Wilt u op de hoogte blijven van het belangrijkste financiŽle nieuws?
Like ons dan op Facebook. Vinden we leuk!

REACTIES

"Rabobank: we gaan er allemaal aan bij Nexit"

Ik denk dat wij het wel overleven.

ProAsfalt | 09-02-17 | 15:12

Bij Nexit krijgen we een IJsland-scenario. Eerst een korte en lekkere diepe crisis om het puin te ruimen en de banken omver te duwen (die toch al dood zijn), en dan bestendige groei gekoppeld aan souvereiniteit en normaliteit. Bijkomend voordeel is dat dan de EU uiteenvalt en we terugkunnen naar de EEG, dwz alleen vrij verkeer van goederen en verder n.i.k.s.
Ik snak naar Nexit, en met mij velen.

orca | 09-02-17 | 15:27

Bij een Brexit zou de wereld ook vergaan.. Die Britten zijn zo slim geweest nooit de Euro te nemen en zijn nu zo slim om uit het zinkende EU schip te stappen. Het is pijnlijker voor de EU dan voor de britten.

Het zal misschien even pijn doen, maar ze komen er wel weer boven op en ze behouden hun eigen grenzen, ze houden hun eigen land, hun eigen wetten enz.

Dat is ook veel waard.

High-Roller | 09-02-17 | 15:29

Nexit graag en wel zo snel mogelijk.

accijnstoerist | 09-02-17 | 15:31

Als de Rabobank dat zegt, dan moeten we zo snel mogelijk een Nexit uitvoeren.

jemagookniksmeer | 09-02-17 | 15:33

Miljoenen migranten naar Europa, Miljarden naar zuid-europese landen, Onze Pensioenen naar de EU.

Om het mild uit te drukken heb ik zo mijn twijfels bij de EU en bij de Euro.

High-Roller | 09-02-17 | 15:34

Er alleen als NL eruit stappen is gekkenwerk. Ik ben tegen de huidige vorm van de EU, maar NL alleen eruit is een heel slecht idee. NL kan beter medestanders zoeken, en dan met meerdere landen eruit stappen. Vervolgens houdt elk land zijn eigen economie beleid, maar gaat wel een samenwerkingsverband aan met de andere uitgetreden landen. Een soort van TTIP. Een samenwerkend Europa is helemaal geen slecht idee, maar die onuitrafelbare strengen die de huidige EU leiders verzonnen hebben was, en is, een debiel idee. Uiteraard kunnen alle landen een vertegenwoordiger naar Europa sturen, die de belangen van de nieuwe EU verdedigen. Btussel, met al die volledig overbetaalde prutsers moet zo snel mogelijk opgeheven worden.
Op naar EU ver. 2.0

Herr Zimmermann | 09-02-17 | 15:36

Nog nieuws over die Rabobank miljarden Witwas operatie in Mexico. Hebben hun economen daar ook al een rapport over uit gebracht :-)

High-Roller | 09-02-17 | 15:36

Veenkamp +++++++
Ik haat het maar ik ben bang dat de Rabo gelijk heeft.
Het ZUIDEN moet er uit en niet WIJ.

RubberenHarrie | 09-02-17 | 15:38

Herr Zimmermann | 09-02-17 | 15:36 | + 0 -
Gefeliciteerd; uw tegel krijgt van mij het predikaat "bullshittegel van de dag".

jemagookniksmeer | 09-02-17 | 15:40

Beetje ondoordacht commentaar hierboven.

IJsland is Nederland niet, totaal niet vergelijkbaar op handelsgebied en daarmee ook vreemd om even lukraak een parallel te trekken naar Nederland en de reorganisatie van onze economie.

Bij een Brexit zou de wereld vergaan is natuurlijk ook flink uit de context getrokken.
De Britten voelen de gevolgen van de Brexit nu al en ze zijn nog niet eens echt weg.
Ze gaan hier echt nog wel op terugkomen hoor. Protectionisme is gewoon in de kern, zonder al het geneuzel eromheen, een heel slecht idee op economisch vlak. In de kern.

Het model van Rabobank ziet er uitermate plausibel uit. Maar goed, ik zal me er vast niet populair mee maken hier.

SpiertjeBouwert | 09-02-17 | 15:46

Op de korte termijn zal het inderdaad wat kosten. Maar dat is maar een schijntje in vergelijing met als we maar door blijven gaan met jaar in jaar uit steeds meer en meer miljarden aan Brussel te moeten afdragen

sinar2 | 09-02-17 | 15:48

Protectionisme om je economie te stimuleren is een beetje als pleiten voor meer alcoholgebruik om het aantal verkeersdoden terug te dringen. Het staat haaks op elkaar.

