Wilt u op de hoogte blijven van het belangrijkste financiële nieuws?
Like ons dan op Facebook. Vinden we leuk!

REACTIES

Niks nieuws onder de zon, betalen doe je uiteindelijk toch wel en goedkoop blijkt uiteindelijk veelal toch duurkoop in de luchtvaart. Ik vlieg zelf bijna uitsluitend nog KLM tegenwoordig en ben dan binnen Europa inderdaad vaak goedkoper uit dan bij budget airlines- bij een "duurder" ticket zitten veel van die opties gewoon al inbegrepen. Of dat zo blijft is afwachten, ook bij de Koninklijke zijn ze constant nieuwe dingen aan het uitproberen met de tickets en opties.

IntegereVoorzitter | 13-09-17 | 09:45

De schrijver heft duidelijk geen kinderen of heeft er zo'n hekel aan dat ie ze niet had moeten nemen/ krijgen

Voor de rest, reken wat je wilt als maatschappij, maar stop met die onduidelijkheid

Tsaaah | 13-09-17 | 09:58

Toevallig had ik dat recent ook, bij een transantlatische vlucht kregen we drie stoelen naast elkaar en één tien rijen verderop. De vier tickets waren gelijktijdig geboekt en het ging niet om een budgetmaatschappij. De vierde stoel naast de drie andere was nog gewoon vrij en voor 30 euro bijbetaling konden we die reserveren. Uiteraard niet gedaan en bij de de bagage-dropoff heb ik het alsnog gratis kunnen regelen. Was een bewuste strategie om een paar tientjes extra te kunnen verdienen. Extra kosten voor zaken die de maatschappij geld kosten (bagage, eten) of schaars zijn (extra beenruimte) kan ik enigszins begrijpen maar dit was kansloos.

Frits de Vriez | 13-09-17 | 10:19

Gelukkig hoef ik niet te vliegen voor mijn werk. Voor de vakantie heb ik een auto gekocht.

watergeus | 13-09-17 | 10:21

@watergeus | 13-09-17 | 10:21
Helaas ga ik met de auto naar Azië rijden en weer terug niet redden met mijn 5 weken vakantie.

2voor12 | 13-09-17 | 10:31

IntegereVoorzitter | 13-09-17 | 09:45 | + 7 -

Ja, klopt. Ik ook alleen nog maar KLM, BA of SAS.

Maar wat ik wel heel jammer vind is dat je als je met KLM binnen Europa vliegt er geen ruimbagage meer bij in begrepen zit.
En BA heeft op vluchten binnen Europa de drankjes/snacks afgeschaft.

Ze zakken dus ook richting niveau van service van budget maatschappijen. Heel zonde!

Powerking | 13-09-17 | 10:45

Powerking | 13-09-17 | 10:45

Inderdaad jammer dat je voor ruimbaggage in Europa moet bijbetalen, maar aangezien ik meestal kort heen en weer ga heb ik er weinig last van omdat ik dan aan mijn handbaggage voldoende heb. Die enkele keer dat ik dan wel een koffer meeneem, kan ik de kosten drukken via Flying Blue. Je krijgt er sowieso korting mee en lid zijn is gratis, dus zelfs als je maar 1x per jaar met ze vliegt is het geen gek idee even dat nummer aan te vragen en in te vullen bij de boeking.

Het niveau daalt helaas wel, maar de service is nog steeds vele malen beter dan bij menig andere airline. Voorlopig ben ik in ieder geval nog dik tevreden. Ben wel benieuwd hoe de luchtvaart er over 10 jaar uitziet.

IntegereVoorzitter | 13-09-17 | 11:00

IntegereVoorzitter | 13-09-17 | 11:00 | + 0 -

Klopt! Daaraan toe te voegen dat de kans op vertragingen bij KLM/BA ook vele malen kleiner is dan bij budget maatschappijen (vlieg relatief veel; zeker zo'n 4 keer per maand).

En ook erg benieuwd hoe de luchtvaart er over 10 jaar uitziet...

Powerking | 13-09-17 | 11:18

Ik bereken nooit reserveringskosten.

duitse herder | 13-09-17 | 11:49

Het blijft behelpen, ook met vliegen. Tijd voor Echte Disrupting Technology. En dan bedoel ik geen gender neutrale stukjes flauwe software of een ifoon met blabla onzin, want dat is allemaal oude wijn in nieuwe zakken (of was het andersom?).

