REACTIES

Los van de krasloten een prima maatschappij die nog echt goedkoop is

Leipemarkie | 10-01-17 | 18:47

Das Kapital
Das Kapital
Page Not Found

Page not found

duitse herder | 10-01-17 | 19:01

Vliegen is een noodzakelijk kwaad geworden....en het kan nog erger blijkbaar.

RubberenHarrie | 10-01-17 | 19:05

Groot en shit!

Xirdalan | 10-01-17 | 19:12

duitse herder | 10-01-17 | 19:01 |
Het Deense internet wordt stapsgewijs afgesloten voor Nederlandse websites. Teveel slechte invloed.
Dat wordt dus een VPN-etje, herder. Of TMG vragen een .info extensie te regelen.

De echte Stolwijker | 10-01-17 | 19:13

"- KLM dus - werd onlangs nog wel uitgeroepen tot de veiligste luchtvaartmaatschappij van Europa,"
-
Huh, MH17 / KL4103 had 283 doden. Gecombineerde Maleisië Airlines (of zoiets) / KLM vlucht. Vanaf Schiphol, dat de vertrekinfo dat verschaft.
Maar, in goed gezelschap van:
www.theguardian.com...
Germanwings crash: airliners change cockpit rules after co-pilot blamed – as it happened
Andreas Lubitz, the plane’s co-pilot, deliberately flew the aircraft carrying 149 people and himself into the mountain, French authorities said.
149 doden.
Maar ook smetteloos veilig. Beide ongevallen staan niet op naam van KLM of Germanwings. Typisch.

Raider Twix | 10-01-17 | 19:17

Veiligste luchtvaartmaatschappij zegt helemaal niks. British Airways landde op vliegveld Bagdad om 10 SAS militairen af te zetten, waarna Saddam Hoessein (terecht) alle passagiers een verplicht verblijf aanbood voor maanden.
KLM4103 / MH17 ticket is verkocht op Schiphol als KLM ticket, naar ik aanneem: 283 doden.

Er zijn genoeg andere luchtvaartmaatschappijen die net zo veilig zijn. Zolang je maar niet met Joeboetie airways vliegt met een van hun beide vliegtuigen, bij wijze van spreken.

Raider Twix | 10-01-17 | 19:22

De echte Stolwijker | 10-01-17 | 19:13 | + 0 -
Het Deense internet wordt stapsgewijs afgesloten voor Nederlandse websites. Teveel slechte invloed.
Dat wordt dus een VPN-etje, herder. Of TMG vragen een .info extensie te regelen.

Hij is leuk!

RubberenHarrie | 10-01-17 | 19:22

@Raider Twix | 10-01-17 | 19:17
.
Code shares van vluchten tellen natuurlijk niet mee. Het gaat bij die ranglijst logischerwijs om de vluchten van de maatschappij zelf, anders wordt het wel heel lastig omdat sommige vluchten wel vijf code shares hebben. Bovendien heeft het neerstorten van MH17 niets met de veiligheid van de maatschappij te maken.
Ook het moedwillig neerstorten zegt weinig over de maatschappij zelf. Ik snap dat je als maatschappij ook een verantwoordelijkheid hebt om de psychische gesteldheid van je piloten in de gaten te houden, maar daar gaat het hier niet om.

Bytemaster | 10-01-17 | 19:25

Prima ontwikkeling. Echter, zoals met alles dat op een bepaald moment voor rock bottom prijzen verkocht wordt.. het gaat ten koste van kwaliteit, en dat zou op termijn dus ook veiligheid kunnen zijn. Afijn. Noodgedwongen vlieg ik regelmatig met Wizz... ben toch blij dat ik telkens heelhuids aan kom.

Lafayette | 10-01-17 | 19:27

Je kunt vinden dat Ryanair met koekblikken vliegt, maar er zijn andere, duurderemaatschappijen die meer stoelen in een 737 laten proppen. De 737 krijg je drie verschillende economy-configuraties. Ryanair gebruikt de middelste.

Bytemaster | 10-01-17 | 19:27

De echte Stolwijker | 10-01-17 | 19:13 |

'Jaarlijkse RyanAir Trans-Atlantische Hoax™ op de mat verwachten?'