SpiertjeBouwert | 09-02-17 | 15:55

Economie is psychologie. Het zal in het begin moedig zijn en mogelijk wat kosten. Maar het succes zal worden verzilverd door dat meer landen opeens wat zenuwachtig worden en een uit de EU scenario kunnen/gaan bedenken. Systeemgedachte van schaap en dijk. En dan gaat het rap.

duitse herder | 09-02-17 | 15:56

RABO heeft zoveel talentvolle expertise in huis, dat ze ternauwernood hun eigen organisatie kunnen overzien. Laat staan dat ze een waardevol oordeel over een eventuele nexit hebben.
Ze snel mogelijk de EU uit en idien mogelijk ook de euro.

arc-en-ciel | 09-02-17 | 15:59

De aarde bestaat 4,5 miljard jaar, de EU 25 jaar. Trek uw eigen conclusie.

netniet | 09-02-17 | 16:02

"Brussel wordt een spookstad - daar zijn we best benieuwd naar"

Ga eens naar Charleroi, dan weet je hoe Brussel er dan uit gaat zien.

Eigenaar_IJsland | 09-02-17 | 16:05

Als het om dit soort zaken gaat, weet een Rabobank net zo weinig als wie dan ook. Ze beschouwen, ze schatten in en alles vanuit geloof. En laat dat geloof nu overwegend pro-EU zijn.

Hetzelfde gold en geldt voor hoe het pensioenfondsen vergaat en wat hun nut is. Totaal gepolitiseerd en gaat totaal niet over inhoud. Hoe graag we dat allemaal zouden willen: objectieve informatie krijgt u niet.

Schijnobjectiviteit des te meer. Dus als u wilt geloven in modellen en gestudeerde mensen die wel even hebben bedacht en berekend ook, door de kompjoeter dus is het waar!, welke kant we het beste op kunnen gaan, dan ligt hier rapportje nummer zoveel om dat voor elkaar te krijgen. Ik zie het als pure propaganda. Zou het tegen EU-deelname zijn geweest, dan had het onder de pet gebleven wegens ondermijnen van vertrouwen, het nut van eenheid wegens afwijkende mening van bankhotemetoten all over the place et cetera.

Per saldo krijgen we dan wel dit te lezen. En als het publicitair scoort, zoals nu blijkt, volgen er meer.

Zucht. Doet me denken aan die grap van Breznjev die bij Petrus komt en Breznjev vraagt aan Petrus of hij in de hemel of de hel terechtkomt, waarop petrus vraagt wat zijn voorkeur heeft. Breznjev vertrouwt het niet helemaal en vraagt of hij beiden eerst even mag zien. Door het raampje kijkt hij bij de hemel naar binnen en ziet in een kleine ruimte magere mensen rondlopen die elkaar toeschreeuwen en in koude overleven. Verbaasd kijkt hij Perus aan en vraagt hoe de hel er dan uitziet. Tot Breznjevs verbazing, wanneer hij daar door het raampje lijkt, is de hel een gezellige bedoening; een en al vrede en gezelligheid en heel veel mooie vrouwen en lekker eten. Breznjev heeft zijn keuze gemaakt en kiest voor de hel waarop Petrus hem meeneemt naar de toegangsdeur iets verderop. Ze gaan samen naar binnen en zodra de deur sluit slaat de ijzige kou toe en verschijnen allemaal vijandige types dreigend op een afstand Breznjev gade te slaan. Peturs loopt terug terwijl Breznjev hem toeschreeut "Hoe is dit mogelijk?". Waarop Peturs zegt: "tsja, allemaal propaganda meneer Breznjev".

U kende hem waarschijnlijk al, maar ik vond hem wel erg leuk. En toepasselijk, ook ruim een kwart eeuw na het eindigen van de USSR. Propaganda is van alle tijden.

Devadip | 09-02-17 | 16:06

Rabo, weleens van gehoord, dat is toch die bank die geld van Mexicaanse drugskartels witwast, en ook nog veroordeeld is voor fraude met de Libor rente? Zit de directie al in de gevangenis??

