Wilt u op de hoogte blijven van het belangrijkste financiële nieuws?
Like ons dan op Facebook. Vinden we leuk!

REACTIES

Ik kan me voorstellen dat het beroep van leraar bepaald niet aantrekkelijk is.. met al die vmbo losgeslagen energie drankjes drinkende pubers.. (en dan nog de ouders die met een knuppel langskomen als je niet oppast)

De discipline in het geheel is helemaal weg in het onderwijs... Gaat niet om salaris, maar dat je normaal en redelijk je werk kunt doen.. Niet dat als je al een vinger naar Rilana wijst,, gelijk de ouders al dreigend en scheldend voor de deur staan...

waskuup | 12-05-17 | 11:41

@waskuup | 12-05-17 | 11:41:


Helegaar mee eens. Het enige probleem hier is dat er geen sprake is van een markt: er is sprake van verplichte winkelnering omdat er de leerplicht is. Dan zou je dat dus _ook_ aan de markt vrij willen geven.


Want laten we eerlijk zijn: Verantwoordelijke ouders zullen hun kinderen dan toch wel opleiden. Ofwel op een goede school, of zelf.


Dat lost ook meteen het indoctrinatieprobleem op.

Balsaq | 12-05-17 | 11:44

"Gaat niet om salaris, maar dat je normaal en redelijk je werk kunt doen."
@waskuup | 12-05-17 | 11:41 |

Roep ik de hele tijd al. De verhouding is zoek.

AntiGratisArbeid | 12-05-17 | 11:50

Wat verdiend een leraar dan?

Príncipe | 12-05-17 | 11:51

Werken in het basisonderwijs is de hel.
- Schoolleiding die al blij is als ze hun bezetting hebben geregeld en nergens aan toe komen;
- invallers die niet te vaak mogen invallen want dan hebben ze een vaste aanstelling.
- verplicht aannemen van onhanteerbare kinderen die voorheen naar het speciaal onderwjs gingen;
- (te) grote klassen;
- slecht opgevoede, ongedisciplineerde leerlingen;
- overassertieve ouders die het gezag van de leerkracht niet accepteren;
- overdreven registratie en regeldruk.

Koning Willy | 12-05-17 | 11:56

Het probleem is dus dat het werken in het onderwijs niet leuk genoeg is voor het salaris.

Koning Willy | 12-05-17 | 11:57

@Príncipe:
Niet veel. Lijkt me op zich een mooi beroep maar financieel totaal niet aantrekkelijk.

Kijk naar Finland, hét gidsland op onderwijsgebied, daar verdienen leraren meer dan modaal (tot 45k).
.
Overigens, verdient is met een t. Blijkbaar was jouw leraar z'n salaris niet waard ;)

ddude | 12-05-17 | 12:01

@Koning Willy
Een leraar verdient ruim voldoende en heeft zeer veel verlof. Echter, dagelijks tussen andere leraars moeten leven, job onzekerheid (zeker in het begin) en een klas vol special snowflakes en 'jongeren' die met moeite 2 woorden Nederlands spreken. Nee, bedankt.

Wat het loon betreft: een ervaren leraar wiskunde of muziek in de hogere jaren middelbaar verdient 100EUR per gewerkt uur en er zijn er nog te weinig. Daar zal het niet aan liggen.

pandalicious | 12-05-17 | 12:06

Een leraar verdient een heel keurig salaris, als je het berekent naar netto salaris per uur. Ik kan er in ieder geval niet aan tippen, en de meeste lezers ook niet. En dat voor een risicoloos beroep met goede baankansen.
Maar laten we wel wezen, leraar zijn anno nu is gewoon kut in het kwadraat.
Aan de ene kant is het gros van de jeugd van tegenwoordig kut (zeker in de grote steden) en aan de andere zorgt Den Haag met haar bemoeizieke regelzucht vanuit de maakbaarheidswens er wel voor dat ieder resterend pleziertje dat je uit je werk had kunnen halen in de kiem gesmoord wordt.
Dat eerste is niet zo makkelijk op te lossen, maar dat tweede wel.
In theorie althans.

jemagookniksmeer | 12-05-17 | 12:09

Mooi he, dat idee van de Nederlandse kenniseconomie. Heel hard roepen dat we met kennis geld moeten verdienen maar het dan vertikken om wat meer geld te investeren in letterlijk de basis hiervan. Die basisbeurs afschaffen zou toch heel veel geld opleveren/besparen? Waar is dat geld dan heen gegaan? Ik mag hopen richting onderwijs, maar vrees dat het andere doeleinden had...