Nederlandse websites ?

duitse herder | 10-01-17 | 19:38

Ik ga het vrijdag weer proberen met Ryanair. Van Charleroi naar Sofia en Zondagavond weer terug. En dat voor de wereldprijs van E51,12. Ben benieuwd.
Het is gewoon 2.5 uur op je gat zitten en een goed boek lezen. Drinken aan boord is goedkoper dan op de luchthaven.

Haberdoebas | 10-01-17 | 19:44

Prijsvechter Ryanair heeft zijn winst in het tweede kwartaal 2016 van zijn gebroken boekjaar zien stijgen.

De luchtvaartmaatschappij profiteerde van lagere ticketprijzen, die zorgden voor een recordaantal passagiers in de zomer. Ryanair maakt verder bekend voor maximaal 550 miljoen euro aan eigen aandelen terug te kopen tot februari.

De nettowinst steeg in de verslagperiode met 8 procent tot 912 miljoen euro. Dat was meer dan de 897 miljoen euro waar analisten gemiddeld op rekenden. De omzet kwam 2 procent hoger uit op 2,4 miljard euro.


Hé KLM...lees je mee !!

duitse herder | 10-01-17 | 19:48

@ Haberdoebas : héél veel sterkte het komend weekend!

BoerinFrance | 10-01-17 | 19:53

Ik ga het vrijdag weer proberen met Ryanair. Van Charleroi naar Sofia en Zondagavond weer terug. En dat voor de wereldprijs van E51,12. Ben benieuwd.
Het is gewoon 2.5 uur op je gat zitten en een goed boek lezen. Drinken aan boord is goedkoper dan op de luchthaven.
Haberdoebas | 10-01-17 | 19:44

En wat moet je voor de plee bij Ryanair betalen?

js58 | 10-01-17 | 19:53

Bovendien heeft het neerstorten van MH17 niets met de veiligheid van de maatschappij te maken.
Bytemaster | 10-01-17 | 19:25 | + 1
-
Het neerstorten door een psychisch verwarde co-piloot heeft ook niets met vliegveiligheid te maken. Het neerstorten door slecht onderhoud ook niet. Het neerstorten door een menselijke fout ook niet.

Er is een route vanaf Schiphol gekozen, en bij een gecombineerde vlucht, koop je op Schiphol dan een KLM ticket: KL4103, in Maleisië een MH17 ticket. Dus hebben beide nu doden op hun naam: 283 stuks.

Kortom, alle EU maatschappijen vliegen veilig. En of u dat even wilt geloven.
Bullshit. EU / VS propaganda.

Raider Twix | 10-01-17 | 20:02

duitse herder | 10-01-17 | 19:48 | + 2 -

Bij KLM slaan ze zich vast voor het hoofd en dat alleen maar omdat 1 persoon ergens in een grijs verleden op een vette bonus uit was, die persoon had geen visie.

Binnenkort breekt Norwegian langzaam de longhaul markt open en dan kunnen de gevestigde maatschappijen hun borst natmaken.

Stonecity | 10-01-17 | 20:12

-KLM heeft door de jaren heen veel ongelukken gehad (zowel zelf als onder codeshares). Ryanair nog nooit.
-KLM vliegt met extreem oude Fokker-propellorvliegtuigen, Fokkers zelfs nog en dat is bewezen onveiliger. Ryanair vliegt uitsluitend met nieuwe B737's.
-KLM heeft met de Transavia-noodlanding in juli 2015 bewezen soms te weinig te tanken. Bij Ryanair is geen enkel geval bekend van te weinig tanken.
De onzin "KLM is veilig en Ryanair heel onveilig" komt gewoon uit de lobby van de ouderwetse maatschappijen. Gelukkig snappen steeds meer mensen dat. Ik voel mij in een Ryanair-vliegtuig in ieder geval veiliger dan bij de KLM.

lsimon | 10-01-17 | 20:39

@isimon vergeet niet dat de hele KLM vloot Rotterdam of Schiphol zelf als alternate opgeeft om zo minder brandstof mee te nemen. Maar als Schiphol een keer plotseling dicht gaat.....

Leipemarkie | 10-01-17 | 21:15

@Raider Twix | 10-01-17 | 20:02
.
Kijk gewoon even naar de criteria die de opsteller van de ranglijst hanteert en dan zul je zien dat code shares NIET worden meegenomen in de beschouwing Is gewoon een keuze van JacDec, niet mijn mening.

