Wilt u op de hoogte blijven van het belangrijkste financiële nieuws?
Like ons dan op Facebook. Vinden we leuk!

REACTIES

Bitcoin doet net weer $1000,= op Kraken. Fantastisch, een bank zonder parasitaire maffia.

Kromme Tenen | 02-02-17 | 17:24

Omdat sommige mensen gewoon helemaal geen zin hebben om te leren en al helemaal niet als het bedrijf zoiets verplicht..

Je ziet ze vaak op verplichte cursussen.. Komen ze binnen en een uur later is de helft van de zaal al weer leeg ... "ja er komt iets belangrijks tussen via de telefoon" en dan zie je ze rest van de cursus niet meer terug.

waskuup | 02-02-17 | 17:51

"Hierdoor zijn ze niet goed voorbereid op een carrière buiten de bank en dat is onhandig"...
in mijn tijd bij de bank durfden veel mensen niet eens buiten de bank te kijken want gouden kettingen, personeelsvoordeeltjes en zo. Verder was het grootste deel van de mensen bij de bank niet ambitieus (op een klein gedeelte in de frontoffice na) of parttimer/huisvrouw en last but not least werkten veel al op hun maximale kunnen. Tegenwoordig zie ik mijn oude (vastgeroeste) collega's werkloos op linkedin. Toevalligerwijs veel mensen nog van de hele oude stempel, toen de bank nog echt sociaal was en voor iedereen wel een plekje had om te werken.

deluiegriek | 02-02-17 | 18:08

Er zijn ook mensen die het volstrekt normaal vinden om zich te blijven ontwikkelen en die zèlf investeren in cursussen en opleidingen (en dan geen 'hutje-op-hei'-flauwekul uiteraard), maar die kent de Rabobank kennelijk niet. Misschien eens iets veranderen aan het beleid inzake het in eerste instantie aannemen van personeel? Zeer gemotiveerde 'ouderen' (= 35+), bijvoorbeeld, in plaats van verwende sneeuwvlokjes die menen met een 'opleiding communicatie' al 'uitgeleerd' te zijn?

Oh, wacht...

EefjeWentelteefje | 02-02-17 | 18:11

Ach ja, Baarsma heeft ook weer eens iets in een boekje gelezen. Wat ontbreekt bij haar wereldvreemde ivoren toren denken is wat mensen zelf willen en hoe mensen zijn. Diersoort mens is tribaal van aard en dus vinden mensen het heel belangrijk om bij iets als een organisatie te horen. Dat overspringen van baan naar baan is iets wat homo sapiens nu eenmaal als onprettig ervaart en zoiets willen van homo sapiens is dan ook nogal anti-humaan. Van mensen verlangen dat ze voortdurend gaan "jobhoppen" is alsof je van leeuwen verlangt dat ze voortaan vegetarisch eten. Uit elk onderzoek blijkt dat een vast contract voor mensen belangrijk is en hen gelukkiger maakt. Dat komt niet alleen uit behoefte uit vastigheid voort, maar ook met name omdat iets als loyaliteit voor een tribaal dier als homo sapiens nu eenmaal belangrijk is en een interne behoefte bevredigt.

Dat de Rabobank mensen als Baarsma en Vos voor hun volkomen theoretische, anti-humane en dus nutteloze adviezen betaalt, dat is pas een schande. Als de Rabobank verstandig is zijn de eerste twee die eruit vliegen Baarsma en Vos. Voor hun ook heel prettig, daar ze immers heel gelukkig worden van jobhoppen.

Mensen die mensen totaal niet begrijpen en zulke wereldvreemde onzin de wereld in komen spuwen zijn een last voor elke organisatie.

Tarak | 02-02-17 | 18:18

Verplicht bijscholen prima, maar dan wel in de baas z'n tijd.

