REACTIES

Action doet nu wat Hema en Blokker lang geleden deden: Zo goedkoop mogelijk produkten in de markt zetten door flinterdunne marges te hantere en overal op te besparen. Blokker en Hema zijn langzaam omhoog gekropen, de winkelformules zijn duurder geworden, meer lage omloopsnelheid produkten in het schap, misschien zijn ze wel meegegroeid met de koopkrachtstijging van haar publiek. En dan komt Action, ramt lager dan laag aan de onderkant van de markt er vol in met meuk die zoveel goedkoper is... en laat Blokker en Hema even zien hoe het ook alweer moet.

troje1 | 09-01-17 | 21:54

Je moet het besteedbare inkomen eerst even corrigeren voor over de schutting gegooide kosten die voorheen betaald werden uit de belastingbijdrage. Sociaal leenstelsel, eigen risico, eigen bijdrages, ziekenkostenverzekeringen opgeheven bejaardentehuizen. Dan krijg je een heel andere koopkrachtontwikkeling.

Feynman | 09-01-17 | 22:07

@Feynman , je verantwoord wat ik denk

witchmaster | 09-01-17 | 22:13

@Feynman, Juist!
Zo gaat de gemiddelde (lees gemiddelde) Nederlander er dit jaar 0.7% in koopkracht op vooruit.
Bruto.
Netto hou je dan met mazzel 0.4% over. Met een netto inkomen van 2000 Euro per maand hou je dan 8 euro over als extra besteedbaar inkomen. Maar daar is niet in meegenomen de stijging van gemeentelijke lasten of ziektekosten verzekering.
Kortom ook dit jaar gaan we er weer op achteruit.
Het is redelijk simpel. Vroeger kon mijn vader met 1 inkomen voor een gezin met vijf kinderen zorgen. 1975. En hij had echt geen hoog inkomen met zijn snackbar. We konden op vakantie, we hadden een stacaravan en een auto. Kortom het kon. En we hadden geen schulden.
Nu kunnen twee mensen met een baan vaak nauwelijks rondkomen. En barsten mensen van de schulden.
Statistieken en leugens, er zit niet zo veel verschil tussen.

bakoenin | 09-01-17 | 22:38

Niet meegerekend is dat (bijna) alles wat je bij de action koopt sneller waardeloos wordt, dan als je betere (en dus duurdere) spullen koopt.

ijskogel | 09-01-17 | 23:00

Waarom zou ik niet bij de Action kopen? De andere winkels zijn gewoon te duur voor dezelfde spullen. Neem bijvoorbeeld shampoo. Bij Etos EUR 3.20. Bij Action EUR 1.80.

TouchSmart | 09-01-17 | 23:02

Action heeft gewoon het concept van de 99ct store of de dollar store overgenomen. Heeft helemaal niets met inkomen te maken. Neem bijvoorbeeld USB snoertjes. Je kunt deze voor 10 dollar bij een computer winkel halen, of voor 1,99 bij de 99ct store. De kwaliteit is vergelijkbaar. Wat betreft inrichting. Wat voor kwaliteit verwacht je van een bloempot, een spiegel en kussentjes voor op de bank? Fiona (mijn vriendin) komt wekelijks thuis met spullen waarvan ik denk wat moet je ermee.. Maar ik moet toegeven dat ze het uiteindelijk wel zo weet neer te zetten alsof het gewoon bij ons thuis thuis hoort en dat als ze het weghaalt dat je het 'ineens' mist.

Wij halen bij dit soort winkels ook vaak schoonmaakspullen. Toen ik nog in Nederland woonde lagen bij de Action vaak ook luchtverfrissers van de bekende merken welke je ook bij de supermarkt vind, maar dan wel een stuk goedkoper.

Daarnaast is het bij deze 'budget' winkels altijd superdruk. Het assortiment is echter niet vast, dus kan het zijn dat een bepaald artikel slechts tijdelijk in de winkel te koop is. Daardoor hebben ze eigenlijk alleen winkel voorraden en deze zijn vaak klein zodat opslag kosten laag blijven. Deze budget winkels moeten het vooral hebben van kwantiteit in plaats van kwaliteit, hoewel ik niet echt het idee heb dat de kwaliteit (veel) slechter is dan van de merknamen.

Zelfde heb je ook online bij websites zoals DealExtreme en AliExpress. Voor Madelyn heb ik bij AliExpress een leuke tablet weten te scoren van 50 dollar. Garantie is zeer beperkt, maar alle features zitten op het tablet. De resolutie is lager dan van de grote merken, maar voor Madelyn maakt dat niet uit. Daarbij is de kans groot dat een Ipad het ook niet langer dan een jaar volhoud bij een peuter. Gooi ik toch liever 50 dollar uit het raam dan 500 dollar. Daarnaast heb ik mij verbaasd over hoeveel apps er wel niet voor babies, peuters en kleuters zijn gemaakt.. Maar ik ga nu een offtopic.

TuurlijkNiet | 09-01-17 | 23:10

TouchSmart | 09-01-17 | 23:02

Voor de verzorgingsproducten gaat deze accijnstoerist naar Duitsland. Juist op verzorgingsproducten is het verschil met NL groot.

accijnstoerist | 09-01-17 | 23:15

@Feynman | 09-01-17 | 22:07 |
Zoals zo vaak: BINGO!