Overigens mag ook wel eens over de invulling van het lesrooster e.d. gepraat worden. Als ik bijvoorbeeld lees dat leraren niet mogen/durven praten over de Jodenvervolging in WO II, onze christelijke roots, homoseksualiteit en andere 'politiek gevoelige onderwerpen' omdat sommige leerlingen zich er misschien ongemakkelijk bij (zouden kunnen) voelen zou ik er als leraar al snel de brui aan geven. Dat is absoluut geen onafhankelijk en objectief onderwijs meer. Laat maar zitten als het op die manier moet.

Dirk. | 12-05-17 | 12:11

Wat verdiend een leraar dan?
Príncipe | 12-05-17 | 11:51 | + 0 -

Hangt nogal af van welke bevoegdheid, hoe veel werkervaring en hoe veel extra taken je hebt. Het vlakt in ieder geval uit ergens rond 5.724 bruto. Op zich niet slecht maar in vergelijking met andere banen waar een gelijk opleidingsniveau (universitaire master) voor vereist is valt het nogal tegen.

www.mastersvoorhetvo.nl...

L-uuc | 12-05-17 | 12:11

Nier iedere leraar kan goed boxen, judo of karate.

duitse herder | 12-05-17 | 12:14

Er is GEEN lerarentekort in Nederland. De overheid is, zeker op dit gebied, gewoon een slechte werkgever i.c.m. Koning Willy | 12-05-17 | 11:56.
De politiek roept al 30 jaar tijdens verkiezingen dat ze meer willen betalen, kleinere klassen etc etc. En in die 30 jaar is er niets veranderd. Waar gaat dat geld, als het er al komt, heen? Zelfde scenario geldt voor politie.

Roeieber | 12-05-17 | 12:16

Exact, salaris is niet het probleem, de werkomstandigheden zijn het probleem. En iedereen die op school heeft gezeten weet dat. Ik heb nu nog medelijden met mijn leraren en leraressen.

Stonecity | 12-05-17 | 12:16

De marktwerking: er zijn volgens mij genoeg docenten, alleen vanwege het kutten door bestuurders zijn ze in de kinderopvang gaan werken want daar is er baanzekerheid.

Een goed bestuur houdt ook rekening met uitval e.d. bij wijze van spreken zou je per 100 docenten een 1 docent in vaste dienst moet nemen voor de vervanging, maar nee.. Het kost geld..

Yoo2621 | 12-05-17 | 12:19

@L-uuc
Kom op, alsof er in de prive veel mensen met dergelijke diploma's 5700EUR per maand verdienen.
En als je het dan toch verdient, moet je 1700u per jaar werken. In tegenstelling tot een leraar die er, alles bij elkaar, misschien aan de helft komt. Om dan nog maar over het pensioen te zwijgen.
Je kunt dan wel 7000 of 8000 EUR per maand gaan geven, en inderdaad concurreren met de elite uit de prive. Maar wat schiet je er mee op? Alsof de problemen opgelost zijn omdat een Nobelprijs winnaar lesgeeft ipv de gemiddelde universitair.

pandalicious | 12-05-17 | 12:31

Een docent verdiend an sich best goed op papier, maar als je dan bekijkt hoeveel er dan nog van de docent in eigen tijd verwacht word gaat het wel aardig scheef. Plus dat de klassen groot en druk zijn, de schoolleiding vaak weinig tot geen steun bied als ruggegraat van het onderwijs (vervelende leerling uit de klas sturen is toch niet de bedoeling, afspraken niet naleven, geen strak rechtlijnig beleid voeren etc.) en dat veel investeringen worden gedaan in overheadkosten als admin, bestuur, gebouwen in plaats van capabele docenten aannemen.