Huisregelneef_III | 02-02-17 | 18:20

En voor de goede orde: die hele transitievergoeding stelt geen flikker voor. Een 'gouden handdruk' is het zeker niet, tenzij je 64 jaar bent en al 44 jaar in vaste dienst bij één en dezelfde werkgever (en die 44 jaar hoeft vaak niet eens, want het maximaal uit te keren bedrag is € 76.000 - bruto uiteraard, de helft ben je dus al direct kwijt).

Onder de streep: weer veel gelul maar verdoemd weinig inhoud. Next.

Reinaert | 02-02-17 | 18:24

Vinden bazen per definitie al, dus wat is de nieuwswaarde hiervan?

ProAsfalt | 02-02-17 | 18:32

@Huisregelneef_III | 02-02-17 | 18:20 |
Plus heel heel veel.

ProAsfalt | 02-02-17 | 18:33

Bankmedewerkers zijn ambtenaren. Geworden.

duitse herder | 02-02-17 | 18:49

Je zult de 50 gepasseerd zijn, 35 jaar voor zo'n kutbank hebben gewerkt, hypotheek tegen personeelscondities, pensioenopbouw etc., altijd dik salaris hebben gehad en nooit een slapeloze nacht want je had alles voor elkaar. Je dacht altijd eerder te kunnen stoppen met werken en dan kom je in zo'n godvergeten situatie terecht. Totaal omgekeerd Zwitserlevengevoel. Zwitserlevennachtmerrie komt eraan. En reken maar dat het er veel zijn, heel erg veel zitten in de dikke shit nu.

Vespucci | 02-02-17 | 19:11

@ Jansen
"Hierdoor zijn ze niet goed voorbereid op een carrière buiten de bank en dat is onhandig.
Iedere medewerker mag jaarlijks €1500 stukslaan aan opleidingen. Waarom zou je van dit recht geen plicht maken?
... maar gewoon verplicht je vakkennis en vaardigheden bijhouden.
en in plaats daarvan vijfjaarcontracten"
-
Einde idiote citaten.
-
Vraagje, die gouden handdruk van, laten we zeggen een bankdirecteur, of Tweede Kamer lid, die moet ook verplicht worden besteed aan cursussen? Netwerken in het Old Boys Netwerk voor een commissariaat of zo?
-
Een werknemer die voor vijf jaar wordt aangenomen om daarna gedumpt te worden, die:
- schoolt zich niet voor de baan daarna, want in zijn glazen bol is de volgende baan nog niet zichtbaar. Vijf jaar later bestaan de nodige banen niet eens meer. Voor Nederlanders dan, soms.
- is volstrekt oninzetbaar voor ander werk, als ie alleen bijschoolt in zijn huidige baan.
- wordt berooft via verplicht cursusgeld stuk slaan: het graaien van opleidingsinstituten in het salariszakje van de werknemer.
De meeste cursussen deed ik de laatste jaren zonder de cursus zelf (scheelt een hoop tijd: zo'n 5 daagse cursus in 3 dagen is vrijwel weggegooid geld) omdat dit mij wel een certificaat opleverde.
-
Kortom, de Rabobank wil wegwerp werknemers voor haar helpdesk voor klanten.

Doe mij maar een niet bankcaire dienstverlener met een m/v tussen de bakstenen (hypotheekboer of zo) die wel zijn zaken kent, omdat ie zijn eigen broek tussen die vier muren moet ophouden.
Bankmedewerkers zijn ambtenaren met de opdracht elke dag zo veel mogelijk geld bij klanten op te halen.
Net als Belasting ambtenaren, of parkeerwachters.

Raider Twix | 02-02-17 | 19:12

Baarsma en Vos staan duidelijk op punt om zelf van Rabo's loonlijst te worden verwijderd. Wij wensen u veel succes met uw verdere carrière.

Schwanz | 02-02-17 | 19:21

"... altijd dik salaris hebben gehad..."
@Vespucci | 02-02-17 | 19:11 |
In een dergelijk geval had zo'n zwaar getroffen 'zielepoot' natuurlijk ook wat geld opzij kunnen zetten voor eventuele mindere tijden. Maar ik snap 't: 'pech' overkomt alleen 'de anderen', daar ga je zelf natuurlijk never-nooit rekening mee houden...