@TouchSmart | 09-01-17 | 23:02 |
Tsja, zo werkt dat bij mij dus ook. Je hoeft niet naar de Action voor de prullaria aldaar (nee dank je!), maar huishoudelijke artikelen (afwasspullen, vuilniszakken, wasmiddelen e.d.) zijn daar gewoon een heel stuk goedkoper dan elders. En wat je zegt: shampoo en dergelijke...
Ik zie geen reden om dergelijke spullen bij de/een concurrent te halen waar ze twee keer zo duur zijn, alleen omdat die tenten wat 'chiquer' zijn of zo? Helaas is de inhoud van mijn portemonnee beslissend in dezen!

EefjeWentelteefje | 09-01-17 | 23:15

@Feynman

je vergeet nog iets: die allerarmsten waar iederen zo zielig over doet krijgen dan wel 500-1000 euro netto aan toeslagen per maand, als je dat naar bruto omrekent hebben ze dezelfde koopkracht als Jan Modaal. Iemand die tijdens de crisis begin jaren '80 in de Bijstand zat was echt straatarm, nu kon je in de weekendbijlage van de Azijnbode eens lezen dat Bijstandsmoeders in 020 385 euro per maand over hielden, nadat de hockeyles van dochter overigens al betaald was....

FW Ta-183 Huckebein | 09-01-17 | 23:18

@accijnstoerist | 09-01-17 | 23:15 |
Voor verzorgingsproducten kan je tegenwoordig ook goed in Nederland terecht bij Op=OpVoordeelshop of Medikamentenmarkt DieGrenze ( www.diegrenze.nl... )

Er komen tegenwoordig juist meer Duitsers naar Nederland
www.ad.nl...
"Op de belangrijkste winkeldag van de week ligt het aandeel Duitse bezoekers op 41 procent en van Enschedeërs op 31 procent.
In 2014, toen het in economisch opzicht nog crisis was, kwam liefst 44 procent van de binnenstadbezoekers uit Duitsland, tegenover 'slechts' 22 procent uit Enschede. Dat zegt veel over de koopkracht van de Duitse consument."

Dit is zo voor meer steden in de Achterhoek en Twente, ook in Winterswijk
www.berkellandfm.nl...
"De markt was vorig jaar ook populair volgens Ooink van de marktvereniging. 'Er stond zelfs een file van rond de 10 kilometer vanaf de Duitse grens.' Volgens de marktmeester is het toerisme gunstig, want het levert Winterswijk geld op."

Het is zelfs zo dat als je op een zaterdag door Enschede of Winterswijk loopt op de markt of in de winkels, je vaak in het Duits wordt aangesproken door het winkelpersoneel.

Wat ik zelf merk is dat Duitsers naar Nederland komen voor winkels als de Action, Hema, Blokker en de markt.
En dat veel Nederlanders naar Duitsland gaan voor de drank, benzine en kleding (en daar zijn ze in Nederland natuurlijk niet blij mee want Ochtrup wil uitbreiden van 2 miljoen naar 4 miljoen bezoekers per jaar).
www.tubantia.nl...

Zo, dat was mijn bijdrage vanuit het oosten van Nederland, vlak bij de Duitse grens.

dejeroen | 09-01-17 | 23:44

Het enige probleem met winkels als de Action is: Waar haal je het vandaan als de Action het deze keer eens niet in de aanbieding heeft...

frank87 | 09-01-17 | 23:45

@FW Ta-183 Huckebein | 09-01-17 | 23:18 |
Yep. Voordat ik in de schuldhulpverlenings-branche terecht kwam (nu zo'n vijf jaar geleden) dacht ik ook altijd dat die bijstanders 'zielug' waren. De schellen zijn mij van de ogen gevallen... ongelooflijk wat die 'zieligurds' allemaal binnenharken aan toeslagen en kwijtscheldingen.

Het allerergste vind ik dat gemiep over de ziektekostenpremie. Eventjes vergeten dat er per maand € 85,= aan zorgtoeslag binnenkomt, of zo??? De hard werkende Jan en Miep Modaal mogen hun gemiddelde premie van € 115,= p/m helemaal zelf aftikken van die € 1800,= netto... en ga zo maar door.

EefjeWentelteefje | 10-01-17 | 00:04

Wat @Feynman zegt: inkomens zijn gestegen, maar vaste lasten ook. En de globale race-to-the-bottom geldt helaas niet voor de kosten van huizen, woon-werkverkeer, zorgpremie en belastingen...

John Toroflex | 10-01-17 | 00:24

Besteedbaar inkomen. Ik woon in een gemeente waar vuilnisophaling op zich heel democratisch betaalt wordt door de gebruiker. Geen forfaitaire belasting. Grijze zakken met het gemeentelogo (anderen blijven staan) zijn in die 13 jaar gestegen van 10,- per 10 stuks naar 15,- per 10 stuks. Dat is nog enigszins te doen.
Op de GFT-bak moet een sticker van de gemeente voor dát jaar, anders wordt hij niet geleegd. Die stickers zijn in 13 jaar van 10,- opgelopen tot 45,-. Papierophaling (gratis, want oud papier krijgt de gemeente geld voor) is verlaagd van 1x per 2 weken naar 1x per maand. Papiercontainers zijn nergens te bekennen. Het is dus kiezen tussen 1 m3 in de garage te reserveren voor oud papier óf zo nu en dan 7km te rijden naar de gemeentewerf, die echter wel zeer ondemocratische openingsuren heeft voor een werkend mens. Ik overweeg zeer serieus om een oud stalen vat of een allesbrandertje ergens in mijn tuin te zetten en ieder weekeinde eens serieus een vuurtje te gaan stoken.