Ruudje1966 | 09-02-17 | 16:06

@Herr Zimmermann | 09-02-17 | 15:36 | + 2 - Als we Theresa May een week of twee langer laten wachten met het activeren van artikel 50 www.express.co.uk... , dan kunnen we samen met Groot-BrittanniŽ eruit. Dan kunnen we samen een economisch blok vormen wat bijna --> net zo groot is als die van Duitsland

Jostifiel | 09-02-17 | 16:07

Gek de Rabo zag de crisis in 2007 niet aankomen ,maar weten wel te voorspellen dat een nexit rampzalig is ?
Hoe betrouwbaar ben je dan ?
Afgezien ik ook niet de wijsheid in pacht heb en ik niet weet hoe een nexit voor gevolgen heeft weet ook een Boerenleenbank het niet.
Oh wacht dat was in de goede oude tijd.

Simpele Drenth | 09-02-17 | 16:12

@orca | 09-02-17 | 15:27 :


En de bankiers de gevangenis in, vergeet vooral dat aspect niet.

Balsaq | 09-02-17 | 16:12

Het probleem is vaak dat dit soort onderzoeken er van uit gaan dat je na de exit op je reet gaat zitten
Daarnaast kan ik niet snel een vergelijkbaar scenario oproepen in de recente geschiedenis.

Als we aan de exit gaan valt er zoveel weg, maar er wordt ook weer zo veel mogelijk, daar hoor je een stuk minder over

Dus tot die tijd, als een grote organisatie die groot genoeg is of om te lobbyen bij de overheid of als een organisatie geld van de staat krijgt neem ik alles wat er uit komt met een korrel zout.

niemand specifiek | 09-02-17 | 16:14

@Jostifiel | 09-02-17 | 16:07 | + 0 -
Mijn reaguursel is niet compleet verzonden om ťťn of andere reden. Ik had nog wat berekeningen erbij willen toevoegen. Volgens Google archive.is... archive.is... is het BBP van het VK en NL tezamen (in biljoen USD) is 2,678 + 0,854 = 3,532 , terwijl die van Duitsland 3,73 biljoen USD is archive.is... . Misschien is het wel verstandig om met het Verenigd Koningkrijk een muntunie te vormen, waarbij de gulden aan de Britse pond wordt gekoppeld.

Jostifiel | 09-02-17 | 16:17

Een Nexit is alleen gevaarlijk als we aardig zijn. Dan worden we namelijk door gefrustreerden als Verhofstadt genaaid. Als we goed bedenken wat wij van EU en de EU van ons kan verwachten en wat een verstoorde relatie beiden kost, en daarmee de media bespelen die dan Nederland moeten helpen (en niet ziejewel gaan roepen en de andere EU-landen daarmee helpen) met berichtgeving die deugt en pro-Nederland is, dan komen we er wel. Objectief zou het geen reet moeten uitmaken of we in of uit de euro en de EU stappen, behoudens wat extra kosten. Maar dan hebben we wel grenzen die we zelf kunnen bewaken en een munt die zelf kunnen manipuleren. Als we die munt koppelen aan de euro en hem af en toe bijstellen, dan zijn we spekkoper.

Je kunt natuurlijk ook het scenario hanteren waarbij de andere EU landen acuut oorlog krijgen en/of een muur om Nederland zetten. Dan wordt het wat minder allemaal.

Zoals ik zei: de vooronderstellingen bepalen de uitkomsten en dit Rabo onderzoek is daarom in mijn ogen volkomen irrelevant. Kan me niet voorstellen dat daar van die rationele 12 stappen vooruitdenkende zieners werken. Eerder dogmatische EU-gelovigen.

Devadip | 09-02-17 | 16:23

De gedachte, als zou de EU 'gewoon' doorgaan nadat belangrijke nettobetalers zijn uitgestapt, duidt op vergevorderde hersenrot.

Rštselhaft | 09-02-17 | 16:26

Beter zachtjesaan downgraden naar de EEG. Heeft verreweg de minste risico's.

boomreactor | 09-02-17 | 16:27

jemagookniksmeer | 09-02-17 | 15:40 |
De dag is nog niet voorbij.....:-)

Jostifiel | 09-02-17 | 16:07 |
Het is natuurlijk niet ongevaarlijk als je je afhankelijk maakt van GB. Je kunt met meerdere landen natuurlijk GB erbij halen. GB gaat zowiezo handelsverdragen afsluiten met andere landen. Ben benieuwd of ze dat ook nog gaan doen met EU landen. Waarschijnlijk zal Brussel dat verbieden.

Herr Zimmermann | 09-02-17 | 16:28

Jostifiel | 09-02-17 | 16:17 |

Kijk eens naar landkaart.