Kortom, de Rabobank wil wegwerp werknemers voor haar helpdesk voor klanten.
@Raider Twix | 02-02-17 | 19:12 |
Wat je zegt, verreweg de meeste van die 'cursussen' stellen niks voor. En mensen verplichten om naar die cursussen te gaan? Helemaal van de gekke, want dus totaal niet-gemotiveerd.
Als je als wegwerp-personeel wordt behandeld, dan is het niet zo heel gek dat het personeel zich ook als zodanig gaat gedragen, maar dit feit is kennelijk nog niet doorgedrongen tot dit soort werkgevers.

EefjeWentelteefje | 02-02-17 | 19:23

EefjeWentelteefje | 02-02-17 | 19:23 |

Ik heb nogal wat cursussen en trainingen gegeven in opdracht van banken. De cursist dient zich na de cursus te melden bij zijn chef, hoe het was.
Na een enthousiaste cursist te hebben aangehoord, zegt de chef dan steevast tegen hem: Mooi...maar we gaan nou weer normaal doen hè...

duitse herder | 02-02-17 | 19:31

Het wegsaneren van 12000 mensen is een absolute schande, aangezien er nu een hoop mensen op straat worden gezet ivm verregaande automatisering.

Dit verhaal speelt nu sinds een paar jaar en de vraag is, of medewerkers wel de kans en de mogelijkheid hebben gehad om zich te ontwikkelen. Van die 12000 personen zullen er vast en zeker wel oude bomen tussenzitten die zich niet meer kunnen en willen ontwikkelen, maar een groot gedeelte van deze mensen zullen zeker ontwikkelaar zijn.

Wat eigenlijk nog een grotere schande is, dat de beleidsmakers wel op hun post blijven zitten en die hebben de crisis en het zoeken naar een nieuw business model niet aan zien komen. Natuurlijk is het nodig om te vernieuwen als bank zijnde, maar dit gaat ten koste van de service.

Mijn tip aan alle aandeelhouders van banken en leden bij de Rabobank zal zijn, dat eerst het management en de raad van bestuur wordt ontslagen, want die komen nu pas met maatregelen om de winstgevendheid op te waarderen. Dan daarna een nieuw management installeren en die mogen gaan saneren als dat noodzakelijk is.

jezusisonzin | 02-02-17 | 19:37

HR managers zijn geen mensen. Geen moraal, etisch besef of empatie. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je dit roept en dan nog lekker slaapt. Te meer nog omdat het vroeger staand beleid was om de mensen met arbeidsvoorwaarden eeuwig te behouden. Dat gold zeker bij de Rabobank. En ik mag hopen dat de hele ICT afdeling dit leest en en masse morgen ontslag neemt.

Yeohan | 02-02-17 | 19:41

@yeohan ICT personeel is bijna allemaal extern

Zander | 02-02-17 | 20:23

En waarschijnlijk hebben een groot deel van die werknemers die eruit geflikkerd worden braaf gestemd op VVD/PvdA/D66 en het kabinetsbeleid verdedigd. En nu worden ze uit geflikkerd en worden afgescheept met een fooi. Dat is balen..

High-Roller | 02-02-17 | 21:50

High roller 21:50
Als het niet zo vreselijk triest zou zijn, zou ik glimlachen terwijl ik Karma dacht.
Als ondernemer ben ik ooit in het begin van de crisis bijna onderuit gehaald door medewerkers van de Rabobank en de ING. Maar deze ontwikkelingen zijn zo ingrijpend voor de generatie 50+ en in de toekomst voor nieuwe generaties, dat het lachen me vergaat.