Vogelbeest | 10-01-17 | 00:32

Sowieso geloof ik de CBS-cijfers al niet zo, want Staatseigendom. Het CBS predikt wat de regering voorschrijft. In dat licht bezien zijn de CBS-statistieken dus nog grotere leugens.
Wat niet in de berekeningen is meegenomen, zijn de ontplofte zorg- en energie-kosten. Na de privatisering zijn deze kosten zonder overdrijving 1000% gestegen. Ik heb nog oude bankafschriften en loonstroken waarop een zorgpremie van 45 gulden prijkt. Ook gas en licht kostte iets dergelijks. Als deze vaste lasten net als het inkomen gelijk waren gebleven, zag het besteedbaar inkomen er voor iedereen heel anders uit en was er echt sprake geweest van economische groei. Nu is dit te verwaarlozen.

prakkie | 10-01-17 | 00:46

@jskogel | 09-01-17 | 23:00 |
Dat valt volgens mij nog mee...
Wie koopt nou een 30X30cm reliëf prentje voor €4,95 met het doel om het waarde te laten kweken?
Ik kocht eens zo'n ding en dat hangt al 4 jaar op het toilet....
Verder: leesbril met led lampjes voor €2.99.... de huidige gaat al een jaar mee. Jan Smitje maakt er geen reclame voor dus die kosten zijn er niet.
En loop eens langs het schap met tandpasta, deodorant en shampoo... allemaal topmerken maar dan voor veel minder muntjes dan wat je bij AH kwijt bent.
Hoe ze het bij action precies doen weet ik zo niet maar ik profiteer er intussen wel van:-)

loze stijl | 10-01-17 | 01:19

Je moet het land zien als een grote huishoudpot. Hoe meer kinderen je toelaat/adopteert, hoe groter je uitgaven en het werkt dubbelop voor de totale pot want kinderen werken niet en leveren economisch niks op. En als je getraumatiseerde kinderen toelaat of kinderen met handycaps tikt het kwadratisch aan.
Er is de laatste 40 jaar een enorme verandering ontstaan in demografie. En die nieuwkomers hebben ook totaal andere normen en waarden mbt het betalen van belastingen. Ze voelen zich niet verantwoordelijk ze zijn hier gekomen voor het geld dan zullen ze toch niet geld gaan afdragen? Tel de cultuur van superieure gevoelens bij op en het is allemaal zo verklaarbaar. Maar de gezondheidszorg is wel geexplodeerd en wat dacht je van uitkerings en subsidie uitgaven?
Ik word moe hoe zelfs de meest domme gans dit toch kan voorspellen OF BEN IK DE ENIGE. Ik ben zo beperkt en loop zeker niet vooraan qua IQ maar ik ben compleet verbijsterd van tientallen jaren aan complete krankzinnigheid op de functies die juist het meeste verstand zouden moeten hebben.
Ik heb besloten me er al jaren niet meer druk om te maken, maar elke keer als ik toch verleid wordt tot een reaguursel drijft het me weer tot complete wanhoop. We varen recht op een ijsschots af, dit schip gaat zinken en helemaal niemand ziet het. Het grote sinterklaasfeest blijft maar doorgaan en doorgaan, maar DIT GAAT COMPLEET MIS. Babyboomers sterven, er komt een grote generatie met een andere moraal en intelligentie aan endie gaan dit systeem van op de pof uitdelen niet redden.
Belastingen zullen hoger worden, zorg gaat exponentieel stijgen, wijken worden crimineler en de politie gaat zwaar overbelast raken. En dan ploft tientallen jaren van totaal mismanagement, en het zal snel gaan.

Spaanse Peetvader | 10-01-17 | 02:11

Koopkrachtplaatjes zijn altijd ingewikkeld. Kloppen soms wel, maar soms ook niet. Veel dingen zijn veel duurder geworden (belastingen, ziektekosten, wonen, vervoer) maar heel veel dingen ook veel goedkoper. Kan me nog herinneren dat een kleurentv een maandsalaris kostte. En dat een paar rolletjes foto's die je liet op 10x 15 cm lit afdrukken ongeveer 10% van het vakantiebudget opslokte.
Vliegreisjes naar Zuid Europa kostten ook een flink deel van je jaarsalaris. Heel veel dingen zijn ook veel goedkoper geworden. Eten en drinken, allerlei electronica, auto's etc. Komt door globalisering en automatisering. Zo kan je voor weinig geld een tablet kopen (een p.c., die niets kon, kostte vroeger ook een maandsalaris). En iemand wel eens een goedkope koptelefoon, een kunstkerstboom met 100 lichtjes of een ander belachelijk goedkoop ding gekocht, die een Chinees in notime voor je maakte, inpakte, het transport per vliegtuig regelde en die binnen een paar dagen voor enkele euro's bij de deur werd afgeleverd? Ooit gedacht hoe dat zou kunnen/moeten zonder globalisering??

Bedenk maar eens wat voor massa goedkope spullen er allemaal gemaakt worden in Azië, waar werknemers voor 1 of 2 euro per dag allerlei dingen die bij de Action liggen in elkaar draaien. Daar kunnen we het in Europa niet voor doen. Dus onze welvaart (veel goedkope dingen kopen bij de Action/ Primark etc. komt doordat de welvaart in Azië nog niet hoog s. Daar profiteren wij allemaal van. Als een Aziatische werknemer ook een minimum loon van 10 dollar per uur gaat vragen zijn wij allemaal veel armer.

slumbioi | 10-01-17 | 02:59

Ik heb hier toch echt geheel andere berichten over het NL besteedbaar inkomen:

imgur.com...
en
twitter.com...

duitse herder | 10-01-17 | 06:33

De uitstroom van kwalitatieve mensen, sociaal als wel economisch zal zich forser uitbreiden. Alsmede de stroom mensen die deze capaciteiten niet/nauwelijks hebben de landen binnenkomen.

