op het zgn slecht nieuws gesprekken voeren. Die curve en bijbehorende gedachte is al zo'n 25 jaar oud. Jatwerk dat getransfomeerd is dus.

www.educational-business-articles.com...

duitse herder | 13-10-17 | 14:52

Als iemand vertelt dat hij/zij trnasformeert denk ik dat hij/zij van geslacht gaat veranderen... zou het persoonlijk gewoon noeme zoals het is.

hans123 | 13-10-17 | 18:22

Reacties op dit artikel zijn gesloten