Wilt u op de hoogte blijven van het belangrijkste financiŽle nieuws?
Like ons dan op Facebook. Vinden we leuk!

REACTIES

Dus die Kinderen voor Kinderen LP die ik dertig jaar geleden kocht heeft niet geholpen? Jeetje.
De beste hulp die je het gemiddelde Afrikaanse land kan bieden is een westers interim bestuur neerzetten. Maar dat ligt historisch gezien wat gevoelig geloof ik.

Harry Turtle | 02-04-17 | 13:09

Stammenoorlogen zijn nooit weggeweest van het Afrikaanse continent. De Hosti's tegen de Tosti's, de Peppi's tegen de Kokki's. Maar dat ze mekaar al ruim een miljoen jaar de kop inslaan, uit pure traditie, dat is uiteraard niet hun schuld, dat is per definitie de schuld van de blanke kolonialen, nietwaar?
Wij Belgen waren ůůk niet goed genoeg voor de Congolezen. Ik hoor ze het al zeggen : "Behalve hygiŽne, gratis geneeskunde, gratis onderwijs, veiligheid, irrigatie, wegen en drinkbaar water, wat hebben de Belgen ooit voor ons gedaan?"

Nonkel Frituur | 02-04-17 | 13:13

Alhoewel het gevoelig ligt ...want ethisch fout en immoreel, feit blijft dat het meest effectieve om een oorlog te eindigen en de vijand uit te roeien.

Zoon van Boer | 02-04-17 | 13:35

en = is

Zoon van Boer | 02-04-17 | 13:35

Zij voeren de oorlog, wij verzorgen de catering...

frank87 | 02-04-17 | 13:41

Denemarken heeft jaren geleden in Afrika, weet even welk land niet meer, een volledig ziekenhuis gebouwd. Volledig ingericht incl operatiekamers, bedden and you name it. Lokale artsen jarenlang opgeleid alsmede het verplegend lokale personeel. Toen alles goed liep heeft Denemarken zich teruggetrokken.

Enkele jaren later zijn die Deense opleiders nog eens wezen kijken. Na 3 uur lang het onkruid voor het ziekenhuis weggehakt te hebben gingen ze naar binnen. En konden de 3 planten alleen nog wat verzorgen. De rest was weg.

Afrika...blijf er van af.

duitse herder | 02-04-17 | 13:42

Afrika is niet te redden, moet je ook niet willen, en je wil ze al zeker niet hierheen halen.

Laat China zich de komende 50 jaar maar stuk bijten op dat vervloekte continent, mogen ze het Midden-Oosten er gratis bij. Gaan wij voorts doen wat de Chinezen deden: Een vanuit de ruimte waarneembare muur om Fort Europa bouwen, de maatschappij-ontwrichtende elementen schoppen we d'r uit, en voorts gaan we neuken als de konijnen, om zo onze populatie op peil te houden.

Abject | 02-04-17 | 13:43

Harry Turtle | 02-04-17 | 13:09
Dat ligt vooral gevoelig omdat de huidige machthebbers er alle belang bij hebben om die gevoeligheid te cultiveren.
Ik ben bang dat je moet wachten tot de Chinezen die taak eens op willen pakken.

frank87 | 02-04-17 | 13:45

Nonkel Frituur

wat jij gratis noemt heeft anderen het leven gekost,de Congolezen hebben de Belgen niet uitgenodigd om hun land te bezetten, geen enkele kolonisator heeft schone handen en inheemse bevolking geknecht,uitgebuit,gemoord,bodemschatten geplunderd, deze gewelddadige kolonisatie is medeverantwoordelijk voor de huidige situaties niet allen in Afrika,

alanya666 | 02-04-17 | 13:53

Nonkel,
Mag ik een negatieve uitzonderring maken voor Leopold II ?

vanvandaag | 02-04-17 | 13:55

alanya666 | 02-04-17 | 13:53
Dat mag u dan eens gaan uitleggen aan de vele tienduizenden Belgen (waaronder enkele familieleden van me) die geheel op vrijwillige basis, onbetaald, en met gevaar voor eigen leven, naar Congo zijn getrokken om daar gratis in ziekenhuizen en scholen te werken.
Het woord 'ontwikkelingshulp' bestond toen nog niet eens. Miljardenverslindende, zelfverrijkende 'goede doelen'-organisaties ook niet. Wij gingen er gewoon naartoe. Omdat we vonden dat het onze menselijke plicht was. Pure liefdadigheid en naastenliefde. En ja, wij hebben toen heel wat dankbaarheid mogen ervaren. De oudere Congolezen weten het nog. Die verlangen terug naar die gelukkige tijd.

