Air France-KLM gaat Arabieren met eigen wapens te lijf

Noël of niet, Fransen gonna Franse clichés. Op economisch gebied betekent dat stakingen/wegblokkades en een nauwe verwevenheid tussen politiek en bedrijfsleven. Afgelopen vrijdag maakte de nieuwe (deel)economie kennis met een Franse traditie. Uberchauffeurs blokkeerden de toegangswegen tot de Parijse luchthaven Charles de Gaulle, omdat ze meer geld van de taxidienst willen zien. Vandaag leren we dat 1 op de 3 langeafstandsvluchten van Air France-KLM verlieslatend is. Dommage, risico van het vak kunt u denken. Verhoog ticketprijzen, schrap onrendabele lijnen, neem een stewardess minder mee, beperk het entertainmentaanbod tot het oeuvre van Johan Nijenhuis of versober de maaltijden. Maar dan heeft u buiten de Franse politiek gerekend. De Franse minister van Transport Alain Vidalies wil het bedrijf gaan steunen met 'fiscale voordelen'. Nu heeft de Franse staat hier een direct belang bij, aangezien het dit jaar zijn aandeel in de luchtvaartmaatschappij verhoogde naar 17,6%. Gevalletje broekzak-jacquet dus, waarbij gehoopt moet worden dat er halverwege niets uitvalt. Grappig is het wel. De top van Air-France-KLM klaagde eerder over een ongelijk speelveld. Spelers uit het Midden-Oosten zouden staatssteun ontvangen. Iets wat het merendeel van die maatschappijen overigens ontkent. Ach, ook in een gepercipieerde oneerlijke strijd geldt blijkbaar dat alles geoorloofd is.

REACTIES

"Air France-KLM gaat Arabieren met eigen wapens te lijf"

Moet ik mij zorgen maken?

ProAsfalt | 26-12-16 | 15:13

KLM-Air France gaat een olieput beginnen en olie tot kerosine raffineren?
De EU werknemer is te duur. Drie keer raden waarom verdragen als NAFTA, TTIP, ISDS, enz. rondwaren: heffingvrij importeren wat je in een bananenrepubliek voor een krats laat maken.

Raider Twix | 26-12-16 | 15:21

Emirates aan het staatsinfuus? Welnee joh!

Emirates is in 1985 uit de grond gestampt door Mohammed bin Rashid al-Maktoum. Dezelfde Mohammed bin Rashid al-Maktoum die in z'n vrije tijd minister van defensie, minister-president en vice-president van de Verenigde Arabische Emiraten is. En uiteraard Emir van Dubai.

De goede man heeft Dubai eigenhandig op de kaart gezet, eerst samen met z'n ouweheer, later in z'n eentje. Dubai had begin zestiger jaren van de vorige eeuw nog niet eens één commercieel vliegveld, alleen een aanlegplaats voor watervliegtuigen. Inmiddels liggen er twee gigantische vliegvelden (de tweede is nog in aanbouw - bouw is een tijdlang stilgelegd want crisis maar nu weer in volle gang).

Waar het geld vandaan komt? Joost mag het weten. En daar krijgt niemand een vinger achter al gaat 'ie op z'n kop staan. Over het boekjaar 2015-2016 werd in elk geval een winst van $ 1.9 miljard geboekt dus écht slecht gaat het daar momenteel niet.

Momenteel is 'ie bezig met het aanleggen van fietspaden. Logisch, in Dubai.

Reinaert | 26-12-16 | 15:31

@Reinaert
Mohammed bin Rashid al-Maktoum Is dus eigenlijk gewoon de Hennie van de Most van Dubai. Probeer maar wat en kijk hoe het loopt.

Mauguio | 26-12-16 | 16:46

Doodse stilte bij de EU...

watergeus | 26-12-16 | 16:50

ProAsfalt | 26-12-16 | 15:13 | + 5 -

Ja, je moet je zorg gaan maken.
Het zwarte gouden wordt duurder ==> elektra duurder waardoor je meer van je uitkering gaat missen.

En miss moet je straks die vliegtuigen gaan dragen omdat zij niet vanzelf in de lucht geraken vanwege het onbetaalbaar zwarte gouden.

Yoo2621 | 26-12-16 | 17:20

O, Staatssteun. Ik dacht zelfmoordterroristen en zo.

Vogelbeest | 26-12-16 | 17:31

Doodse stilte bij de EU...

watergeus | 26-12-16 | 16:50 | + 1 -

EU-regels gelden alleen voor Nederland. De rest van de EU doet gewoon waar ze zin in hebben. Zeggen "JA" en doen "NEE". Frankrijk is typisch zo'n geval. Helaas hebben wij politici met rubberen ruggengraat en geheel bal-loos, dus wij mogen betalen en verder ons bek houden.

Vogelbeest | 26-12-16 | 17:33

Dus nog meer staatssteun v/d Fransen.