Godwint | 12-05-17 | 12:33

Zodra scholen weer mogen selecteren aan de poort dan komen de leraren vanzelf weer. Ik kan me goed voorstellen dat je geen zin hebt in Treiter Naffers, full on autisten en de Djelisa's en Shenaya's die liever appen over de lul van hun laatste (pauze) verovering dan dat ze leren wat het verschil tussen omtrek en oppervlakte.

Weer de paupers, investeer in de rest. En het speciaal onderwijs moet terug voor de geetikketeerden. Dan komen de leraren heus wel terug.

Maar ja die "leer"plicht he...

Releasethehounds | 12-05-17 | 12:34

@ L-uuc | 12-05-17 | 12:11

Echt niet iedereen met een universitaire titel verdient 80k/jaar. En al helemaal niet als je een taal gestudeerd hebt (de hoofdmoot van de vakken die op een middelbare school worden gegeven). Het lerarensalaris is helemaal niet slecht, het vak is om andere redenen niet aantrekkelijk.

HoogToontje | 12-05-17 | 12:36

Met salaris in het onderwijs is weinig mis, genoeg HBO- en universitaire functies die slechter verdienen.

En wil je voor €500 bruto per maand extra wel voor een overvolle klas ongeďnteresseerde of agressieve pubers staan?

raskol | 12-05-17 | 12:38

Een leraar verdiend goed. Het probleem is dat ze in de meer dan 60 vrije dagen niks willen doen.

Mans5 | 12-05-17 | 12:39

Wat gelukkig de meesten hier al zeggen: dat salaris is helemaal het probleem niet, dat is zeer wel in orde, daarnaast heb je (op papier dan!) veel vakantie en is er sprake van een redelijk stevige baanzekerheid. Het verhogen van het salaris gaat waarschijnlijk geen zoden aan de dijk zetten.

Wat dan wellicht wčl?
Ten eerste: zorg er eens voor dat een leraar die geconfronteerd wordt met een klas vol onopgevoede kudt-kinderen van al dan niet allochtone afkomst, voldoende BACKUP krijgt van de leiding, m.a.w. dat hij of zij zich gesteund voelt als er weer eens sprake is van homeless in de klas vanwege les in Jodenvervolging, seksuele voorlichting, gelijke rechten voor man, vrouw, homo enzovoorts.
Begin eens even met het gewoon toestaan van keihard verbieden van foontjes en petjes in de klas, dat zou al een goed begin zijn. En: de leraar is 'meneer' of 'mevrouw', en géén 'Piet' of 'Marieke'.

Ten tweede: maak een eind aan al die overbodige administratieve rompslomp. De gemiddelde leraar schijnt ongeveer even veel tijd kwijt te zijn aan paperrassen, nakijken, administratief gedoe als dat hij of zij daadwerkelijk voor de klas staat - en al die uren komen grotendeels voor je eigen rekening, want in je eigen tijd.

EefjeWentelteefje | 12-05-17 | 12:51

Kweenie hoor, maar kan je tegenwoordig niet alles wat je wilt weten - minstens zoveel als wat je aan leerstof op school leert - niet graties ende voor nixsch op internet vinden...?

Er is alleen een soort organisatieverband nodig om mensen dat daadwerkelijk en vrijwillig te laten doen. Verplichten leidt tot zeer inefficient leren, m.i. Kan best online ook, lijkt me.

De mensen die dat doen en kunnen zijn sowieso degenen waar je het als maatschappij later van zult moeten hebben. En degenen die dat niet doen en kunnen... tsja, die zijn nu ook al een last.

Scholen zijn zo... 20e eeuws.

Poekieman | 12-05-17 | 12:52

@HoogToontje | 12-05-17 | 12:36

Ligt helemaal op welk niveau je werkt. VMBO en ROC's ben je vaak als leraar meer een soort van maatschappelijk- en jongerenwerker in een. Daarboven ligt het vaak helemaal aan het type school en vooral waar.

litebyte | 12-05-17 | 12:52

Ik denk dat de bal toch echt bij scholen zelf ligt. Er zijn voldoende gekwalificeerde leerkrachten. Ook in de Randstad. Zie bijvoorbeeld dit artikel in de AD: www.ad.nl... Dat is geen uitzondering. Zo ken ik meerdere mensen die in een soortgelijke situatie zitten.

