Wilt u op de hoogte blijven van het belangrijkste financiŽle nieuws?
Like ons dan op Facebook. Vinden we leuk!

REACTIES

Ik zou zeggen doen! Waar kan ik storten? Giro 555?

Roeieber | 18-04-17 | 21:39

"Het nadeel is alleen dat de satellieten natuurlijk ook militaire doelen kunnen dienen. We hebben dat in Afrika vaker mis zien gaan"
Vraag:
Noem eens ťťn Afrikaans land waar "dat" al vaker is mis gegaan?
Oke.
Noem nu eens 20 westerse landen waar "dat" al vaker is mis gegaan?
Ik vindt de 2e vraag een heel stuk makkelijker te beantwoorden Hil. Help me eens even?

Kromme Tenen | 18-04-17 | 21:48

Dan kopen ze in Europa een oude weersatelliet en bouwen (met Europese hulp) een eigen grondstation om het ding te bedienen... Sure, het kost geld, maar niet half zoveel als zelf een heel ruimteprogramma opzetten inclusief ontwikkeling, lancering, etc.

Thailand heeft het ook pas gedaan, die hebben een oude Franse satelliet gekocht en daar een grondstation bij gebouwd... met software uit Europa.

Opslag Medium | 18-04-17 | 21:55

Noord-Korea heeft vast wel wat in de aanbieding, nou als je dan toch bezig ben, mss ook nog wel een kern-kopje of twee.

koekje erbij? | 18-04-17 | 22:01

Je kan toch zo'n ding vragen aan huppeldepuppie aid. Je laat het onwerpen op de TU, bouwen in India en lanceren door de Russen. Proven tech voor ondwr 100 miljown. Maar dat levert niet Zoveel hulpbanen op en zou zomaar eens het probleem kunnen oplossen. Dus ik zie huppeldepuppie aid dat niet zo snel doen.

Yeohan | 18-04-17 | 22:01

Kromme Tenen | 18-04-17 | 21:48
Je zou kunnen zeggen dat "dat" in Afrika is misgegaan vanwege de 20 Westerse landen.

Atlas Shruggs 10 | 18-04-17 | 22:10

Die EthiopiŽrs zijn zo graatmager. Als ze met een elastiekje spelen vliegen ze vanzelf naar de maan.

Nonkel Frituur | 18-04-17 | 22:20

De zijn toch al zat satellieten in de ruimte? Kunnen ze niet aan iemand anders vragen om een paar plaatjes te schieten?
Zelf een satelliet lanceren heeft, volgens mij, een heel ander doel.

watergeus | 18-04-17 | 22:37

Alhier een compleet overzicht van de Afrikaanse ruimtevaartprogramma's:
www.youtube.com...
Ik wacht met ongeduld tot de eerste Afronauten het heelal gaan verkennen.

Nonkel Frituur | 18-04-17 | 22:48

Alles wat ze noemen, kunnen drones al. Nu al. Tegen een fractie van de kosten.

Hier zie je het nut van ontwikkelingshulp. EthiopiŽ was hťt voorbeeld van een arm land met hongerige mensen waar het geld naartoe moest. Zie wat ze er mee doen.

KermitDeKrikker | 18-04-17 | 22:53

Je zou kunnen zeggen dat "dat" in Afrika is misgegaan vanwege de 20 Westerse landen.
Atlas Shruggs 10 | 18-04-17 | 22:10 | + -1 -
.
Inderdaad, als je infantiel en geestelijk gehandicapt bent, zůu je dat kunnen zeggen. Ik wil niet zeggen dat de 'eerste wereld' zich netjes gedragen heeft, maar de primaire schuld ligt toch ťcht bij de Afrikanen zelf. Mijn vrouw heeft ontwikkelingswerk gedaan in saboba, ghana, en dus ervaring uit eerste hand.
.
Het probleem is dat veel van de mannen daar, niets willen. Die willen een beetje de hele dag rondhangen. Als ze gaan vissen, vangen ze de vis die ze vandaag nodig hebben en gaan dan niets doen. Als ze 3 vissen extra vangen, gaan ze morgen niet vissen. Ze komen niet met het idee om wat meer te vangen, en te verkopen, of ergens progressie te maken, het is tegen zo min mogelijk inspanning per dag leven.
.
Als er dan een westerling komt die zegt 'jij hebt olie/goud/verzin het maar', ik help je er vanaf, hier heb je voor een week vis, dan vind hij het goed. Want dan kan ie een week niets doen.
.
Dan kun je zeggen dat die westerling er misbruik van gemaakt heeft, maar de primaire schuldige is dan toch ťcht de afrikaan zelf.
.
Dit alles sterk vereenvoudigt en versimpeld, in het echt zijn er nuances, maar de onderliggende boodschap blijft waar. Afrika was naar westerse maatstaven niets, is niets, en zal ook nooit wat worden. Omdat de bevolking niet bereid is om er ook maar iets voor te doen.