Ik bedoel dingen als een 'Star Trek' transporter. Echte Mannen Disrupting Technology dus. Maar ja, waar zijn de Echte Mannen nog, tegenwoordig?

Poekieman | 13-09-17 | 12:33

Bij Ryanair krijgen kinderen onder de 12 jaar gegarandeerd een plekje naast de ouder en is het voor de rest inderdaad random allocated. Stoeltje kiezen kan wel al vanaf 2 euro per stoel en al direct bij het boeken.
Als je bij KLM een stoeltje wilt reserveren bij het boeken, ben je aanzienlijk meer kwijt, goedkoopste stoel 5 euro.
Zelfde voor ruimbagage (20kg retour):
KLM AMS-London-AMS: 50 euro
easyjet AMS-London-AMS: 33,80 euro
Ryanair EIN-London-EIN: 30 euro
Dus het is een vreemd onderzoek van de Telegraaf. Iemand de bron/informatie?

lsimon | 13-09-17 | 13:25

Inmiddels de bron gevonden: blog.tix.nl...
Gaat dus *alleen* om de prijs van stoelreserveringen.
Snap niet hoe de Telegraaf erbij komt dat KLM goedkoop is, want ze zitten gewoon in de middenmoot.
De prijzen van stoelreservaties liggen in ieder geval veel dichter bij elkaar dan de prijzen van ruimbagage.

lsimon | 13-09-17 | 13:35

Wat een ongelofelijke onzin dat budgetmaatschappijen uiteindelijk net zo veel kosten als KLM, BA, Lufthansa etc.

Dat heeft zelfs niets te maken met de cijfers verkeerd uitleggen, het is gewoon pure kwatsch. Ikzelf vlieg zo'n 10 keer per jaar en indien mogelijk met Ryan. De uitzondering is de jaarlijkse Verre Oosten trip.

Ik hoef zelden te vliegen op een exacte datum dus onze tickets kosten vrijwel altijd tussen € 29 en € 70. Zojuist 2x Berlijn geboekt.

1. Ticket € 59 + € 15 voor de nooduitgang zodat zodat ik mijn superlange benen kwijt kan. Ticket 2 voor mijn vrouw € 59 want die is niet zo groot. Kosten betaald € 133 (+ € 153 voor de terugreis) en € 286 afgeschreven van mijn bank. Bovenop dit bedrag komt niets. Een ieder die zegt dat dat wel zo is lult uit zijn nek.
2. Neem fruit mee en twee verse broodjes. Mango's, grapefruit, meloen. Lekker veel in een plastic container.
2. Wacht, lezend mijn krant, totdat vrijwel iedereen na een uur gestaan te hebben door de tunnel is verdwenen, sta dan op en loop zonder oponthoud aan boord. Irritante wachttijd daarmee nul.
3. Aan boord knabbel ik aan mijn heerlijke etenswaren en zit tevreden met mijn benen gestrekt.
4. Mijn vrouw zie ik niet maar die zal vast wel ergens zitten. Haar plaats is toegewezen, kost niks en die kan echt wel 2 uur op haar krent zitten zonder mijn hand vast te houden. Als zij haar bak fruit op heeft gaat ze toch pitten.
5. Elk kunnen we 10 kg bagage meenemen. Meestal hebben we aan de helft genoeg. Wij nemen dan ook geen 5 kg aardappelen mee of een krat vol cosmetica en andere onzin. Wel ruim voldoende schone kleding. Mocht het vliegtuig afgeladen zijn dan gaat voordat we de trap opstijgen de bagage alsnog het ruim in.

Twee retourtjes Spanje Duitsland dus voor € 286. Vrijwel altijd betalen we VEEL MINDER maar ditmaal gaan we naar een beurs dus de data waren niet flexibel. Als je niet erg lang bent kun je daar zo wie zo nog eens € 30 of € 50 (afhankelijk van de vluchtduur/bestemming) vanaf trekken want een stoelnummer kiezen is slechts optioneel.

En maar klagen over 'oplichting'! Ga jullie schamen, wat een zeikerds!


Sofa1 | 13-09-17 | 16:32

Ik voeg er nog aan toe: 25/30 jaar geleden was ik nogal eens in Griekenland. Tickets gingen meestal over de toonbank voor Hfl 599 oftewel € 275. Voor datzelfde geld heb je nu minstens twee keer zoveel als je er vanuit gaat dat in de afgelopen 25/30 jaar alle prijzen gelijk zijn gebleven. Het CBS weet te melden dat we echter 2,19 meer betalen dan in 1980. maw, vliegen is zeker 5 keer goedkoper geworden. Zeiken moet je over de 800 verschillende Nederlandse belastingen of gewoon eens niet links stemmen.