Teleo | 09-02-17 | 16:30

Waar is het scenarios dat we als NL weigeren mee te betalen aan de EU totdat deze volledig wordt hervormd en voorzien van echte democratische instituties? Of het scenario dat we een nieuwe unie aangaan met DE of UK? Dit zwart wit denken hou ik niet zo van en is veel te kort door de bocht.
Geen enkele EU afspraak wordt door de landen nagekomen, behalve dan natuurlijk door NL, het welbekende braafste jongetje van de klas. Op deze manier is er gewoonweg geen politieke zaken te doen met deze club. Wel betalen maar voor de rest je bek houden.
Het zal ongetwijfeld pijn doen maar ik denk dat de EU ons er echt wel graag bij wil hebben als een van de weinige netto betalers van deze club. Nee ze willen lekker verder met Italie, Spanje, Griekenland en het gehele Oostblok? Lijkt mij niet. Af en toe is het noodzakelijk om je tanden te laten zien en het hard te spelen. De EU niet hervormen? Dan wij eruit en onze grote afdrachten met ons.

WatZalIkErvanZeggen | 09-02-17 | 16:30

Rštselhaft | 09-02-17 | 16:26 |

Precies. Nederland gaat nergens naartoe zolang Duitsland niet de stekker uit de EU trekt.
Als de Duitsers dat doen volgt Nederland een uur later.

Teleo | 09-02-17 | 16:35

Rabo bank werken die niet samen met de Rothchild bank? . Zegt genoeg dunkt mij.
En is Soros geen loopjongen van lord Rothchild ? En willen die niet graag over de wereld heersen.

A.C.H.M.E.D | 09-02-17 | 16:39

De EU in de huidige vorm is slecht bedacht. Deel 'm in drieŽn met verschillende, los van elkaar te bewegen munten, en het wordt al een stuk makkelijker. Grofweg, zuiden bij elkaar, Noordwesten bij elkaar, en het oosten bij elkaar. Dat die drie dan nog alliŽren op een aantal gebieden is helemaal niets mis mee. Maar kap met dat belachelijke parlement en de europese commissie. Ale beslissingen worden nu toch al door stuurgroepen genomen.

Fall | 09-02-17 | 16:39

Dat zal Dijsselbloem ook wel roepen. Want Dijsselbloem die aast op een mooie baan in Brussel.

Geen wonder dat hij zo makkelijk die miljarden overmaakt naar Brussel.

Het vette salaris en de grote buffetten lonken. En Dijsselbloem kan niet wachten om in Brussel aan de slag te gaan.

High-Roller | 09-02-17 | 16:40

" Doel: de burger een betere afweging laten maken"
-
Toyota in VK voor Brexit: fabrieken dicht.
toyota in VK na Brexit: investeren in fabrieken.
-
Nou, de zon komt nog steeds op in het VK, en ze gaat ook nog steeds onder. Alleen heb ik May nog niet in slecht weer gezien. Dus waarschijnlijk hebben ze nu mooier weer sinds aankondiging van de Brexit.

Raider Twix | 09-02-17 | 16:40

@Teleo | 09-02-17 | 16:30 | + 0 -
Ja, ik ken de landkaart. BelgiŽ kunnen we indien nodig zů afknijpen dat hun boten alleen kunnen aanmeren in Zeebrugge en Duitsland kan niet alleen afhankelijk worden van Hamburg simpelweg omdat Hamburg daar niet de capaciteit voor heeft. De omringende landen blijven dus hoe dan ook afhankelijk van ons en als we dan met de Britten een blok vormen, dan kunnen we er goed vanaf komen ondanks onze ligging.

Jostifiel | 09-02-17 | 16:41

A.C.H.M.E.D | 09-02-17 | 16:39 |

Joh, iedereen wil over de wereld heersen en domineren als een baas.
En da's maar goed ook anders verveel je je de typhus.

Teleo | 09-02-17 | 16:45

Rabobank liegt aantoonbaar.

verdieping:
- Economnische groei trekt aan. Niet dus, economie staat nog steeds op niveau 2008.
Sinds 2001 is halve EU bankroet gegaan.
- Werkloosheid daalt flink. Definitie kwestie. Er zijn 4,4 miljoen niet werkenden, meer dan ooit.
- Nederland versterkt als Poort van Europa. Kul.
Nederland (met BRD) als vluchtelingen afvoerputje van de wereld.
- Dekkingsgraad pensioenen stijgt flink. Onzin. De pensioenen mogen het land uit.
De dekkingsgraad is lager dan ooit en stijgt slechts wegens Trump effect: verwachtte renteverhoging VS.
- Geen valutaverlies buitenlands vermogen. Wel diefstal (pensioen) spaargeld via Negatieve rente.
Belastingbetaler draait op voor bankroet: Griekenland, UkraÔne, Turkije, ItaliŽ en Italiaanse banken.
Om te beginnen.
-
Wat een zwendelbank. Gelukkig bankier ik daar niet.
Hoeveel boetes uit o.a. de VS heeft de Rabobank inmiddels betaald?