KermitDeKrikker | 18-04-17 | 22:58

@kromme tenen

Jou helpen? Goed:
Ik vind (zonder t).

Nu jij

rolandet | 18-04-17 | 23:12

Ik moet zeggen dat EthiopiŽrs het met marathons ook altijd wel leuk doen, dus wellicht winnen ze die Space Race ook inderdaad en op blote voeten nog wel. Verder is een lanceerplatform dichtbij de evenaar ook handig ja. Scheelt brandstof want de ruimte is dichterbij. In tijd, dat is... www.quora.com... Dus zal er beslist wel een commerciŽle partij zijn om dat platform te bouwen. Als er al geen deal met de Chinezen is....

F. von Zeikhoven | 18-04-17 | 23:15

KermitDeKrikker | 18-04-17 | 22:58
En dat is pas kortzichtig!
Complete volksstammen willen daar inderdaad niks voor hun geld doen, maar waar hebben we dat vaker gehoord?

Maar het heeft ook niks met mijn punt te maken.
Wat jouw vrouw miste, is dat de Westerse landen de wapens hebben binnengebracht, de boel leeggeplunderd, provocerend missiewerk hebben gedaan om een ander geloof op te dringen en daarmee burgeroorlogen uitgelokt. En zodra een local eindelijk zijn zaakjes op orde heeft, ik noem een Khadaffi, dan bombarderen we alles met de grond gelijk.
Ik doe zelf projectontwikkeling in Afrika en de locals vertellen mij dat ze weten dat Westerlingen alleen maar natural resources komen stelen, daarom vechten ze.
Er is een oplossing voor en daarom zou het helpen als jij inderdaad de nuance gaat begrijpen.

Atlas Shruggs 10 | 18-04-17 | 23:18

rolandet | 18-04-17 | 23:12 |
Ok. We helpen mee.
Nu jij. (Met punt)...

F. von Zeikhoven | 18-04-17 | 23:21

EthiopiŽ , ben er ooit geweest, Addis Abeba, als je een zijweg inslaat, het lijken wel bomkraters, zo enorme gaten in de weg. En ze vreten geen flikker uit. Het gewone volk is zo arm als job, en toch de ruimtevaart ambities. Het is maar net waar je de prioriteiten liggen, duidelijk niet bij de bevolking!

Radijsje | 19-04-17 | 01:06

Ik zie weer talrijke marketingreisjes naar EthiopiŽ van de Nederlandse zieligheidsindustrie.

duitse herder | 19-04-17 | 07:00

Mocht er nog financiŽle hulp naar EthiopiŽ gaan dient dat per onmiddelijk stopgezet te worden.

Vogelbeest | 19-04-17 | 08:22

Misschien is het voor de hand liggender om de waterputten die met ®ontwikkelingsgeld® worden geslagen niet te laten droogvallen.

squadra | 19-04-17 | 08:34

@duitse herder | 19-04-17 | 07:00 En vooral de vaderlandsche ruimtevaartindustrie, alsmede agrotech-bedrijven.