Nonkel Frituur | 02-04-17 | 14:00

Als het je nou werkelijk niets interesseert of er 1 , 10 of 200 miljoen dood gaan van de honger in afrika (of om een andere reden) ben je dan een slecht mens ?
Want mij interesseert het werkelijk niets , ik denk dat dat continent kansen zat gehad heeft en hulp in overvloed maar ze maken er zelf een zooitje van dus ze zoeken het maar uit.

aren4 | 02-04-17 | 14:04

Abject | 02-04-17 | 13:43 |
Waarom denk je dat beschaving en cultuur pas opgang kwam na de uittocht uit afrika?
Maar dat was de groep die het toen niet meer zag zitten, nu hebben we de groep die het hier wil komen halen.

Dezenaamhier | 02-04-17 | 14:11

@alanya666 | 02-04-17 | 13:53
.
De koloniale machten waren geen lieverdjes en hebben zich in grote mate misdragen naar de inheemse bevolking. Echter de meeste koloniale machten hebben na de dekolonisatie oprecht geprobeerd de voormalige kolonies te ondersteunen om een stabiel zelfstandig land op te bouwen. In verreweg de meeste gevallen bleek corruptie, misdaad en eigenwijsheid de boventoon te voeren waardoor voor vele inheemsen het postkoloniale aanzienlijk beroerder bleek dat het koloniale tijdperk.
Men zal ZELF de schouders eronder moeten zetten en niet blijven verwijzen naar de koloniale machten. De huidige situatie hebben ze volledig aan zichzelf te danken.

Bytemaster | 02-04-17 | 14:12

NGO deugers rijden op westers belasting- en deugersgeld rond in dure Landcruisers en bevruchten lokale jonge african queens.

Dat is kolonisatie v2.0

Poekieman | 02-04-17 | 14:17

vanvandaag | 02-04-17 | 13:55
Nee, dat mag u niet. En ik zal u ook zeggen waarom. Niet omdat Leopold II zo'n sympathieke vent was (dat was hij naar verluidt helemaal niet), maar omdat hij niet de misdadiger is waarvoor sommige linkse geschiedvervalsingsboekjes hem willen doen doorgaan. U bent, net als alle Nederlanders, het product van vele decennia linkse hersenspoeling. Dat is niet uw fout, maar ook niet die van Leopold II, die lang vůůr u geboren is, in een tijd toen er nog geen tv was, laat staan internet.
Leopold is om te beginnen nooit in Congo geweest. Wie er wťl naartoe ging, dat waren de ingenieurs en opzichters van de mijnbouwbedrijven die Leopold's kolonie huurden. Privť-bedrijven dus, die ieder jaar aan Leopold een vast bedrag moesten betalen, en in ruil hiervoor de mijnen mochten exploiteren. Die exploitatie verliep allesbehalve van een leien dakje en de bedrijven stapelden aanvankelijk enkel schulden op. De werkomstandigheden waren ellendig, ook voor de Belgen. Velen werden ernstig ziek of keerden niet levend terug. De frustratie bij een aantal opzichters leidde tot wreedheden, maar het betrof geÔsoleerde gevallen, zonder medeweten van het thuisfront. Historici spreken over meerdere honderden gevallen, eventueel zelfs een paar duizend. Niet fraai, maar toch in sterk contrast met de vele miljoenen die door de linkse idioten gefantaseerd worden. Mensen hebben nu eenmaal de neiging om vroeg of laat dood te gaan. Dat is niet de fout van de koning of van het kolonialisme, dat is het gevolg van ouderdom en/of ziekte. Natuurlijke overlijdens meetellen bij de statistieken van de "slachtoffers" is absurd en leugenachtig.
Zodra Leopold uiteindelijk tůch vernam dat er wantoestanden waren in zijn kolonie stuurde hij er een commissie op af. Vlak daarna deed hij Congo cadeau aan de Belgische staat (weliswaar niet van harte) en liet hij maatregelen treffen om de mensenrechten te doen respecteren.