Bytemaster | 10-01-17 | 21:30

@Isimon | 10-01-17 | 20:39 |
.
Welke vele ongelukken van KLM zijn dat precies? Ik kan me vooral Tenerife herinneren, maar die wordt niet meegenomen omdat dat langer dan 30 jaar geleden is. Ik zie slechts een handjevol ongelukken met in totaal een handjevol doden, gedurende de afgelopen 30 jaar.
De veiligheidslijst wordt samengesteld op basis van slachtoffers en schade aan het toestel. Niet op basis van het feit dat er met een ouder type toestel gevlogen wordt.
De Transavia had helemaal niet te weinig brandstof getankt. De brandstof raakt gewoon een keer op als je 4 turnarounds, 1 doorstart en een uitwijk naar een ander vliegveld moet maken. Dat er dan een noodlanding gemaakt moet worden vanwege een lege tank is logisch, maar wil niet zeggen dat men met te weinig brandstof vloog. Is achteraf ook gewoon gebleken uit het onderzoek.

Bytemaster | 10-01-17 | 22:03

Erg lollig om passagiers van Ryanair met vee te vergelijken of de 737's van Ryanair te vergelijke met koekblikken. Maar weten de dames en heren van Das Kapital dat er in een 737-800 van Ryanair 189 stoelen gaan, Transavia stopt net zo makkelijk 189 stoelen in een 737-800. In een 737 van Ryanair heb je 30 inch beenruimte als passagier en in een 737 economy stoel van KLM heb je 30 inch beenruimte. Dus deze stoelvergelijking gaat niet op.

Duifmans | 10-01-17 | 22:22

slechts een handjevol ongelukken met in totaal een handjevol doden
Bytemaster | 10-01-17 | 22:03 |
Je praat over mensenlevens alsof je op de markt staan. 0 doden, 0 ongelukken of een "handjevol" doden en ongelukken vind ik nogal een verschil.
Over die Transavia-noodlanding, wat zijn precies je bronnen? De onderzoeksraad heeft nooit onderzoek gedaan. Ook elke noodlanding is er één teveel vind ik.

lsimon | 10-01-17 | 22:27

@lsimon | 10-01-17 | 22:27 |
.
Jij had het over "veel ongelukken". Dat slaat gewoon nergens op. KLM heeft als grote maatschappij juist heel weinig ongelukken op haar naam staan. Ik bagatelliseer nergens de doden die zijn gevallen, maar het zijn er vijf in de afgelopen 30 jaar. Wat is het probleem om dat weinig te noemen?

Bytemaster | 10-01-17 | 22:33

@lsimon | 10-01-17 | 22:27
.
Het feit dat er geen officieel onderzoek is ingesteld geeft waarschijnlijk al aan dat het enkel een probleem was omdat het toestel gewoon te lang in de lucht is geweest, waardoor oordeel reservebrandstof opraakte. De minimale hoeveelheden voor een bepaalde vlucht liggen gewoon vast in de regels van het ICAO. Daar heeft de maatschappij helemaal niets over te vertellen. Het toestel moest daarbij ongeveer een half uur langer dan gepland in de lucht kunnen blijven en dat heeft men gewoon gehaald.

Bytemaster | 10-01-17 | 22:43

Bytemaster | 10-01-17 | 22:43
De minimumhoeveelheid is inderdaad vastgelegd. Maar bij slecht weer zijn piloten verplicht meer mee te nemen, dat is niet gebeurd.
Bovendien is zoals hierboven Leipemarkie al aangeeft, het nogal onveilig dat alle KLM/transavia-vluchten Rotterdam als alternate hebben. Als Schiphol dichtgaat is er in één keer een veiligheidsprobleem, want op Rotterdam is daar helemaal niet genoeg capaciteit voor. En voor verder uitwijken is eigenlijk wettelijk gezien niet genoeg branstof.
Dit alles maakt het brandstofbeleid van KLM wel degelijk een ernstig probleem. En het is misschien nog wel ernstiger dat de Onderzoeksraad een hand boven het hoofd van KLM houdt.