Guido | 19-04-17 | 09:21

Atlas Shruggs 10 | 18-04-17 | 23:18
Je hebt helemaal gelijk. De Westerlingen brachten wapens (vanaf begin kolonisatie spreken we nu van). Maar naast wapens ook medicijnen, agrarische kennis en apparatuur, democratie en al die fijne dingen waar we nu profijt van hebben. Maar Afrikanen (in ieder geval de leiders and friends) waren over het algemeen enkel geÔnteresseerd in wapens en niet de rest. Met wapens kon je namelijk je macht vergroten en geld verdienen over de ruggen van anderen. Dat kon je niet met agrarische ontwikkeling, want dan moest je zelf dingen doen. En eventjes later waren hele stammen elkaar aan het uitroeien voor wat macht, land, koeien, slaven of weet ik veel wat. Kwam toen weinig invloed vanuit de Westerlingen aan te pas, behalve het kopen van slaven... Westerlingen hebben zich er zeker niet gedragen, maar ook zeker niet de hoofd-schuldigen aan de huidige situatie.

Over de agrarische ontwikkeling gesproken, denk eens terug aan Zuid-Afrika. De blanke bevolking die deze kennis wel heeft gebruikt werd rijk door het gebruik en exploitatie van deze kennis en technologieŽn. De donkere bevolking ... niet, die zag er namelijk weinig heil in. En toen de jaloezie uiteindelijk overkookte kwam er een soort zuivering om van de blanke af te komen. Nu zijn boerderijen die ooit van blanken waren van donkere inwoners en die draaien een stuk, maar dan ook een STUK slechter dan eerst. Rara, hoe komt dit?

Dirk. | 19-04-17 | 09:36

Dirk. | 19-04-17 | 09:36
Eens, Zuid Afrika is een hellhole waar voormalige ANC terroristen het voor het zeggen hebben.
En ze slachten de blanke boeren massaal af, elke dag weer zoals op de site van Red October is te zien, verschrikkelijk wat er gebeurt.
In vergelijking met dat hellhole is Ethiopie een baken van licht en vrede, die buitenlandse investeerders verwelkomt en waar je gewoon zaken kunt doen.
De door het Westen gebrachte hulp veroorzaakte het beruchte luiheidssyndroom bij vele locals, maar de lokale situatie verschilt wezenlijk per regio.
In Ethiopie heerst niet de Uhuru, maar is meer rust.

Atlas Shruggs 10 | 19-04-17 | 09:56

Leefden die mensen in Afrika dan zo ongelukkig voordat de blanken kwamen met hun gedachtegoed en technologie kwamen? Kennelijk wordt hun de westerse manier van leven opgedrongen en voorgehouden als superieur, maar wat als je blij bent met je eenvoudige bezigheden, je hut, je familie en genoeg eten? Wat heb je dan nog nodig? Een tractor? Een boek? Pokemon Go? Kindeke Jezus? Een kunstheup?

Diotima | 19-04-17 | 10:14

Atlas Shruggs 10 | 18-04-17
Ik doe zelf projectontwikkeling in Afrika en de locals vertellen mij dat ze weten dat Westerlingen alleen maar natural resources komen stelen, daarom vechten ze.
-------------------------------------------------------------------------------------
Precies, dat zeggen ze daar ja, en dan gaan ze weer over tot de orde van de dag, niets doen, en alleen maar oorlog voeren! Mij maak je niks wijs hoor!

Radijsje | 19-04-17 | 10:29

Diotima | 19-04-17 | 10:14 |
Nou je kan nog de zee leeg vissen, natuur verwoesten en dieren doden voor geld.

sko | 19-04-17 | 10:35

Atlas Shruggs 10 | 18-04-17 | 23:18 | + -11 -
Ghaddafi was echt geen lieverdje.. de hele woestijn ligt daar nog vol massa graven.. inclusief 2 Engelsen die ik kende (die dronken bier in hun eigen appartement.. werden door de veiligheids dienst meegenomen aangezien een van de buren zag dat ze alcohol dronken) en niemand heeft ze tot op de dag van vandaag meer teruggezien.

waskuup | 19-04-17 | 10:37

Radijsje | 19-04-17 | 10:29
Ik hoef ook niemand iets wijs te maken.
Buiten de internationale banken, die mij steunen in diverse Afrikaanse landen, behoudens oorlogsgebieden. Zelfs Zuid Afrika waar ik niet eens heen wil, daar steunen ze me.
Maar het valt me op dat reaguurders zo kortzichtig zijn, zonder het kapitaal perspectief mee te nemen.