De Ingeniale | 12-05-17 | 13:13

We hebben echt geen gebrek aan leerkrachten, wel een gebrek aan schoolbeleid.
De materie in de schoolboeken is op zekere hoogten ook aardig in strijd met de waarheidsvinding in werkelijkheid. Zolang die dingen niet eerst worden erkend en aangepakt zal het niet verbeteren.

TP 1984 | 12-05-17 | 13:22

Wat mij opvalt aan Nederlandse scholen is hoe modern ze zijn. Zo'n idee dat als de schoolmeubels in hippe kleuren zijn, allerlei digitale snufjes en de lesboeken niet ouder dan 5 jaar, het vanzelf wel goed komt.

Diotima | 12-05-17 | 13:55

Ik weet niet waar die fabel van 5700 euro per maand vandaan komt. Maar als je in het MBO gewoon docent bent met een volledige aanstelling, zit je meestal in schaal LB en kom je maximaal met 4000 thuis, bruto wel te verstaan. Als je docent bent met coördinerende taken erbij, schaal LC, heb je ongeveer 500 extra. En of je dan wel of geen master bent, maakt op veel scholen geen reet uit, qua betaling dan. Er zijn een paar scholen die een master belonen met schaal LD.
ambtenarensalaris.nl...


Claus v Stauffenberg | 12-05-17 | 14:19

Juist, en voor dat schijntje mag je je iedere dag weer laten vervloeken door een lichtgetinte die eigenlijk alleen wil dat jij doodgaat.

Flipus | 12-05-17 | 14:27

Hier een 2e graad vakdocent en gewerkt in Amsterdam in het vmbo en mbo. Salaris vind ik goed maar werkomstandigheden vond ik zwaar klote. Ik werk nu al jaren als zzper buiten het onderwijs en verdien een stuk minder maar ik ben tien keer gelukkiger.

ukuppes | 12-05-17 | 14:38

Iedere leraar krijgt 25 ambtenaren toegewezen die wekelijks 125 formulieren stuurt die de leraar moet invullen. Want management. Ambtenaren management. Schop die laag er uit. Morgen nog.

duitse herder | 12-05-17 | 14:53

pandalicious | 12-05-17 | 12:06 | + 3 -
Honderd euro per gewerkt uur? Je zal wel per formeel uur bedoelen. Dus per week 3600 euro, per maand 17.600 euro, per jaar per jaar 166.700 euro bruto? Volgens mij krijgen hoogleraren dat nog niet eens....

pandalicious | 12-05-17 | 12:31 | + 0 -
En vervolgens begin je over 5700 euro per maand, wat toch iets minder is dan die 17.600. Om daarna over 'ze werken maar de helft' te beginnen. Rekenen was niet je sterkste vak? En wat dacht je, dat ik een lokaal binnenloop, een praatje hou, en de voorbereiding en nakijkwerk gebeurt door een kaboutertje?

Kortom, je lult uit je nek.

Het is wel tekenend voor wat er steeds weer gebeurd. Gebruikelijke redeneringen van mensen die ooit op school hebben gezeten en dus weten hoe onderwijs werkt is het volgende.

Leraren verdienen genoeg. Oh, hoeveel dan? Nou, gewoon veel. Als jij zegt dat het niet veel is, hoeveel dan? Vergelijk dat dan eens met het bedrijfsleven? Nee vriend, jij roept dat leraren goed verdienen, dan niet aankomen met mij het bewijs laten zoeken.

Leraren maken veel minder uren dan in het bedrijfsleven. Ik kom om acht uur binnen en ga dan vaak pas om zeven uur weer weg. Leraren komen een half uur voor de les binnen en zijn om drie uur de deur uit. Ja, want je les voorbereiden of toetsen nakijken gaat echt goed als leerlingen je steeds aanspreken. En aanwezig zijn is niet hetzelfde als werken. De netwerklunch is toch rustiger dan een boterham eten terwijl je met je mentorleerlingen spreekt.

Ja, maar ik werk ook regelmatig thuis, en ben in vakanties ook bereikbaar! Sure, werk jij drie dagen per week in de avond nog een uur, op zaterdag vier, en heb jij een vakantie waarin je een week aan het werk bent?