Voor Nederland:
Voor de periode 2000-2015 waren er 2.232.929 immigranten en 1.918.566 emigranten. Dat is dus een mutatie en een veranderingsproces van 4.151.495 mensen.

Dat gaat richting 25% van de totale NL bevolking. Ik zie in deze beweging geen verandering komen o.a. door het uitblijven van de groei van nieuwe werkgevers. In Nederland dan.

Hoogopgeleide vluchtelingenstroom uit Nederland: www.visionair.nl...

duitse herder | 10-01-17 | 06:39

Ik denk dat in 2017 e.v. niet alleen gesproken moet worden van een te lage IQ voor een bepaalde 'levens' studie, maar een gebrek aan persoonlijke ontwikkeling en verantwoordelijkheid nemen voor de maatschappij. De keuze tussen wel werken en niet werken is in mijn ogen uitermate zeer toegankelijk alsmede een blik op je 'buurman' die ook niets meer doet.

Er zijn 8.900.000 FT en PT werkenden. 50,2% fulltime en 49,8% parttime. Maar er zijn inmiddels ook 3.200.000 uitkeringsgerechtigden en stijgend in aantal. Oftewel in een straatje van 100 huizen met werkenden en niet werkenden, komen er 35 niet werkenden aanbellen bij de werkenden met het dringende niet vrijwillige verzoek: Ik wil je geld. Daar heb ik recht op. Iedere maand.

Er is een maatschappelijke ontwikkeling gekomen en blijvend die heet: Waarom zal ik mij inspannen ?

duitse herder | 10-01-17 | 06:41

We zijn op grote schaal onze persoonlijke reserves aan het opmaken, zodat het lijkt alsof de economie goed draait. Oorzaken: vermogenstoetsen, allerlei eigen bijdragen en gerichte uitsluitingen.
De focus van allerlei "deskundigen" ligt steeds op inkomstenplaatjes en allerlei vormen van vóórgekookte statistieken. De effecten van de combinatie met Kleine Vermogentjes worden stelselmatig buiten beschouwing gelaten. Ik noem dat zonder terughouding opzettelijke misleiding van de opstellers van dit soort desinformatie.
Goed overigens dat "daskapital" er aandacht aan besteedt en aan ons, reaguurders, de taak nog niet bewuste meelezers te helpen zich bewust te worden van de GroteLijn¹ :
.
¹ de burger wordt uitgeschud, uitgekleed en voor de gek gehouden door "Overheid Inc.", bijgestaan door een keur aan "onafhankelijke" bureautjes en "onderzoeks"-intituten met als doel het creëren van de Nieuwe Europeesche Mensch: een makkelijk onder controle te houden, slecht geïnfomeerde,verarmde en van de staat afhankelijke EU-bevolking.

kindapaas | 10-01-17 | 07:01

Overigens koopt Action niet per 1000 stuks in, maar 500.000 van hetzelfde product

duitse herder | 10-01-17 | 08:15

Action koopt restpartijen waar ze ze maar kunnen vinden. Toen ik er nog kwam zag je regelmatig verpakkingen die oorspronkelijk niet voor de Nederlandse markt waren bedoeld.

RideFreeOrDie | 10-01-17 | 08:51

RideFreeOrDie | 10-01-17 | 08:51

Precies. Een kennis van mij is rijk geworden door parallelimport.

Internationale bedrijven leggen hun regio- of landen directeuren targets en bonus/malus systemen op en clausules met verbod op verkoop buiten regio/land. Een bijdehante regio/land directeur die zijn targets niet dreigt te halen belt met een vriendje van een vriendje en voila, opeens heeft een dozenschuiver als Action een aanbod voor X containers van product Y uit land Z tegen een leuke prijs.
De regio/land directeur is de held bij zijn eigen mensen, want bonus toch gehaald en op het hoofdkantoor kijken ze alleen naar het volgende kwartaal.
Een sluwe CEO kent dat spelletje want dat heeft hij immers zelf ook gedaan ;-) Maar, fuck it, de shit moet verkocht worden. Anders beginnen de aandeelhouders te piepen en staat hij ook op straat.

Teleo | 10-01-17 | 09:33

De Action is bij mij populair omdat ik er voor of achter de deur gratis kan parkeren,
je niet doodgegooid wordt met reclame, goede producten hebben.
Ik heb een schurfthekel aan gebakken lucht, het hele marketingedoe, het geslijm met korting/spaarkaarten, van/voor acties, etc.
Gewoon product in de kar, afrekenen, wegwezen zonder lastig gevallen te worden.

VW, alles ist vorbei | 10-01-17 | 09:37

Commercieel gezien vind ik het een briljant concept. Die gasten bij de Action werken ongekend hard om snel uit te breiden, tegelijk zorgend dat het productaanbod goedkoop blijft met een breed palet aan restpartijen.

Menselijk gezien vind ik het walgelijk. Ik ben er 1x keer geweest en nooit meer. Al die hebberige mensen met eurotekens in hun ogen die prullaria kopen die ze niet nodig hebben. Zelf koop ik sowieso minder rommel, maar daarnaast werk ik liever een uur extra dan dat ik daar tussen ga lopen om een paar knaken te besparen. Ook speelgoed voor mijn kleine neefjes koop ik bij de dorpswinkel met oud-Hollands speelgoed dat in Nederland vervaardigd is.