Raider Twix | 09-02-17 | 16:52

De RABO zat er met de voorspellingen over Brexit 100% naast, evenals met Trump. Dus ik verwacht nu ook weer het tegenovergestelde.

Ulle Ruttelflut | 09-02-17 | 16:54

Jostifiel | 09-02-17 | 16:41

Als de Belgen niets te vreten hebben komen ze (weer) naar Nederland. Nog meer vluchtelingen.
Duitsland doet steeds meer zaken ten oosten en de Chinese spoorlijn is ook klaar.
Kunnen ze kiezen. Per boot of per spoor. En Nederland nog minder laten verdienen op de handel.

Natuurlijk willen de Yanks voorkomen dat er ťťn politiek en logistiek samenwerkend Eurasia komt en daar kunnen wij, in de periferie, van profiteren.

Teleo | 09-02-17 | 16:57

Op naar het Noordzee Verband!

Dirk. | 09-02-17 | 17:02

@Herr Zimmermann | 09-02-17 | 16:28 | + 1 -
Tuurlijk is Groot-BrittanniŽ geen heilig boontje, maar dat geldt evenmin voor Duitsland. De vraag is: Moeten we meer afhankelijk worden van de Duitsers of moeten we meer afhankelijk worden van de Britten? Afhankelijk zijn van een Unie die op springen staat, tenzij de EU een dictatoriaal bewind gaat voeren of afhankelijk worden van Britten die een keihard zakelijk beleid voeren waar we misschien bij onder gaan sneeuwen, maar dan wel kunnen meeliften met de Gemenebest die zij hebben? Een lastige keuze, maar misschien is het wel waard.

Jostifiel | 09-02-17 | 17:04

@Teleo | 09-02-17 | 16:57 | + 0 -
Je hebt een punt. Echter als Rusland meer gaat samenwerken met de VS, dan gaan de relaties tussen Rusland en China waarschijnlijk verslechteren. Dit kan een probleem worden als je beseft dat die spoorlijn hoe dan ook door (bondgenoten van) Rusland loopt. Dan heb je natuurlijk nog de zeeroute door IndonesiŽ en de zeeroute naar Europa vanaf Pakistan, maar in beide gevallen kan India lastig gaan doen. Zo simpel is de keuze dus niet voor ons tussen Duitsland en het VK.

Jostifiel | 09-02-17 | 17:13

Rabo , allemaal bang makerij ,als er geen domme mensen bestaan ,hebben de wijze niet te eten .

fleurtje | 09-02-17 | 17:20

Na jaren van oplopende druk van een onhoudbare situatie gaat de euro zo hard uit elkaar spatten dat de schokgolf van de meteoriet van Chicxulub (de dino killer) er kinderspel bij was...
Het gaat episch worden!

ZwarteDag | 09-02-17 | 17:23

Na jaren van oplopende druk van een onhoudbare situatie gaat de euro zo hard uit elkaar spatten dat de schokgolf van de meteoriet van Chicxulub (de dino killer) er kinderspel bij was...
Het gaat episch worden!

ZwarteDag | 09-02-17 | 17:23

Er alleen als NL eruit stappen is gekkenwerk.
Herr Zimmermann | 09-02-17 | 15:36 | + 5 -

Nee hoor, mag ik u erop wijzen dat de EU bestaat op basis van chantage. Vreemd genoeg doet onze opportunistische regering daar ook aan mee. Echter, er moet schoon schip gemaakt worden en dat betekent er simpelweg uitstappen. Tenslotte zijn de Britten ons al voorgegaan dus we staan sowieso al niet meer alleen.

De Italianen en Fransen zullen spoedig volgen. Sterker nog, het zou me niets verbazen als deze landen er waarschijnlijk eerder uitstappen dan wij. Tenslotte worden al hun opgebouwde rechten langzaam afgebroken. Wat betreft de Italianen, kijk maar eens naar de recente docu van Michael Moore dan ziet u wat ik bedoel. Datzelfde geldt voor de Fransen die graag mogen staken en ook van weinig werken en wijn tijdens de lunch houden. Kom daar aan en het is gebeurt met de EU.