Atlas Shruggs 10 | 19-04-17 | 10:46

Atlas Shruggs 10 | 19-04-17 | 10:46
Met alle respect hoor, u bent vast weer ťťn van de nieuwe lichting, die weer een poging doet om Afrika weer op de been te krijgen, maar die utopie zie ik al 60+ jaren. En begin niet over banken, we weten allemaal wat die gladjakkers voor reputatie hebben!

Radijsje | 19-04-17 | 11:51

Radijsje | 19-04-17 | 11:51
Banken beoordelen een project niet politiek of met de onderbuik, maar op basis van rationele analyse van het risico dat ze hun geld niet terugkrijgen.
Ik ben van de lichting die het project brengt en ik zie dat het risico groot is, maar de returns ook.
Zeker niet alle banken hebben daar trek in, maar best een redelijk aantal wel.
En hun reputatie ach, dat is hoe de populistische wind waait.
We hebben tijden gehad dat ze in Londen met stenen bekogeld werden als ze uit hun kantoor kwamen, dus we zijn naar omstandigheden aan de beterende hand.

Atlas Shruggs 10 | 19-04-17 | 12:14

Voor satellieten heb je raketten nodig.
En raketten kun je ook voor andere doeleinden gebruiken (zie N Korea).
Dus gewoon verkapt militair programma.

Butchijo | 19-04-17 | 12:49

@F. von Zeikhoven | 18-04-17 | 23:15 :

Dat is een argument, maar je moet niet alleen rond de evenaar liggen: je oostkust moet op de evenaar liggen vanwege de range safety. Wat dat betreft is Kenia een betere optie: de oostkust begint op c.a. 3 graden z.B.


Politiek lijkt me Kenia ook een betere optie.

Balsaq | 19-04-17 | 13:01

De Afrikaanse Unie aan de satelliet. Dat lijkt me een goede zaak. Welk land of het doet, is niet belangrijk.

Raider Twix | 19-04-17 | 16:47

Atlas Shruggs 10 | 19-04-17 | 12:14
Daar gaan we weer, "hoe de populistische wind waait", een prachtig excuus voor de linkse doordrammers, die koste wat kost, de ingezette rampkoers WILLEN blijven volgen, met nul, nul resultaat. Als mensen verandering willen, omdat resultaten uitblijven of om verslechtering van positie, dan zijn het populisten. Vele tig miljarden is er al aan verschillende afrikaanse landen gedoneerd, nauwelijks resultaten, maar wel VEEL meer oorlogen en ellende. Het is bizness as usual!

Radijsje | 19-04-17 | 18:16

Atlas Shruggs 10 | 19-04-17 | 12:14
Ik ben van de lichting die het project brengt en ik zie dat het risico groot is, maar de returns ook.

Daar ben ik wel nieuwsgierig naar, de returns, in welke vorm, komen die terug?
NB. Dit is geen cynisme hoor, maar werkelijke belangstelling.

Radijsje | 19-04-17 | 18:20

@Atlas Shruggs:
"Maar het heeft ook niks met mijn punt te maken.
Wat jouw vrouw miste, is dat de Westerse landen de wapens hebben binnengebracht, de boel leeggeplunderd, provocerend missiewerk hebben gedaan om een ander geloof op te dr"
.
bla bla BULLSHIT. Het gebied waar mijn vrouw was, waren geen wapens. Ze is er een maand geweest, en nul wapens gezien. Of blanken. Saboba is nogal afgeleven. Wel veel Afrikaanse mannen die op hun reet zaten en niets wilden doen.
.
Hou nou toch op kerel. Afrika is een bodemloze put. Er is al ZO ONTZETTEND VEEL geld naartoe gegaan, had men dat normaal uitgegeven, was heel Afrika nu er beter aan toe dan europa. Maar de BEVOLKING ZELF kiest er voor om het over de balk te smijten aan wapens en ruimteprogramma's. Wie is dan fout?

KermitDeKrikker | 19-04-17 | 18:51

Reacties op dit artikel zijn gesloten