Het bijzondere vind ik altijd dat juist de mensen die klagen dat er geen banen zijn, juist die mensen wel vooral goedkope nutteloze Chinese rommel kopen. Dat mag, maar stop dan ajb ook op met klagen.

argumentumadpopulum | 10-01-17 | 09:37

Moet je eens nagaan, dit heeft Karl Marx al lang zien aankomen!

renalpha | 10-01-17 | 09:38

We geven iedere 2 jaar 500 euro uit aan een smartphone en besparen op de gewone voorwerpen. Je koopt een mixer van 20 euro bij de action, na 50 keer gebruiken gaat ie kapot. Je kan ook direct mixer van 50 euro kopen en 'm 200 keer gebruiken. Open de calculator op je smartphone en reken uit wat goedkoper is.

derksje | 10-01-17 | 09:43

Al die hebberige mensen met eurotekens in hun ogen die prullaria kopen die ze niet nodig hebben.
argumentumadpopulum | 10-01-17 | 09:37

Veel mensen doen dingen, kopen dingen vanuit een frustratiegedrag dat dominerend aanwezig is in hun privéleven. Mijn man begrijpt mij -ook al- niet. Het zijn geconditioneerde korte vreugde momenten die als een vitamine moeten werken. Ook al is het voor een korte tijdsperiode.

duitse herder | 10-01-17 | 09:45

Een tijd geleden kocht ik nog wel eens bij de Action. Nu eigenlijk niet meer. Bij mij komt dat doordat ik goedkoop best leuk vind, maar in de rij staan niet. De Actions in mijn omgeving hebben altijd zo weinig mogelijk kassa´s open. Waarschijnlijk uit kostenoogpunt. Dat betekent dat de rij meestal tot achter in de winkel staat. Voor een paar tubes goedkope tandpasta, wat prullen voor in huis en batterij nieuwe sokken, ga ik gewoon geen half uur in de rij staan. Dan betaal ik liever elders het dubbele. Ik prijs me gelukkig dat ik in de positie verkeer dat dat financieel prima mogelijk is.
Ik heb totaal geen kennis van hoe koopkracht nou echt in elkaar zit. Wat ik wel merk is dat ik ondanks een jaarlijkse salarisstijging netto al jarenlang ongeveer hetzelfde verdien bij behoorlijk oplopende kosten. In die is mijn koopkracht dus wel degelijk gedaald. Gelukkig is het nog steeds genoeg om niet naar de Action te hoeven!

Olive | 10-01-17 | 10:00

duitse herder | 10-01-17 | 09:45

Waar. Goedkoop of Duurkoop.

Andersom werkt het ook zo voor geld verdienen. De eerste keer dat je een verkoop doet voor 10k is spannender dan voor de honderdste keer een order van een 100k schrijven. Alles went.

Teleo | 10-01-17 | 10:06

Ik snap niet dat mensen die meuk kopen. Echt niet. Wat moet je er mee?

argumentumadpopulum | 10-01-17 | 09:37 | + 2 -
Je hebt m.i. helemaal gelijk.

Powerking | 10-01-17 | 10:18

Vergeet hierbij ook niet het personeelsbeleid van Action. Waardeloze tijdelijke contracten die never nooit zullen worden omgezet in een vast dienstverband. Dit i.t.t. Blokker, Hema e.a. waar ze vaak met dure werknemers zitten.

Naast het vaak verschrikkelijk asociale publiek, de twijfelachtige kwaliteit van de producten en het feit dat Action hier in de buurt nooit ook maar een stuiver bijdraagt aan de winkeliersvereniging voor het organiseren van feesten als Sinterklaas en Kerst is hun personeelsbeleid voor mij de hoofdreden er niet meer te komen.

Overigens kosten a-merk verzorgingsproducten bij drogisterijen en supermarkten in de frequente 1+1 gratis acties minder dan wat ze bij Action kosten. Huismerk verzorgingsproducten van supermarkten en drogisterijen zijn vaak zelfs goedkoper dan die van Action.

Conny Clit | 10-01-17 | 10:36

Even de definities op een rijtje:
- besteedbaar inkomen: bruto inkomen minus persoonlijke belastingen
- vrij besteedbaar inkomen: bruto inkomen minus betaalde inkomensoverdrachten, premies inkomensverzekeringen, premies ziektekostenverzekeringen, en belastingen op inkomen en vermogen.

Waar zitten de hogere werkgeverlasten, die een rem vormen op loonstijging? Of de kosten kinderopvang? Het besteedbare inkomen is hoger geworden door de toegenomen arbeidsparticipatie van vrouwen; maar de kosten-kant (kinderopvang) wordt niet in de definities meegenomen.

Waar zitten de kosten voor huur of hypotheek? De netto huurquote (% van besteedbaar inkomen uitgegeven aan huur) stijgt door maatregelen van de overheid (scheefwoners, corporatietoeslag). De mogelijkheden voor hypotheekrenteaftrek is verminderd. Resultaat: minder vrij besteedbaar inkomen voor consumptie.

En zoals Feynman al opmerkte: alle andere kosten die voorheen vanuit de belastingen betaald werden?