Stonecity | 09-02-17 | 17:43

De EU kan waarschijnlijk alleen overleven als een politieke unie.
Dus alle schulden van de lidstaten op een hoop.Het zou mooi zijn als Nederland een gebaar maakt naar de rest van de EU en de opgebouwde pensioenpotten direct overmaakt naar Brussel zodat de gehele economie van de EU een boost krijgt.De Noordelijke EU landen zullen wellicht een teruggang in hun welvaart moeten accepteren om de eenheid te redden.Het is dit of een langzame dood van de unie.
Iedereen die een beetje rationeel kan nadenken weet dat dit de olifant in de kamer is.

linus | 09-02-17 | 18:26

Rabobank geeft gelijk en zegt de waarheid. Alleen de lezers lezen het verkeerd. Bij Nexit gaat Rabobank en de bestuurders eraan. Dat is wat zij bedoelen. Bij binnen de EU blijven, hebben ze nog steeds garantie op hun banen en loongroei. Bij Nexit worden ze werklozen en hun inkomens kelderen want zij mogen weer niet roepen dat zij zo getalenteerd zijn dat zij Elders aan de slag kunnen.

Voor Nexit.

Yoo2621 | 09-02-17 | 18:41

Rabobank geeft gelijk en zegt de waarheid. Alleen de lezers lezen het verkeerd. Bij Nexit gaat Rabobank en de bestuurders eraan. Dat is wat zij bedoelen. Bij binnen de EU blijven, hebben ze nog steeds garantie op hun banen en loongroei. Bij Nexit worden ze werklozen en hun inkomens kelderen want zij mogen weer niet roepen dat zij zo getalenteerd zijn dat zij Elders aan de slag kunnen.

Voor Nexit.

Yoo2621 | 09-02-17 | 18:47

SpiertjeBouwert | 09-02-17 | 15:46

Uit de EU kan met een harde (Brexit) of zachte (Nexit?) manier: wij kunnen zacht gaan: nog steeds wel vrij verkeer van goederen en mensen. Maar dan kunnen we zelf wel zeggen dat er geen uitkeringen zijn voor immigranten, dat immigranten hier mogen zijn zolang ze werken of legaal inkomen hebben, en hoeven we niet mee te betalen aan al die zotte EU zaken.

FW Ta-183 Huckebein | 09-02-17 | 18:48

De Rabo-bank moet niet zulke hysterische nep-berichten verspreiden. Wij gaan er helemaal niet aan bij een Nexit, we gaan er wťl aan bij het voortbestaan van de EU ! Juncker c.s. stonden te blŤren en schreeuwen bij de Brexit en ziet : Engeland leeft gewoon voort ůůk zonder de "deskundigheid" van al die EU-mensjes. Globaliseren blijkt een zeer slecht instrument, dus niet nůg meer van die gekkigheid. Dijsselbloem weet inmiddels ook niet meer hoe hij de EU kan verdedigen maar houdt z'n mond over "NL-belastingparadijs". WŠt een democratie in NL ťn de EU. Stop met de waanzin die EU heet. Doe als Engeland en bepaal onze eigen koers, wŠt de Rabo-bank ook moge zeggen.

oter | 09-02-17 | 19:00

Sometimes to create, one must first destroy.
-- Prometheus

postmodernismisdead | 09-02-17 | 19:15

De Rabo probeert te zeggen dat een Nexit desastreus is voor......de Rabobank. De Rabo heeft een waardeloos track record mbt tot voorspellingen. Ik kan de Rabo uit ervaring het volgende voorspellen. De gevolgen van een Nexit zijn niet te overzien omdat de financiele en sociale mechanismen niet te voorspellen zijn en/of niet begrepen worden. Wel bewezen is dat in Engeland nog niemand de hongerdood is gestorven.

Yeohan | 09-02-17 | 19:28

Een sterkte-zwakte analyse is altijd gekleurd door de pen waarmee deze is geschreven. Altijd.

sickworld | 09-02-17 | 19:30

Een zachte Nexit. Die is grappig.

Als er 1 land geprofiteerd heeft van de EU en de euro, dan is dat Nederland geweest. Een export land heeft altijd baat bij een grote thuismarkt (de EU) en weinig financiŽle barriŤres (de euro).

Alleen het idee om dan uit de EU te gaan getuigd van economische zelfmoord of in ieder geval SM.