Nonkel Frituur | 02-04-17 | 14:19

@aren4 | 02-04-17 | 14:04
.
Dit is het probleem:
iq-research.info...

In Nederland worden mensen met zo'n laag IQ in een begeleid-wonenproject gestopt omdat we met zijn allen vinden dat die mensen niet zelfstandig kunnen functioneren, terwijl we van Afrikanen verwachten dat ze zelf een goed functionerende samenleving opzetten. Het zal nooit werken, hoeveel kansen je ze ook geeft. De natuurlijke selectie zal in Afrika zijn werk eerst moeten doen. Daarna is er weer hoop.

Bytemaster | 02-04-17 | 14:20

De Afrikaan kan enkel functioneren in een stammencultuur. Hutjes, kookpotten, botje door de neus en jagen met pijl en boog. Daar blijft het wel bij. Al onze interventies om de economieŽn van deze bevolkingen naar Westers niveau te tillen is futiel. We moeten ons terugtrekken uit Afrika. Geen cent meer mag er naartoe. Europa doet er goed aan hoge hekken neer te zetten aan de zuidgrens compleet met Todestreife en wachttorens met mitrailleurs ŗ la DDR. Over het hek klimmen is dan je dood. Doe dit een maandje en heel Afrika weet dat dit de nieuwe realiteit is. Elke illegaal die we dan nog pakken wordt per parachute boven Madagascar gedropped. U begrijpt dat er wat haken en ogen aan dit verhaal zitten, maar het is wel de beste oplossing.

Admiraal Balthasar | 02-04-17 | 14:22

Daarom lach ik de Giro-555 gevers ook altijd keihaard in hun gezicht!

Laat ik het anders zeggen: Giro-555 is een 100% dochter van de mensensmokkel-maffia.

hangtiet met knoop | 02-04-17 | 14:24

alanya666 | 02-04-17 | 13:53
Nieuws afgelopen week nog een beetje gevolgd? Goed bezig he, die Zuma. Maar allemaal de schuld van die gekke Van Riebeeck natuurlijk.

Harry Turtle | 02-04-17 | 14:25

Poekieman | 02-04-17 | 14:17
Dat zijn nu de mensen die de hele schuld-cultus in stand houden: de NGO's (Niet Gekozen Organisaties)

frank87 | 02-04-17 | 14:28

Tsja, je kunt van Afrika denken wat je wilt - en Zuid Soedan zou ik zeker niet willen aanraden - maar als mzungu wordt je goed behandeld door de lokale bevolking.

Ik herinner me een keer dat ik door een waitress naar een toilet weet ik hoever gedracht werd en m'n lokale vriendin naar een dichtbij gat in de grond toilet. Navraag door vriendin: 'but he's a mzungu!'.

Poekieman | 02-04-17 | 14:31

Ik had eigenlijk gedacht dat dit na zo'n 50 jaar kansloos geld pompen aldaar wel bekend zou zijn: het helpt geen ene sodemieter. Helaas, helaas.

Giro 555 krijgt van mij geen ene cent. Ik betaal namelijk al enorme klappen belasting voor zaken waar ik het niet mee eens ben, waaronder... kansloze ontwikkelingshulp.

Hard? Ja. Jammer? Ook.