DutchMountain | 10-01-17 | 10:51

Bij de Action 5 aanstekers voor 0,85, dus 17 cent per stuk.
Bij de sigarenboer één Cartier aansteker, ingelegd met goud, voor 2900 euro.
En dan vinden ze het gek dat ik bij de Action koop!!111!

orca | 10-01-17 | 11:00

Conny Clit | 10-01-17 | 10:36
Vergeet hierbij ook niet het personeelsbeleid van Action.
de twijfelachtige kwaliteit van de producten

Heb je bij Action gewerkt??
Action heeft voor zijn jeugdige medewerkers een betere beloning dan veel andere winkelketens, ook met het kerstpakket, waar mensen met een 40urige werkweek zich de vingers nog bij aflikken.
Action heeft veel A merken, zat spul waar helemaal niks mis mee is. Uiteraard ligt er ook veel chinees spul, de kwaliteit kan ik niet beoordelen, want dat koop ik niet.
Uit principe koop ik zo weinig mogelijk spul uit china.

VW, alles ist vorbei | 10-01-17 | 11:07

orca | 10-01-17 | 11:00

Stop met roken.

Teleo | 10-01-17 | 11:14

Nee heb er niet gewerkt VW, maar uit meerdere betrouwbare bronnen vernomen. Ook van een filiaalleider met wèl een vaste aanstelling. Het moeten ontslaan van goede werknemers noemde deze persoon als het grootste minpunt.

Action zit hier in een dorp, je kent elkaar, dus je maakt weleens een praatje in de winkel. Paar jaar geleden gesproken met meerdere werknemers. Moesten er allemaal uit aan einde van de tijdelijke contract periode. Volgens deze dames en heer werden ze anders te duur. Maar ze mochten wel over een paar jaar weer terugkomen hoor. 2 van hen werken nu bij de plaatselijke super, in de Action staan mensen van verderop. Voor jou 10 anderen filosofie.

Kerstpakket laat me niet lachen, het afkopen van waardering voor werknemers dmv een kerstpakket vind ik het meest trieste wat er is. Geef werknemers waardering wanneer ze dat verdienen, en niet met het obligate kerstpakket.

Nergens zeg ik dat er met A merken bij Action iets mis is, niet nodig dus dat te linken aan een quote van mij aangaande de naar mijn mening twijfelachtige kwaliteit van veel producten.

Ik heb mijn redenen er niet meer te komen, blijkbaar denken hele volksstammen er anders over. Ieders goed recht. Wel jammer dat dat dan ook vaak dezelfde types zijn die klagen over de economie en het gebrek aan goede banen met perspectief.

Conny Clit | 10-01-17 | 11:37

Action verkoopt bijvoorbeeld Pattex polymeerkit voor € 4.60, bij de GAMMA betaal je er ongeveer € 12 voor.
Gereedschap en hobbymachines zijn van prima kwaliteit.
Schrijfwaren zijn spotgoedkoop, en een kantoorboekhandel zit er niet meer in mijn woonplaats.
Dat zij zo de redenen waarom ik bij de Action shop.
Ze verkopen inderdaad ook hebbedingetjes, maar ze zijn niet de enigen.

Bret24286011 | 10-01-17 | 11:53

@Conny Clit | 10-01-17 | 10:36 | + 0 -
Kijk. Dat soort dingen zien de meute nooit. Die lijkt het ook niks te boeien. Die willen het liefst dat alle winkels een soort McDonald's zijn: Via de drive-through je spullen bestellen en het dan binnen 1 minuut in je auto gemikt hebben. Een andere favoriet onder de winkeliers is de mall en de megamarkt/hypermarkt natuurlijk. Werd bijzonder tegengewerkt door de wet, maar daar gaat verandering in komen, want de VVD heeft deze wetswijzigingen erdoorheen weten te rammen (en denk maar niet dat de PVV dat gaat terugdraaien): www.internetconsultatie.nl... www.internetconsultatie.nl... Zeker de eerste is zorgelijk, want dankzij deze wetswijziging hoeven gemeenten niet meer in te spelen op de *regionale* behoefte van winkels wat natuurlijk perfect is voor het bouwen van malls en megamarkten.

Jostifiel | 10-01-17 | 12:16

@orca | 10-01-17 | 11:00 |
Maar die Cartier aansteker van €2900 kun je wel navullen ( met een busje aanstekervloeistof van Action voor €1.99)
Komt bij dat ik me afvraag wat ik nou precies moet met een Cartier aansteker van €2900. Roken is al duur genoeg..

loze stijl | 10-01-17 | 12:42

Conny Clit | 10-01-17 | 11:37 |

Klopt...in Nederland bestaan 2 soorten werkge...uhhh Bazen, slechte en hele slechte. In andere landen is dat niet zo. Tip: neem een uitkering, 3.200.000 zijn je al voorgegaan.

duitse herder | 10-01-17 | 13:12

FW Ta-183 Huckebein | 09-01-17 | 23:18 500-1000 euro aan toeslagen? Hoe krijg ik dat? Ik zit met mijn inkomen nog een stuk onder bijstandsniveau (ja, dat kan in de WW), en ik ontvang 260 euro aan toeslagen zodat ik in totaal een inkomen van zo'n 1150 euro per maand heb. Alleen al aan huur en zorgpremie ben ik zo'n 800 euro kwijt en aan de verplichte internet/telefoon aansluiting 35 euro. Aangezien ik ook chronische gezondheidsproblemen heb na 35 jaar overbelastend werk gedaan te hebben, ben ik daar ook elk jaar zo'n 500 euro (gemiddeld) aan kwijt. Niet zeggen dat ik maar zou moeten gaan werken voor m'n geld, want dat heb ik tot voor kort altijd gedaan en probeer ik inmiddels al weer zo'n twee jaar opnieuw voor elkaar te krijgen. Geen hoge salaris-eisen, zat kennis en ervaring, maar ja, halverwege de 50 hè. Ik heb in al die tijd welgeteld één reactie gekregen; een afwijzing. Wil jij met me ruilen? Ik wordt heel erg moe van alle idioten die hier ongehinderd door werkelijke kennis van zaken maar elkaar blijven nablaten hoe geweldig goed dat zogenaamd werkschuwe volk het wel niet zou hebben. Get a brain, you morons!