Sofa1 | 13-09-17 | 16:42

En deze opmerking van 'Powerking': 'Vertragingen bij KLM/BA ook vele malen kleiner is dan bij budget maatschappijen'.

Werkelijk? Zou het toeval zijn dat ik inmiddels 15 jaar binnen Europa vlieg OP TIJD met Ryan? (2 keer een halve dag later vanwege stakingen van de Franse luchtverkeersleiding)

Gaarne een link van uw bron! Ben toch heel benieuwd hoe vaak de 'budgetmaatschappijen' een zakenreis of uitstapje grondig verpesten!

Sofa1 | 13-09-17 | 16:54

Ik kan me echt niet voorstellen dan de oude Europese maatschappijen goedkoper zijn dan de nieuwere budget maatschappijen al Rijanair en Easyjet.

Zal wel op de Afhankelijker of een zwaar gesponsorde website hebben gestaan.

Raider Twix | 13-09-17 | 17:35

Bij Iceland air zeker een stoel reserveren: gezellig samen 11 uur vliegen? Nee dus, online inchecken kon niet (meer) want we waren al uit elkaar geplaatst. Door die naziis. Op Schiphol kon de Nederlandse grondstewardess gelukkig een deel goed maken. Op de terugweg echter hadden we een nachtvluchten van 11 uur vliegen op een rij geplaatst bij de nooduitgang, zodat onze stoelen geen centimeter achterover konden. Die van de mensen voor ons uiteraard wel. Er was naast ons een rij lege stoelen, dus daar kon een andere passagier wel gaan liggen(!). Aan de IJslandse luchttrut van 1meter50 uit gelegd dat een Nederlander van 1:85 niet 11 uur als een sardine opgepropt kan zitten. Nooit meer.

Analia von Solmsch | 13-09-17 | 23:14

Een Televaag-verhaal met een hoog "Wij van WC-Eend"-gehalte.
Als je een béétje uit je doppen kijkt bij het boeken bij een low-cost carrier, dan weet je dat stoeltjes reserveren voor het hele gezinnetje gewoon wat tientjes extra kost. Man man, wat een ramp, als je vakantie qua kosten sowieso al in de vier cijfertjes loopt...

En oh ramp, je zal toch eens een keertje wat uurtjes gescheiden moeten zitten van je echtgenoot (m/v/het) en de kiddo's. Wat een wereldramp zeg. Is er al een petitie online? Een stille tocht voor georganiseerd, wellicht?

Mijn ervaring is dat doorgaans mede-reizigers best wel welwillend zijn om even van stoeltje te wisselen. Ik wel, in ieder geval.

Wie meer luxe wil, moet maar meer betalen.
Oftewel, gejank, gezeik en gezanik.

@Sofa1 | 13-09-17 | 16:32 |
Waarvan akte! ;-)

EefjeWentelteefje | 14-09-17 | 00:53

@Sofa1 | 13-09-17 | 16:54 |

Ik vlieg, indien de bestemming voorradig is, altijd met de prijsvechters.
In een jaar of tien tijd één keer een vertraging meegemaakt - bleek dat de beoogde kist kapotstuk was en dat Transavia liever eerst een andere kist invloog om ons op te halen. Kan gebeuren, en volgens mij een zeer professionele beslissing.

EefjeWentelteefje | 14-09-17 | 00:56

EefjeWentelteefje: ik kan ook best een zeurpiet zijn maar dan moet er wel iets zijn om over te zeuren.

Mensen: kijk op Skyscanner als u wilt/moet vliegen. Boken en alle opties aan u voorbij laten gaan (tenzij u langer bent dan 1.90 cm) en wat lekkers meenemen voor aan boord. Dan betaalt u nooit meer dan de opgegeven prijs en vaak vliegt u al voor € 50 naar alle uithoeken in Europa. Ryan is soms spotgoedkoop (buskaart prijsjes) en met al die nieuwe Boeings is niks mis. U kunt toch wel een uur zitten zonder magnetron hamburgers of koffie? Gewoon genieten en niet onterecht zeiken.

Sofa1 | 14-09-17 | 01:19

Reacties op dit artikel zijn gesloten