EefjeWentelteefje | 02-04-17 | 14:34

Dit is dan de wiki (ook zo'n linkse hap):

Leopold II wordt vooral herinnerd als de stichter en enige bezitter van de Kongo-Vrijstaat, een privť-project van de koning. Hij gebruikte Henry Morton Stanley om hem te helpen aanspraak te maken op Congo, een gebied nu bekend als Congo-Kinshasa. De Machten bij de Koloniale Conferentie van Berlijn gingen akkoord met de oprichting van Kongo-Vrijstaat in 1885, op voorwaarde dat de inwoners in de moderne wereld zouden worden geÔntroduceerd en dat alle naties toegestaan zou worden vrij te handelen. Vanaf het begin negeerde Leopold II deze voorwaarden in feite en bestuurde ďle CongoĒ gewelddadig voor zijn persoonlijk gewin, bij volmacht door middel van een huurlingenleger. Zijn persoonlijk fortuin kwam er in eerste instantie door het verzamelen van ivoor en na een stijging van de rubberprijs ó vanaf 1890 ó door de inheemse bevolking te dwingen sap te verzamelen van rubberplanten. Het beleid van Leopold wordt verantwoordelijk geacht voor de dood van naar schatting tien miljoen mensen als gevolg van verminking, executie, uithongering, ziekte en ontbering. Deze misdaden werden, hoewel zo goed mogelijk in BelgiŽ zelf verzwegen, een berucht internationaal schandaal van de vroege 20e eeuw en Leopold II, die zijn levenseinde zag naderen, besliste het land op te geven en over te dragen aan de Belgische staat. Dit gedurende 23 jaar.
*had geen idee wat er speelde* Nonkel.....

vanvandaag | 02-04-17 | 14:38

Hypocriet weer, dat in zowel Economist als maatschappelijke discussie niet wordt gesproken over immense olievelden in Zuid Sudan (4.5 miljard vaten), uiteindelijk ware reden voor instabiliteit in grote delen van Afrika (of Midden-Oosten):

upload.wikimedia.org...

Daar zie je wie zaakje in Zuid Sudan exploiteert: Frankrijk/BelgiŽ (TotalFinaElf), China (CPNC), Petronas (MaleisiŽ) en nog handjevol localo's.

En dan vraagt men zich af waarom Frankrijk/BelgiŽ problemen heeft met aanslagen, MaleisiŽ verwikkeld blijft in schimmige zaken als 1MDB, en Osama bin Ladens 1e hide-out van 1991-1996 vůůr Afghanistan ook Sudan was (1).

Nieuwe oliepijpleidingen worden inmiddels aangelegd (2,3), en om plaats te maken is hongersnood goed middel om lokale bevolking te verdrijven, liefst onder kopje klimaatverandering. Stammenstrijd, islamitisch terrorisme, IS, Al Quaeda, mogen ook, maar niet te vaak, want anders wordt stemvee onrustig, en komt daarnaast niets binnen op 555.

1. edition.cnn.com...
2. www.bloomberg.com...
3. www.bbc.com...

Schwanz | 02-04-17 | 14:39

Van ons krijgen ze geen Euro.Bodemloze put sinds 30 jaar.De Afrikaanse dictators hebben minimaal 150 miljard in hun zakken zitten, geen grap. Dus waar het van de bevolking gestolen geld zit is wel duidelijk.Waar de hulp vandaan moet komen dus ook.Succes verder met het redden van de wereld.

tegenalles | 02-04-17 | 14:55

Geen paniek allemaal.

de duitse minister van ons geld heeft verklaard dat Afrika ons probleem zal zijn / nodig om de inteeld uit te roeien in Europa. En zo democratisch als de EUSSR is, gaat Nederland daar voor boeten.

Wij sliepen 3 weken gelden verder.

Winston1 | 02-04-17 | 14:58

En als je er b.v. Nederlandse hulp stichtingen heen stuurt, blijven ze daar de rest van hun leven afhankelijk van Europese hulp.
Lijkt me geen verbetering ten goede.
Ik heb dan ook geen cent gedoneerd.

Raider Twix | 02-04-17 | 15:05

@Schwanz | 02-04-17 | 14:39
.
De zucht naar olie door westerse landen wordt altijd als oorzaak aangeduid om de westerse landen een schuld aan te praten. Het Midden-Oosten is echter al duizenden jaren een brandhaard en wespennest. In Afrika strijden stammen al even lang om de macht.