gatochweg | 10-01-17 | 13:53

Wat ik me steeds afvraag wat bezielt mensen om het huis vol te proppen met ongeïnspireerde massa consumptiemeuk? Het heeft geen doel, functie en identiteit. Boeddhabeeldjes, “home is where the heart is” prul en doeken waar een bloem op is afgedrukt om de gevangenisluchtplaats aka de betegelde, met schutting omheinde, vinextuin op de vrolijken. Wat moet je er in godsnaam mee? Is het wekelijkse bezoek aan de action de het enige uitweg om een kleinburgerlijk bestaan nog enigszins kleur te geven? Het lijkt erop dat een groot deel van de verwende, Nederlandse bevolking totaal geen passies, interesses en doelen meer heeft in zijn leven. Leer een muziekinstrument bespelen, metaalbewerken, houtbewerken, programmeren, tuinieren, koken, kleding maken etc. Allemaal dingen die je eenvoudig kunt leren in het geweldige, huidige informatietijdperk waar een oneindige bron van kennis en leerstof (nagenoeg) gratis tot beschikking staat.

Maar enige waar een groot deel van de bevolking nog interesse in heeft is koekeloeren, liken en klagen op Facebook. Maar helaas niet tot zelfbesef komen dat zij vaak zelf het probleem zijn en de oplossing. Wanneer 17 miljoen Nederlanders, bedrijven boycotten omdat ze belasting ontduiken of omdat ze werk naar lagelonenlanden verplaatsen. Dan is elk bedrijf in mum van tijd failliet!

chef werkplaats | 10-01-17 | 14:33

Zit net uitgebreid te lezen in Gouden Tijden van Annegreet van Bergen.
Het is een eye opener.
We leven en leefden in een gouden eeuw. Waarin het inkomen van een arbeider in 50 jaar tijd vier maal hoger is geworden. Maar weelde zoals we die nu kennen went erg snel.
Warm huis, auto, mobiele telefoon, goede inrichting, relatief lage vaste lasten (in ieder geval minder dan 30% van het netto inkomen, met als je het slim aanpakt (tiny house bijvoorbeeld) nog veel lager mogelijk). Het is er nu. In 1975 was het hebben van telefoon luxe. Televisie was er voor een enkeling. Auto was er vaak niet. 10 mensen in dezelfde ruimte die we nu een twee kamer huis noemen en nog slecht geïsoleerd bovendien.
We hebben een gigantische inkomensgroei meegemaakt en maken nu een pas op de plaats of in ieder geval een wat minder sterke groei. Het mag wel eens. De beroemde Gouden Eeuw verbleekt totaal bij de welvaart die we hebben gekregen in de laatste 50 jaar. En de groei is er nog lang niet uit. Er is uitstekende en heel veel belovende innovatie aanstaande. Er zijn revolutionaire nieuwe methoden en producten erbij gekomen.
Niet zo klagen en mokken. Het leven in Nederland is echt heel goed.

Helder Groentje | 10-01-17 | 15:40

@duitse herder | 10-01-17 | 06:41 | + 8 -
"Waarom zal ik mij inspannen ?"
Inderdaad, dat doe ik dus ook niet. Hard werken en dan als 'beloning' de meerderheid van je salaris inleveren? Dacht het niet, ik zorg ervoor dat na aftrek hypotheekrente mijn bruto salaris net onder de 52% grens zit. Hoe? Simpelweg door minder te gaan werken, dan heb ik meer tijd én meer geld over.
In het huidige tempo waarin mijn vrije tijd toeneemt, werk ik over een paar jaar nog maar een dag per week. Fulltime werken doe ik wel weer als ik het grootste deel mag houden ipv beroofd te worden, intussen geniet ik van mijn vrije tijd. :-)

ZwarteDag | 10-01-17 | 18:09

Voor de geïnteresseerden.


Artikel met achtergrondinformatie van dit programma:

www.vpro.nl...