lsimon | 10-01-17 | 23:27

lsimon | 10-01-17 | 20:39

Hoe oud is KLM ook al weer i.v.m. Ryanair? Ook het geleuter over Transavia klopt niet. Het kan best zijn dat Transavia niet veel brandstof meer had toen het onverwacht moest uitwijken naar Schiphol maar nergens is bewezen dat Transavia te weinig brandstof had toen het vertrok uit Gerona.Zie het aantal hold wat het toestel moet vliegen. Met dit soort beschuldigen moet je voorzichtig wezen, kranen schrijven maar wat.

www.youtube.com...

js58 | 10-01-17 | 23:38

@RubberenHarrie | 10-01-17 | 19:05 | + -3 -
Vliegen is gewoon goedkoper dan de trein of de auto. Schonere brandstoffen voor het luchtverkeer kan niet gereguleerd worden, dus vluchten via accijnzen net zo duur als de trein maken werkt niet meer. En even snel opstappen om internationaal te reizen gaat nergens meer (noch de bus, noch de trein en noch het vliegtuig) vanwege ontploffende Omars, behalve als je met de auto gaat. Maar goed, dan moet je je weer bezig houden met het kopen van nationale vignetten en milieuzonestickers. Het vliegtuig is gewoon het meest kosten-efficiënt: In verhouding zeer weinig infrastructuur en geen of lage accijnzen. Het is nu wachten wanneer de elektrische vliegtuig gaat doorbreken en.wikipedia.org... . Misschien dat zo in ieder geval de korte lijnvluchten schoon kunnen.

Jostifiel | 11-01-17 | 00:09

js58 | 10-01-17 | 23:38
Ryanair is inmiddels 32 jaar, dus wat betreft kan een vergelijking over de afgelopen 30 jaar prima. De passagiersaantallen zijn ook redelijk te vergelijken. Al in 1993 had Ryanair meer passagiers (toen tikte KLM pas voor het eerst de 1 miljoen passagiers aan). Verder heeft Ryanair vooral in de afgelopen 10 jaren veel meer toestellen.

Dus een vergelijking van het aantal ongelukken, doden en gewonden is minder raar dan je misschien zou denken.

Hoewel ik best in Hollands trots wil geloven, is het toch gewoon een beetje vergane glorie, net als Martinair eerder. Het kwakkelt terwijl de rest van de branche in een hoogconjectuur met grote winsten zit. Hoe het gaat als de olieprijzen hoog zijn en mensen minder willen vliegen? De vraag stellen is hem beantwoorden. Het is de V&D van de luchtvaart.

lsimon | 11-01-17 | 00:13

@Duifmans | 10-01-17 | 22:22 | + 5 -

Exact! Ik ben 1m95 dus merk iedere millimeter beenruimte direct op. Vorig jaar zat ik bij British Airways van Schiphol naar London aanzienlijk krapper dan in een normaal Ryanair toestel.

Vogelbeest | 11-01-17 | 08:34

Ik snap dat brandstofbeleid niet zo goed. Als ze gewoon het vliegtuig steeds helemaal af tanken, en dan aan het eind van de vlucht de balans opmaken. De overgebleven kerosine kun je dan in mindering brengen bij de volgende vlucht. Of zou het met het gewicht te maken hebben?

Palmares0 | 11-01-17 | 10:34

@lsimon | 10-01-17 | 23:27
.
Dat er te weinig brandstof is meegenoen is puur je eigen conclusie en op basis daarvan zeg je dat het brandstofbeleid niet deugt. Er zijn nog allerlei andere organisaties, zoals pilotenorganisties, reizigersorganisaties of vakbonden die dat heel goed in de gaten houden. Geen enkele organisatie heeft aan de bel getrokken. En wel omdat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden betrof en er helemaal niets met de hoeveelheid brandstof mis was.

Bytemaster | 11-01-17 | 10:54

Mensen kijken nu eenmaal als eerste naar de prijs. Dan mag je bij een KLM wel een magnetron-maaltijd krijgen, maar als een KLM ticket 50 yoyos duurder is, dan is dat toch een duur happie eten.