Bytemaster | 02-04-17 | 15:06

het klinkt misschien idioot, maar door al die hulp en opschaling hulp gaat het probleem niet weg daar..Afrika had honger eeuwen terug, de vorige eeuw en ook deze eeuw gaat dat door..De mens in Afrika heeft daarvoor een aanpassing al eeuwen lang..veel kinderen baren, desnoods via 2 of 3 vrouwen, omdat er altijd een x aantal aan oorlog, ziekte of honger sterven blijft er met veel baren beslist een paar kinderen over die volwassen worden om voor jouw oude dag te zorgen..het is een 'natuurlijk' evenwicht. Je kunt het wel gaan verstoren maar daarmee bereik je alleen dat al die gezinnen massaal de jonge mannen vooruit sturen naar daar waar geen oorlog of honger is..zodat ze vanuit de rijke westers wereld of hun familieleden laten overkomen, globalisering, of hun familieleden gaan onderhouden met westers geld..

vandaar dat het westen steeds meer zich emotioneel terugtrekt als er weer een bootlading Afrikanen deze kant op drijft waarin recent, vandaag zelfs een baby van 4 dagen oud 'gered'is. Dat ouders bewust en gelaten kiezen om met een baby in hun armen de oversteek de maken, nadat baby de moederbuik heeft verlaten..heeft met die filosofie te maken. men houd bij voorbaat rekening dat kinderen zullen/kunnen sterven.

fikkieblijf! | 02-04-17 | 15:13

Ach, en terwijl het Westen ontwikkelingshulp gaf, wat vooral een manier was om een land in de eigen invloedssfeer te krijgen, sloot het ook wapendeals en bouwde het wapenfabrieken, waardoor ze elkaar nu op grotere schaal kunnen uitmoorden. De beste ontwikkelingshulp die je kan geven is ontwapening. Zonder wapens blijft slechts de mogelijkheid over om een conflict op een verstandige manier uit te praten.

Diotima | 02-04-17 | 15:15

vanvandaag | 02-04-17 | 14:38
U weet hopelijk dat die Wiki-artikels bij mekaar worden verzonnen door vrijwilligers? Net zo betrouwbaar als een krant.

Nonkel Frituur | 02-04-17 | 15:26

Nonkel Frituur

moet lachen om deze barmhartigheid van je vermeende vrienden,

Winston1

de door jou gehate EUSSR gaat het federale Europa worden, de Duitsers willen de Amerikanen eindelijk naar huis sturen nu ze de Britten al kwijt zijn,

alanya666 | 02-04-17 | 15:34

Bytemaster
nog niet zo lang geleden deden de verschillende volksstammen eeuwenlang in Europa precies het zelfde tot 1945

alanya666 | 02-04-17 | 15:40

Bytemaster | 02-04-17 | 15:06 | + 0 -
Europa was tot WOII ook geen pretje, totdat men bedacht dat beschaving wellicht beter werkte. Vraag blijft wel waarom grote delen van Wereld in relatieve vrede leven, terwijl andere delen doorgaan met gewapende conflicten, veelal gefinancierd door export van olie/gas/goud/diamanten/etc. aan zelfde "vredige" landen.

Schwanz | 02-04-17 | 15:44

Echter de meeste koloniale machten hebben na de dekolonisatie oprecht geprobeerd de voormalige kolonies te ondersteunen om een stabiel zelfstandig land op te bouwen?


klinkt als een grap,ze hebben tot de laatste seconden hun invloed/zeggenschap willen behouden vaak met grof geweld,

alanya666 | 02-04-17 | 15:47

@Schwanz | 02-04-17 | 15:44
.
Als je de Nederlandse jaren 30 vergelijkt met de situatie in de meeste Afrikaanse stammen, zijn de Nederlandse jaren 30 nog steeds beter leefbaar. Daarnaast ging het in Europa om grote groepen die elkaar naar het leven stonden, waardoor je ťťn of twee grote vijanden had. In Afrika zijn het families of groepen families zodat je tientallen of honderden verschillende vijanden om je heen hebt die elkaar allemaal naar het leven staan. Dat maakt het opbouwen van een beschaving ook een stuk lastiger.