Vespucci | 02-02-17 | 22:00

@Yeohan | 02-02-17 | 19:41 | + 6 -

HR is dan ook niet bedoelt om medewerkers te helpen, maar vooral om een bedrijf te beschermen tegen eventuele rechtszaken van medewerkers. Zie bijv.:
- www.askamanager.org...
- lifehacker.com...

DolfWeerwolf | 02-02-17 | 22:19

Rabo was ook een rare bank: wel veel loon, maar er niet echt rekening mee houden dat de financiële sector veel betaalt, omdat mensen er veel uitgegooid worden.

Hemmenaar7 | 02-02-17 | 23:16

Het probleem met bankmensen is dat ze financieel zo in de watten zijn gelegd dat geen enkel bedrijf buiten de banksector daar aan kan tippen, uitzonderingen met specifieke expertises daargelaten. Verder, wat kan een bankenman cq, -vrouw eigenlijk? Intern zijn ze op maat opgeleid om datgene te doen wat goed was voor die bank. Om een lang verhaal kort te maken, ze zijn te duur en hebben een beperkte eenzijdige ontwikkeling. En ja, als de gebraden duiven maar lang genoeg zo binnen zijn komen vliegen word je lui. Dat zijn bankmensen dus ook een beetje. Lui.

namensmijnhond | 03-02-17 | 00:21

Wat is er mis met hoe het bij ons gaat? Het team - van ongeveer 20 mensen - heeft een jaarlijks opleidingsbudget. Iedereen wordt aangemoedigd daar gebruik van te maken. De teamleider houdt overzicht, zodat niet dezelfden elk jaar alles gebruiken. En één teamlid - ondergetekende - houdt overzicht over het aanbod in ons vakgebied, dus ik mail af en toe rond als ik iets interessants tegenkom.

Het budget is zo ruim dat we het zelden helemaal opkrijgen, en iedereen gaat regelmatig naar een cursus. Sommigen meerdere keren per jaar een relatief goedkope, zoals congressen. Anderen om het jaar naar een dure, lange inhoudelijke. Per jaar 40 uur als werktijd zonder verdere admininstratie, kom je daarboven, is het in overleg werktijd, privé of gedeeld.

Werkt prima.

Bruine Beer | 03-02-17 | 07:58

Waarom werken er eigenlijk zoveel mensen bij banken?

(Bijna) alles wat ik met een bank doe kan volautomatisch.
Een (kundige) helpdesk, een ICT afdeling en een paar inhoudelijk deskundigen. Meer heb je niet nodig.

Poekieman | 03-02-17 | 08:56

Jobhoppers is voornamelijk goed voor de werkgevers. Jobhoppers hebben geen langetermijnkennis over het bedrijf dus die kun je veel makkelijker een oor aannaaien. Ook dat automatisch stijgende salaris en die vrije dagen zijn uiteindelijk alleen maar duur natuurlijk.

Voor de jobhoppers: okee, je kijkt in wat meer keukens (en verzucht dan dat het ook overal hetzelfde is) maar het ziet er ook uit als een gebroken CV van een onrustig iemand, iemand die nergens een baan kan vasthouden en geen loyaliteit en collegialiteit kent.

Joris Draaksteker | 03-02-17 | 10:36

@Poekieman

Niet geheel onwaar, maar jij hebt duidelijk nog nooit bij een bank gewerkt. De hoeveel regelgeving die je toegeworpen krijgt is bizar. Je hebt daarom ook een leger juristen en compliance officers nodig tegenwoordig om je vergunning te behouden. Die vele regels kosten veel tijd en zorgen ervoor dat banken niet klantgericht gaan werken.

Veel grootbanken door hun cultuur sowieso gedoemd om failliet te gaan op de lange termijn, maar alsnog vind ik dat we de regelgeving sterk moeten veranderen als we meer flexibele innovatieve klantgerichte banken willen. Al ga ik ervan uit dat startups daar uiteindelijk vooral voordeel van hebben.

argumentumadpopulum | 03-02-17 | 15:27

Reacties op dit artikel zijn gesloten