Overigens, voor de liefhebbers: het team van Little Britain heeft een paar jaar terug een bijzonder vermakelijke persiflage op luchtvaartmaatschappijen gemaakt, genaamd "come fly with me".

a9b2b1 | 11-01-17 | 11:04

Raider Twix | 10-01-17 | 19:17 |
Over MH17: dat er ook passagier inzaten met een ticket met vluchtnummer KL4103 ha een puur administratieve reden. ( gebruik maken/doorschuiven van stoelcapaciteit)
De 777 was van Malaysian, de bemanning ook, de kist werd onderhouden door Malysian zelf en zelfs met de vluchtplanning had KLM niets van doen.
Was het daadwerkelijk een KLM kist geweest dan zouden we niet struikelen over de passagiers met MH17 op hun ticket. ( wilde aanname van me)
Dat het toestel uit de lucht werd geschoten had overigens niets met de technische staat van de kist te maken maar was op het verkeerde moment op de verkeerde plek.
Van de MH370 is dat nog niet vastgesteld overigens en misschien zullen we dat ook nooit weten.

loze stijl | 11-01-17 | 11:43

@Bytemaster
Niet helemaal correct. Met een one class config kan je maximaal 189 pax in de 737-800 krijgen. Dus nee er zijn geen maatschappijen die meer mensen proppen.

Deceptionv2 | 11-01-17 | 12:03

@Deceptionv2 | 11-01-17 | 12:03
.
Zou kunnen v.w.b. het aantal mensen maar qua beenruimte heeft Ryanair niet de krapste configuratie. Dat heeft dan waarschijnlijk te maken met andere inrichtingskeuzes. Ik ging er dan onterecht vanuit dat de configuratie met de krapste beenruimte dan ook meer passagiers betekent.

Bytemaster | 11-01-17 | 12:31

Bytemaster | 11-01-17 | 12:31 | + 0
Het maximum aantal stoelen voor de 737 is 189 in verband met het aantal deuren. Ryanair zit dus al aan het maximum aantal toegestane stoelen in de 737. Zo vliegt KLM ook met de ruimere 737-900, maar kan hier desondanks maximaal 189 stoelen in plaatsen.
Wel is er de 737-900ER op de markt, deze heeft extra deuren en mag 215 passagiers meenemen.

Duifmans | 11-01-17 | 12:47

@Duifmans | 11-01-17 | 12:47
.
Dat ontken ik toch niet? Ik had in mijn eerdere post de foutieve conclusie getrokken van minder beenruimte = meer stoelen, en dat zette ik later recht.

Bytemaster | 11-01-17 | 12:49

@Bytemaster | 11-01-17 | 12:49 | + 0 -
Zeg ik ook niet, geef alleen wat extra info m.b.t. de stoelindeling ;)

Duifmans | 11-01-17 | 12:57

@Duifmans | 11-01-17 | 12:57
.
Ah, OK! Sorry! :-)

Bytemaster | 11-01-17 | 13:16

En al die goedkope tickets gaat over de rug van het personeel. Lekker profiteren over andermans rug. Dit zie je steeds meer bij bedrijven. Moderne slavernij.

lex8310 | 11-01-17 | 13:30

lsimon | 11-01-17 | 00:13

Ryanair is in 1985 opgericht, KLM in 1919. Toen Ryanair werd opgericht waren alle belangrijke kinderziektes en gebreken al uit de vliegtuigen verdwenen . Je weet dus weer niet waar je het over hebt.

js58 | 11-01-17 | 14:53

Hé KLM...lees je mee !!
duitse herder | 10-01-17 | 19:48

Hé Duitse herder, heb jij wel eens gehoord van EBIT, EBITDA, REBITDA e.d? Kortom, hoe is het gepresenteerd? Vermeldt dat verhaal dat ook?

js58 | 11-01-17 | 14:57

Over MH17: dat er ook passagier inzaten met een ticket met vluchtnummer KL4103 ha een puur administratieve reden.
loze stijl | 11-01-17 | 11:43 | + 1
-
Je koopt op die vlucht een KLM ticket, omdat ze samenwerken. Dus mogen ze ook in de credit delen: 283 doden. UK en VS liners vlogen NIET daar over de Ukraïne.
-
Code shares van vluchten tellen natuurlijk niet mee.
Bytemaster | 10-01-17 | 19:25 | + 4
-
Zie boven. KLM ticket = KLM vlucht. Zo simpel is het. Die Germanwings truc is er ook alleen voor het schone blazoen: geen 149 doden op je naam.

Raider Twix | 11-01-17 | 19:24

js58 | 11-01-17 | 14:53 | + -1 -
Ja ik vergelijk toch ook alleen de afgelopen 30 jaar? Lezen...

lsimon | 11-01-17 | 20:08

Reacties op dit artikel zijn gesloten