Bytemaster | 02-04-17 | 16:15

@alanya666 | 02-04-17 | 15:47
.
Ja, tot de laatste seconde van de onafhankelijkheid wel en misschien ook nog in de jaren erna, maar de afgelopen tientallen jaren zijn er door de voormalige koloniale machten duizenden miljarden in de voormalige koloniŽn gestopt om ze er bovenop te helpen, maar de meesten zakten weg naar de tribale "beschavingen" van voor het koloniale tijdperk.

Bytemaster | 02-04-17 | 16:19

Het probleem zijn de corrupte elite / leiders in afrkaanse landen.Geven niks om hun bevolking die NIET zelfredzaam is.Ook onze "leiders"geven niks om de bevolking, maar hier zijn de meesten zelfredzaam en teren de "leiders"op de zakken van de werkers."
OfweL: de armen in het westen geven aan de rijken in het zuiden / afrkaanse continent.Ook de westerse regeringen houden deze armoedige toestanden in stand door oa ontwikkelingsgelden gewoon weg te geven zonder garantie's dat het bij de juiste mensen terecht komt.Onder het mom van, dan krijgen de armen toch nog iets(kruimels dus)

Ben5570 | 02-04-17 | 16:29

Hulp aan Afrika is een pleister plakken...geen medicatie.

duitse herder | 02-04-17 | 17:06

En ook SomaliŽ is het niet het weer, maar het verdommen om 100km verderop te gaan wonen.
Giro555, jammer joh.

MarcS | 02-04-17 | 17:08

Zo lang de lobby nog 1,2 miljard van de EU krijgt (en waarschijnlijk ook dat soort bedragen van de Nederlandse regering) zullen wij wel de schuld van alles zijn: www.volksfreund.de...

frank87 | 02-04-17 | 17:28

alanya666 | 02-04-17 | 15:40 | + -2 -

In de jaren negentig van de vorige eeuw deden we het nog in ex Joegoslavie.

Bret24286011 | 02-04-17 | 18:41

Harry Turtle | 02-04-17 | 18:59

"Veel Zuid-Afrikanen reageerden boos op de opmerkingen van Zille. ''Het is een beetje als zeggen dat de Holocaust slecht was, maar dat de ingenieurs van Hitler fantastisch waren''

Qua techniek heeft de wereld veel aan dat onmenselijke regime te danken, dus ja, die stelling klopt.

Abject | 02-04-17 | 22:20

@Nonkel Frituur | 02-04-17 | 13:13 |
Nou.... het belangrijkste natuurlijk: een frietkot :-)

loze stijl | 02-04-17 | 22:25

Och ja, wat bevolkingsgroei wegens sterfte-cijfer gelul betreft: stierenpoep! Ook al is de kindersterfte amper noemenswaardig, kakken ze er nog 7 per vrouw uit.

Congratulations, we have 2 million newborn Egyptians every year
www.dailynewsegypt.com...

Abject | 02-04-17 | 22:30

Abject | 02-04-17 | 22:20
Zoals Nonkel ook al citeerde, het doet me allemaal erg denken aan deze scŤne: youtu.be...

Harry Turtle | 03-04-17 | 01:09

Ja, hehe. Ondanks grote vooroordelen hierover in het Westen, zijn ook gewone Afrikaanse burgers vooral bezig met het invullen van hun basisbehoeften, en dat kunnen ze over het algemeen prima.

Totdat vermogende externe mogendheden (EU, Amerika, China, rijk buurland) de heersende elite omkoopt ten faveure van het graaikapitalisme. En wat motiveert mensen beter om voor je te vechten als ze honger hebben?

van heinde en verre | 03-04-17 | 16:52

Voor alle reaguurders die menen dat kolonisatie Afrika goed heeft gedaan. Jullie zijn gestoord.

van heinde en verre | 03-04-17 | 16:54

Reacties op dit artikel zijn gesloten