Uw Verzekeringsadvis | 26-12-16 | 18:50

Welke kneus vliegt nog met A380? Zijn bijna niet vol te krijgen.

js58 | 26-12-16 | 19:33

verlieslatend=winstgevend
Verliesgevend dus?

zbb | 26-12-16 | 19:49

Grappig dat ze in Frankrijk de indruk proberen te wekken dat dit nieuw is. Air France wordt al veel langer op deze manier geholpen, onder andere door het niet volledig incasseren van luchthavenbelasting op CDG. En maar wijzen naar de 'oneerlijke' carriers uit het Midden-Oosten...

Fenway | 26-12-16 | 19:53

@Mauguio | 26-12-16 | 16:46:

Met één cruciaal verschil: al Maktoum weet wanneer 'ie moet stoppen. De bouw van dat tweede grote vliegveld heeft 'ie stilgelegd omdat het op dat moment economisch sowieso niet rendabel zou worden: crisis. Inmiddels is Dubai uit de crisis en wordt er weer volop gebouwd.

Het is inderdaad iemand die risico's neemt, maar wel schijnt te weten wanneer 'ie op moet houden.

Reinaert | 26-12-16 | 20:28

Wellicht kan blauw gaan werken aan zaken als klantvriendelijkheid, een open cultuur, integriteit en hun arrogantie flink laten zakken. Wellicht dat mensen dan wel meer willen betalen voor minder beenruimte en chagrijnige verlepte bejaarden in stewardess pakjes.

Sensemilla | 26-12-16 | 22:20

Sensemilla | 26-12-16 | 22:20 | + -3 -
Geld uitgeven van de belastingbetaler is vele malen eenvoudiger dan de bedrijfscultuur veranderen.
Als je ziet dat dat bij KLM amper verandert, dan hoef je bij AirFrance ook niet veel te verwachten.
Maar wat wil je ook als al het top management altijd gratis first class vliegt.
Dan heb je geen idee van de hel die de economy class van AirFrance is.
Het is net de NS top die zich laat rondchaffeuren in luxe taxi's.

spoilerfreak | 27-12-16 | 08:09

Dacht ik als eerste aan een bomaanslag op een theehuis in Riyad. Maar nee, het gaat om de suggestie van staatssteun. En dat mag niet.

Maar wat let ze om buitenlandse maatschappijen die niet kunnen laten zien hoe ze zo goedkoop vliegen een boete op te leggen?

Bruine Beer | 27-12-16 | 09:49

@js58 | 26-12-16 | 19:33 | + -11
Deze kneus vliegt met een A380 want Emirates is wel degene die je het snelste naar Down Under brengt sinds KLM niet meer rechtstreeks naar Sydney wenst te vliegen. In 25 uur van Amsterdam naar Auckland is ook alleen bij Emirates mogelijk.

Brulboei_61SB | 27-12-16 | 10:20

@Reinaert
'Eigenhandig' moeten we in deze context lezen als: met behulp van westerse kennis en Aziatisch slaven?

Stijlloze nick | 27-12-16 | 10:31

Even heel hard lachen. Verliesgevend worden. Dat kunstje flikte de KLM op een puur goud lange afstand lijn. Al de vluchten tjokkeblok vol door plan A in werking. Cartel afspraken zorgden er voor dat prijzen de pan uit rezen. Met als samenwerkende melkboer luchthavens ala Schiphol. De buiten die pot piesende maatschappijen en luchthavens zagen een gat, doken er in, met als opmerkelijk resultaat, succesvol.

biltong | 27-12-16 | 12:29

IK woon al wat jaren in Dubai en inderdaad wordt er geen enkele staatssubsidie verleend aan Emirates. Het bedrijf schijnt het overigens wat moeilijker te hebben nu, omdat het veel A380's gekocht heeft en dat is nu dus een gevalletje Maersk containerschepen geworden. Zoveel mogelijk van het grootste formaat is leuk als t goed gaat met de economie, maar zodra het tegenzit wordt het dubbel zo lastig. Ten eerste is er een zwaar tekort aan piloten voor de A380's. Ten tweede zijn er overal beperkte landingen toegestaan van A380's. Zelfs op korte routes als Dubai-Kuwait vlieg ik tegenwoordig met de A380 en voor 150 euro heb je een upgrade naar Business Class omdat het vliegtuig simpelweg niet vol komt. Maar Emirates blijft veruit de beste maatschappij. En slavenarbeid is er niet. De inkomens zijn voor het voetvolk laag, maar wat is daar mis mee? Men heeft de keuze tussen in het thuisland blijven en niets verdienen of naar Dubai komen en maandelijks 400 euro naar de familie sturen. De meesten zitten nog steeds liever hier, want in Dubai worden tenminste banen gecreeerd.

Joe Farnarkle | 27-12-16 | 19:48

De franse staat neemt de juiste beslissing in dit geval.Voor mensen als ons die niet met ,over ,door die middel eeuwse zandbak vol haat en geweld willen vliegen.Lekker Europees en veel veiliger.Wij betalen liever iets meer en het geld blijft in Europa.

tegenalles | 28-12-16 | 09:24

Reacties op dit artikel zijn gesloten