Mensen kunnen mooi lullen: rustige baan, allemaal lefties, goed betaald. Nou, waar blijven die rechtse rakkers die onderwijs komen geven?

Put your money where your mouth is.

Bruine Beer | 12-05-17 | 15:02

Marktwerking??? Moet niet gekker worden. Pure marktwerking bestaat alleen voor armen, e.g. verlagen van uitkeringen en pensioenen. Ooit bank slachtoffer van marktwerking zien worden? Nee, alle Nederlandse banken zijn gered door Nederlandse staat, alleen DSB heeft tucht van marktwerking ondervonden, rest is gered door u en ik. Wat onderwijs nodig heeft is meer overheidsingrijpen, in vorm van subsidie, administratieve ondersteuning, etc., zodat docenten weer kunnen lesgeven i.p.v. administratief medewerken.

3Schwanz | 12-05-17 | 15:08

Echt niet iedereen met een universitaire titel verdient 80k/jaar. En al helemaal niet als je een taal gestudeerd hebt (de hoofdmoot van de vakken die op een middelbare school worden gegeven).
HoogToontje | 12-05-17 | 12:36 | + 3 -

Docenten ook niet. Basisonderwijs tussen de 2345 en 3345 per maand. Middelbaar onderwijs 2601 tot 4649, met uitschieters naar 5279 voor de enkeling in schaal LD. MBO vergelijkbaar met middelbaar. HBO van 2638 tot 4661, afhankelijk van opleiding, ervaring en functie, met een enkeling tot 5301 (salarisschaal 12, alleen als je gepromoveerd bent.)

Omgerekend naar jaarsalaris als je minimaal 12 jaar ervaring hebt: PO 43K, 60K, MBO 60K, HBO 65K. Voor die eerste heb je dus een bachelor, voor de volgende twee een master, voor de laatste een master en kennis die schaars is (anders kom je niet in schaal 11.)

En dat zijn eindschalen, na die twaalf jaar gaat het niet meer omhoog. Is dat heel slecht? Nee, maar wel minder dan vergelijkbare functies in het bedrijfsleven, waar mensen minder uren echt werken (ik heb beiden gedaan....)

Bruine Beer | 12-05-17 | 15:12

Vandeweek op BNR een verhaal over een onderzoek door twee docenten dat er zat geld naar het onderwijs gaat alleen dat het niet terecht komt bij leerkrachten. Het gros wordt door de directies opgepot of gestoken in megalomane nieuwbouwplannen.

voldemort | 12-05-17 | 15:53

@pandalicious
Honderd euro per gewerkt uur? Leraren hebben een jaartaak van 1658 uur. Volgens jou hebben ze dus een salaris van €165.800 per jaar. Wat denk jij, is dat bruto? En in- of exclusief reiskostenvergoeding?

Uit je nek lullen is een vak.

wapster | 12-05-17 | 15:55

Het gaat niet alleen om geld. Je kunt je ook afvragen waarom leraren er mee stoppen of waarom er geen leraren bijkomen.
En het gaat niet ok met het management.
Op sommige scholen kunnen leraren overuren laten wegzetten voor een extra docent of assistentie. Na drie jaar wachten en overuren draaien komt die extra docent nog steeds niet en wil het management het afkopen met geld. Maar dat was de bedoeling niet. Intussen heeft het management de docenten wel weer zo gek gekregen met een worst voor de neus voor een paar jaar. En dan voelen de docenten zich belazerd en haken af, geloven het management niet meer.
Uiteindelijk zijn de leerlingen de klos. En dus wij allemaal.

kloopindeslootjijook | 12-05-17 | 15:59

@Bruine Beer | 12-05-17 | 15:12
Al die bedragen slaan op een volledige benoeming. Er zijn er maar weinig die dat langdurig volhouden.
Een baan met 20 lesuren plus taken is ongeveer wel het maximum dat nog gezond is.