Conny Clit | 10-01-17 | 18:13

Helder Groentje | 10-01-17 | 15:40
In 1975 had iedereen al telefoon en een televisie, jawel, zwart wit meestal maar kleur kwam al op dat had met de techniek te maken. Een auto was al gemeengoed, eind jaren 60 kwamen de eerste files.
Wij als gezin van een kleine middenstander hadden zelfs al een computerspel op de TV... ping pong.
Mijn broer en zus hadden een brommer en ik als jongste nog een nieuwe fiets. We waren geen uitzonderingen en de armoede waar jij over spreekt was van eind jaren 30. Vrienden van ons hadden al een huisje in Altea in Spanje en Nederlanders gingen in die tijd al en masse naar zonnige vakantie oorden. In de jaren 80 ging zelfs ik als ongeschoolde ( nu wel hoog opgeleid) van 20 jaar op vakantie naar Engeland en Spanje, en echt ik had een kut baan. Kortom, laat je niets wijsmaken. Mensen staken zich wel minder snel in de schulden omdat de rente hoog was, maar dat was alleen maar goed.
Als je iets niet meegemaakt hebt moet je er niet over meepraten. Boekjes en gekleurde documentaires vertellen zelden het echte verhaal. Tien mensen in dezelfde ruimte? Waar haal je het vandaan beste man? Dan heb je het over 1930 Wij hadden als gezin van een kleine middenstander een heel mooi koophuis in Bussum en een vriendje van mij wiens vader leraar op een technische school was had een villa in het spiegel in Bussum. De vrouwen werkten niet. Waar haal je het dus vandaan?
We hadden zelden zorgen,gezondheidszorg was gratis en goed en scholing ook. In 1978 hadden mijn vader, broer en zus een auto en ik een nieuwe Tomos 4tl. Toen we op kamers gingen betaalden we daar 150 gulden per maand voor. Ruime kamer met keuken en douche.
Het is een leugen de rijkdom van tegenwoordig. Vroeger hadden we net zoveel alleen zonder schulden en met heel veel meer zekerheid. En de maatschappij zag er heel wat vriendelijker uit.

bakoenin | 10-01-17 | 18:30

Rechtzaak van gewonnen blij dat ik er weg ben ;)

ministerSinister | 10-01-17 | 18:47

De salarissen van vast contract medewerkers blijven wel ongeveer de inflatie volgen. Maar als zo iemand met pensioen gaat, verdient zijn opvolger maar de helft.
En dat zie je niet in de grafieken.
En het echte netto inkomen aan het eind van de maand is echt wel lager dan het CBS doet geloven.

Raider Twix | 10-01-17 | 19:55

@Conny Clit | 10-01-17 | 11:37+
Het ontslaan van goede medewerkers komt overigens ook voor bij bedrijven die in het hogere segment hun diensten verlenen/producten verkopen.
De jeugdigen krijgen tijdelijke contracten, als ze voldoen, tot het maximale aantal vaste contracten wat wettelijk is toegestaan.
En loon was er hoger dan wat er bij vergelijkbare bedrijven te verdienen viel, volgens mij nichtje dat er heeft gewerkt tijdens haar studies.
Overigens een flauwe opmerking over het afkopen van waardering, met een kerstpakket.
Hoeveel werknemers worden er bij hun werkgever niet gewaardeerd, krijgen geen kerstpakket.

VW, alles ist vorbei | 10-01-17 | 20:07

Jostifiel | 10-01-17 | 12:16
Als je mij soms mocht bedoelen;
mij interesseert het geen kut hoe die winkel eruit ziet,
of wie er rondloopt, ik ga naar een winkel omdat iets wil kopen.
Het liefst heb ik dat het snel gaat, zonder dat er aan mijn kop gezanikt wordt.

Er zijn steeds minder zaken waar deskundige verkopers werken, ook logisch want die mogen ook al niks verdienen, loon van een verkoper met jaren ervaring, met weekend werk, was 1600 euro netto, is mij verteld door een vriend/kennis die verkoper is.

Zal ik dan de hoofdprijs gaan betalen aan een winkelketen die hun werknemers uitperst als een citroen.
Die liever hun geld betalen aan sponsoring, een A locatie, reclame, etc. ipv deskundig personeel.
Dan stop ik liever bij zaken als Action, waar ook kwaliteit te koop is.

VW, alles ist vorbei | 10-01-17 | 20:16

VW, alles ist vorbei | 10-01-17 | 20:16 | + -2 -

U spreekt aleen maar zichzelf tegen in uw laatste plempsel wat bedoelt u eigenlijk.

ministerSinister | 10-01-17 | 22:03

ministerSinister | 10-01-17 | 22:03 | + 0 -
Dat het mij om het product gaat, niet hoe de winkel eruit ziet, welk personeel ze hebben, etc.
Als hetzelfde merkproduct bij de Action kan kopen, dan zal ik het niet bij AH of het Kruidvat kopen.
Hoe sneller/makkelijker dat gaat, zoveel te beter, bij Action kan voor of achter het pand gratis parkeren,
ipv dat ik ergens in een winkelcentrum moet zijn.
Alleen voor specialistische/technische zaken wil ik echt tijd voor vrij maken.

VW, alles ist vorbei | 10-01-17 | 22:14

@VW, alles ist vorbei | 10-01-17 | 20:07 | + 0 -


Ja en in het bos staan bomen, het gras is groen, witte koelkasten zijn wit, Actionista's blijven Action meuk kopen en VW neemt de mensen in de maling.

Bedankt dat u verder goed illustreert wat er mis is met het personeelsbeleid van Action.

Heeft u last van een kerstpakketten fixatie?

Conny Clit | 10-01-17 | 22:34

"Het salaris is zo slecht", "Ik haat het dat mijn baas in een Mercedes rondrijdt en ik nauwelijks mijn vaste lasten kan betalen", "We krijgen niet eens een kerstpakket", "Het pensioen is niet eens geregeld".
Ik heb al deze uitspraken weleens gehoord van mensen. Er is maar één antwoord: Stem met je benen. Kom uit je comfortzone vol ellende, wordt actief, ga studeren, laat je niet afpersen wees zakelijk naar de bas, durf te onderhandelen over salaris. Doe... iets. Action? Een hoop rommel, maar goede prijzen voor dingen die elders véél te duur zijn (denkend aan wat V&D in de jaren '90 rekende voor schoolspullen)

Admiraal Balthasar | 11-01-17 | 00:29

Reacties op dit artikel zijn gesloten