De EU en de euro is geen ramp voor Nederland, maar een zegen. Voor de zuid Europese landen is het wel een ramp, aangezien hun arbeidsproductiviteit veel te laag is en nooit met noord Europa kunnen concurreren. De redenen dat de economie in de noord Europese landen geweldig draait is, dat dat de euro tov andere valuta in de afgelopen jaren in waarde is gedaald. De hoge arbeidsproductiviteit en de lage euro maakt, dat er geen land buiten de euro op dit moment kan concurreren met noord Europa.

De reden dat de Nederland relatief weinig last heeft gehad van de grootste crisis in eeuwen heeft te maken met het feit, dat de export muv 2008 altijd verder is gestegen. Nederlanders gingen niet meer besteden, maar meer verkopen aan het buitenland. En dan is een grote thuismarkt en een gezamenlijke munt ideaal.

Een Nexit zal niet zacht gaan, maar net zo hard als de Brexit. Alle voordelen die de Britten hadden raken ze kwijt met het idee dat ze dan wel meer te zeggen hebben over bepaalde zaken. Uiteindelijk hebben in de EU het voor het zeggen in de EU en niet het Europees parlement. Als er ook maar 1 regeringsleider iets niet wil, dan gebeurd het niet ivm het vetorecht die men heeft. Dus dat gemiemmel over de zaken weer in eigen hand nemen slaat nergens op. Dat is nu ook al zo.

jezusisonzin | 09-02-17 | 19:36

Nexit betekent einde Euro.

Hoewel men ons graag doet geloven dat we te klein zijn en men makkelijk zonder ons kan, zijn we wel een forse netto betaler (als een vd weinige), liggen we nog steeds aan de Noordzee en hebben we allerlei riviertjes die naar het binnenland van Europa stromen
Als het werkelijk zo ver dreigt te komen, zal je verbaasd zijn over de knieval van Brussel voor NL.

We kennen Brussel ondertussen. En onze pappenheimers in Den Haag ook.

Tsaaah | 09-02-17 | 19:53

Als grootbanken roepen dat iets slecht is, dan weet je dat het goed is voor normale werkende burgers.

Banana008 | 09-02-17 | 20:06

Snappen die mensen nou echt niet dat we bakken geld verdienen aan die EU. Dom gezwets dus dat Nexit volgens mij, maar ja dom gezwets is wel vaker populair tegenwoordig. Denk zelf na. Ik verklaar de EU niet heilig, maar dat we er bakken met geld aan verdienen is duidelijk. Net zoiets als het koningshuis, janken als publiek om een paar miljoen zakgeld terwijl als die gasten in het buitenland zijn geweest ze elke keer met honderden miljoenen aan orders terugkomen.

Tinus Trekveer | 09-02-17 | 20:35

Raider Twix | 09-02-17 | 16:40 |

Wel bij de les blijven: het is Nissan. Het autobedrijf heeft idd toegezegd in GB te investeren, maar wel onder bepaalde voorwaarden. Als May te hard van stapel gaat dan trekken ze zich alsnog terug (engelse kranten lezen, en niet The Sun ed.).
En voor diegenen die betogen dat het nog steeds redelijk tot goed gaat met Britse economie dat heeft te maken dat ze nog steeds gebruik maken van de interne markt. Gewoon afwachten en oordelen over de gevolgen nadat GB over twee jaar de EU heeft verlaten.

2 x modaal | 09-02-17 | 20:40

Op de korte termijn is het misschien even vervelend, maar op de lange termijn gaat NL een inhaalslag vanjewelste maken, zodat we weer een beetje op het niveau van Zwitserland en Noorwegen komen. Dat zijn de landen waar Nederland een voorbeeld aan zou moeten nemen en op dat niveau hoort Nederland thuis. Bij een Nexit is het sowieso einde EU en einde Euro. Terug naar de EEG en terug naar de D-Mark/Neuro, dat zou een zegen zijn voor Nederland.
Ik zou zeggen uit de EU en samen met de Britten een nieuwe unie vormen. Het VK en Nederland zijn samen economisch onverslaanbaar en bieden een mooi tegenwicht aan Duitsland, dat anders telkens te machtig wordt, met alle ellende van dien.
In plaats daarvan zitten we nu opgescheept in een EU met potverteerders zonder onze trouwe bondgenoot het VK.