Zaadhaan | 12-05-17 | 16:01

Ik zie hier heel veel reacties die gaan over middelbare school of MBO. Dit artikel gaat over een Nijmeegse scholengroep van 31 basisscholen. het salaris is niet goed in het Primair Onderwijs (PO).
.
In het Primair onderwijs zit je als leraar in LA of LB schaal. Maximum salaris is resp. 3355,- en 3686,- na 15 jaar! In het speciaal onderwijs zit je in LB.
.
Daarom protesteren onderwijzers van het PO nu in Den Haag. Sander Dekker reageerde met de schandalige opmerking dat leraar zijn op een middelbare school zwaarder is. Ik zou Sander Dekker willen adviseren een weekje mee te lopen op een speciale school met schreeuwende autistische kinderen en andere vormen van gedragsproblemen. Kijken of hij het nog steeds die mening heeft.
.
Verder zie je dat scholen marchanderen met de CAO. Ze huren pay-roll bedrijven in, betalen de zomervakantie niet door en switchen met leraren om ze maar niet in vaste dienst te hoeven nemen. Het hoge ziekteverzuim is dus nog laag ingeschat omdat velen afhaken.
.
De directeuren klagen dat er tekort leraren zijn. Maar die zijn er voldoende. Maar als je als werkgever weigert mensen een normale baan te geven en leraren als grof vuil behandelt, krijg je dit. Op die manier kunnen leraren ook niet groeien, zowel qua ervaring als
.
Mijn vrouw is lerares en wij hebben afgesproken (en gelukkig de luxe) om nee te zeggen tegen dit soort slavenconstructies. Pay-roll? Tijdelijk contract voor 3 maanden zonder zomervakantei doorbetalen? Stop de race to the bottom.
.
Laatst had ze weer een geweldig sollicitatiegesprek gehad, directeur was heel enthousiast. Komt ie met een payroll constructie voor 3 maanden tot de zomervakantie. We probeerden te onderhandelen door een tijdelijk contract te vragen tot 1 augustus, maar dat wilde hij niet. Doei! Zoek maar een andere slaaf.
.
Scholendirecties zijn laf en durven de confrontatie niet aan te gaan met hun overkoepelend bestuur. Ze laten het over zich heen komen en de leraar is de klos. Van onderuit in opstand komen is de enige manier om het tij te keren.

-=PyP=- | 12-05-17 | 16:25

@Bruine Beer | 12-05-17 | 15:12

Een eindsalaris van 4.649 (CAO VO, dat zal LC zijn denk ik?) vind ik nog niet zo gek voor HBO / WO. Bovendien is dat geen €60.000 per jaar, maar ruim €64.000: het onderwijs kent een eindejaarsuitkering van 7,4%.

Natuurlijk zijn er sectoren in 'het bedrijfsleven' die meer verdienen, maar d'r zijn ook genoeg mindere (met name in het MKB). Bovendien krijg je daar 5 á 6 weken verlof per jaar i.p.v. een stuk of 10 - 12.

raskol | 12-05-17 | 16:30

Er is nog een manier om het onderwijs te verbeteren.
Normaal naar school gaan, je best doen, niet spijbelen, gewoon je huiswerk maken.
Er zijn mensen in de wereld, met name meisjes/vrouwen, die zo graag naar school zouden willen om van hun leven iets te maken maar het niet mogen of kunnen. En hier lopen leerlingen te lanterfanten.

kloopindeslootjijook | 12-05-17 | 16:38

@Balsaq | 12-05-17 | 11:44 | + 5 -
Ik ben het zeer met je eens dat het onderwijs problemen heeft met indoctrinatie. Ik betwijfel het echter ten zeerste of het overgrote deel van de ouders zelf kunnen onderwijzen. Ondernemers kunnen dit zeker, maar dan is het natuurlijk wel de vraag of het kind ook een ondernemer is. Je hebt dan nog een grote meute niet-ondernemers, een hele hoop zweverige boomknuffelaars en mensen die hun kinderen graag naar een religieuze school sturen. En dan heb ik het niet over interconfessioneel onderwijs, dat kwalitatief goed is omdat moslims en sneeuwvlokatheďsten er zeker uit worden gefilterd, maar over islamitische scholen, christelijke scholen die niet het voorbeeld van Augustinus volgen archive.is... en wetenschap verbieden te onderwijzen en dat soort shit. Voor hele volksstammen is de huidige brainwashing geleverd door de Rijksoverheid de minst gevaarlijke voor de maatschappij.