JackRyan | 09-02-17 | 20:52

jezusisonzin | 09-02-17 | 19:36 | + -2 -

Zit je mooi je economieleraar na te blaten?
Vooral door je laatste paragraaf valt het betoog door de mand omdat er nog helemaal niets in het VK is gebeurd ťn bovendien alle voorspelde doemscenario's niet uitgekomen zijn.
Ja, die beurzen, die ontzettend goede graadmeter. De suits werden allemaal even zenuwachtig, maar dat trok ook snel weer bij.

Gazzerop | 09-02-17 | 21:56

JackRyan | 09-02-17 | 20:52 |
Enig idee voor hoeveel wij garant staan voor de EU?

botbot | 09-02-17 | 22:29

Heb door schade en schande moeten ondervinden dat elk advies van een bank, altijd in het voordeel is van de bank en nooit voor hun clienten.

Trap er niet in.

High-Roller | 09-02-17 | 23:15

de EU voor de Nederlander; niet de lusten wel de lasten
de EU voor de zuidelijke landen; wel de lusten niet de lasten
De EU voor de Oekraine; wel de lusten zonder de lasten.
de EU voor de Britten na de Brexit; niet de lasten en vooruit dan ook niet de 'lusten'? van de EUelite, gaan over op nieuwe onderhandelingen met de afzonderlijke landen..heft in eigen hand nemend.

de EU voor Rabobank; niet de lasten wel de lusten.

tja, begrijpelijk dat je het warm krijgt als bank in een land waar de stemmen steeds harder klinken van een Nexit.. uit de EU!

fikkieblijf! | 10-02-17 | 08:22

Fake News / EU propaganda.

Poekieman | 10-02-17 | 09:12

JackRyan | 09-02-17 | 20:52 | + 0 -
Wat is dat toch altijd met die voorliefde voor het Noorse/Zwitserse systeem. Mag ik u erop wijzen dat beide landen zo goed als compleet geÔntegreerd zijn met de EU? Voor Nederland zou dit dus betekenen uit de EU stappen en daarna alles volgen wat in de EU bedacht wordt, zonder er nog over te mogen meebeslissen. Dat is wat ze in Noorwegen en Zwitserland doen.
En verder, Noorwegen heeft een economie die compleet draait op olie. Kijk even naar een plaats als Stavanger; de olieprijs keldert en de halve stad is binnen no-time werkloos. Dat is een lekker duurzaam economisch model.
---
Verder vind ik het bijzonder treurig om te zien dat de Rabobank een vrij gedetailleerd rapport naar buiten brengt en dat de reacties hier bijna allemaal totaal niet over de inhoud gaan. "Het is toch niet waar want de Rabobank heeft X jaar geleden Y gedaan en daarom is alles wat ze opschrijven per definitie complete onzin." Zijn er ook mensen die inhoudelijk iets kunnen weerleggen met argumenten? Of gaan we echt alles op gevoel doen?

Gebeten Hond | 10-02-17 | 09:57

Ach ja, economen hebben het wel (veel) vaker mis.

Frits1888 | 10-02-17 | 10:06

Als we voor een Nexit besluiten, zal Guy er persoonlijk voor zorgen dat Duitsland geen goederen meer uit de haven van Rotterdam accepteerd. Verders zal Guy een bak geld uit de EU halen om de haven van Antwerpen te vergroten en NL is het bokje.
Het is niet een vraag van kunnen we zonder de EU, het is de vraag kunnen we iets voor elkaar krijgen als onze ooster- en zuiderburen de grens voor ons sluiten.

Febofiel | 10-02-17 | 12:39

Heeft die Rabobank ook alle details meegenomen zoals die 30 miljard die Nederland alleen al aan Griekenland kwijt is om daar de belangen van die banken veilig te stellen? Nee? Of de jaarlijkse afdrachten? En de concurrenten in de rest van Europa van het Nederlandse bedrijfsleven die door Brusselse subsidies gespekt worden en hier vervolgens de boel kapot concurreren? Of bedrijven die hun activiteiten naar het Oostblok verhuizen?

Mart6037 | 10-02-17 | 13:43

'Het zijn geen gedetailleerde doorrekeningen, maar denkkaders om aan te zetten tot out-of-the-box denken en om enige orde te scheppen'.

Welnu, dat kan ik ook en kom tot heel andere conclusies.

Waar zij wel gelijk in hebben is, dat met het verdwijnen van de euro en dientengevolge haar instellingen, en de banken weer gered gaan worden, 'wij' de bevolking er inderdaad aangaat. (voor een tijd)

Joost-Visser | 10-02-17 | 15:15

Reacties op dit artikel zijn gesloten