Jostifiel | 12-05-17 | 16:56

Marktwerking is een prima reguleringsmechanisme, zolang het het oorspronkelijke doel blijft narstreven. Marktwerking kan ook uithollen en slopen, winsten pakken en de rotzooi voor de samenleving laten liggen. Soms is maximalisering van winst en maximalisering van zorg/onderwijs etc niet hetzelfde.
En daar moeten de belastingbetalers niet voor gaan opdraaien.

kloopindeslootjijook | 12-05-17 | 17:09

Nederland heeft tijdens de verkiezingen duidelijk pro-EU gestemd en dus voor meer marktwerking. Nu is er al best wat privaat onderwijs in de aanbieding in Nederland. Misschien dat leraren de overstap willen overwegen richting de vrije markt. Het lijkt me best wel een groeimarkt. Het aantal mensen met een salaris boven de 150.000 per jaar ligt best wel hoog in Nederland en ook het aantal miljonairs stijgt ieder jaar. En mensen met geld doen vaak hun kinderen op een privé school. Ik denk dat het vanzelf wel goed komt met het onderwijs in Nederland.

Príncipe | 12-05-17 | 17:27

Laat ze 25 vakantiedagen per jaar inleveren waarop ze daadwerkelijk les gaan geven. Houden ze er nog steeds ruim voldoende over en kunnen ze zonder problemen 15% salaris erbij krijgen.
-
Iedereen blij lijkt me (behalve de leerlingen, maar de ouders dan weer wel)
-
Het probleem met leraren is dat ze niet meer willen werken en wel meer willen verdienen. Face it, als docent heb je weinig verantwoordelijkheden, en veel vrije tijd. Daarmee ga je geen topsalaris verdienen. Als je het mij vraagt worden ze nu al dik overbetaald voor de prestatie die wordt geleverd. Het opleidingsniveau boeit me geen reet. Het gaat om prestatie.

Badderbeest! | 12-05-17 | 22:11

Als er een miljard extra naar het onderwijs is gegaan en het gemiddelde salaris is gedaald, dan weet je dat het geld niet naar een verhoging van de salarissen is gegaan. Baanzekerheid is zeer laag, dat klinkt raar maar vraag het maar aan mensen in het beroep. Management is geen steun maar een vijand. En dan heb je het nog niet eens over de grote van de klassen gehad. Soms zijn er mijder stoelen in een klas dan kinderen..... zucht

InclinedtoLiberty | 12-05-17 | 22:19

EefjeWentelteefje | 12-05-17 | 12:51
Inderdaad, mijn oma zei altijd: "40 kinderen in de klas en geen enkel probleem".
Maar die kinderen waren gemotiveerd: Als je school niet afmaakte kon je de rest van je leven je rug kapot tillen op het land of je longen stuk maken in de mijn.
Nu laten ze school maar slonzen want ze willen toch liever YouTube-held worden of zanger. Leren mag niet meer, mensen beginnen al te zeuren dat de Kamerleden allemaal gestudeerd hebben (Wat misschien handig is zodat ze misschien eens kunnen lezen waarover ze stemmen: zo'n Oekraďneverdrag is best dik).

frank87 | 13-05-17 | 00:41

@InclinedtoLiberty | 12-05-17 | 22:19

Dat het gemiddelde salaris is gedaald zal ws. komen doordat de oude garde docenten (babyboomers met véél betere arbeidsvoorwaarden dan de latere generaties docenten) is uitgestroomd en vervangen door nieuwe docenten die onderin hun schaal beginnen.

Toen ik op het VO zat (jaar of 20 geleden) woonde elke docent van 45 - 55 jaar royaal vrijstaand en reed een grote auto.

raskol | 13-05-17 | 08:19

raskol | 13-05-17 | 08:19 | + 0 -
Dat is een heel goede verklaring. Goed gezien. +++

Príncipe | 13-05-17 | 09:17

raskol | 13-05-17 | 08:19 | + 1 -
Er moest flink genivelleerd worden in Nederland en dat is dus goed gelukt.

Príncipe | 13-05-17 | 09:26

Reacties op dit artikel zijn gesloten