Gedoetjes

Gedoetjes

De KLM is verloren. Deal with it

3 november, zet die datum maar vast in uw agenda. Op die dag publiceert Air France-KLM topman Jean-Marc Janaillac zijn nieuwe strategie voor de rommelende Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij. In de tussentijd moeten we het met geruchten doen, want die zijn er genoeg. Opvallende overeenkomst aan die geruchten is dat ze vrijwel allemaal zeggen dat het negatief uit gaat pakken voor KLM. Iedere keer wordt er weer gefluisterd dat KLM vluchten moet gaan overhevelen naar Air France, al wordt dat nog zo hard ontkend. Ook vanuit de landelijke politiek wordt er op de plannen van Janaillac vooruitgelopen. Staatssecretaris Dijksma dreigde alvast dat 'als het gaat over de toekomst van KLM, de Nederlandse regering altijd op het vinkentouw zit' en vandaag horen we soortgelijke woorden van CDA-kamerlid Martijn van Helvert. Van Helvert heeft ook het FD gelezen gisteren dat meldde dat Air France meer macht naar zich toe wil trekken binnen de gefuseerde luchtvaartmaatschappijen. Dit keer ging het niet om het overhevelen van vluchten, maar dat de onderhoudsdivisie van KLM ondergebracht gaat binnen de holding in Parijs. Daarnaast zou Janaillac azen op een vrijgekomen plek in de raad van commissarissen van KLM. En dat is 'landjepik' volgens Van Helvert en daarom gaat hij deze week nog een kamerdebat aanvragen. 'Het kabinet moet dan uitspreken dat we hechten aan de vorige afspraken die gemaakt zijn met Air France-KLM en dat een nieuwe directeur niet betekent dat er nieuwe afspraken gemaakt moeten worden', aldus de CDA'er tegen BNR. Ondertussen wordt er ook op z'n Frans actie gevoerd door de vakbonden tegen de aangekondigde bezuinigingen binnen het cabinepersoneel van KLM. De maatschappij wil op een deel van de vluchten naar verre bestemmingen een steward of stewardess minder meenemen. De vakbond FNV heeft vandaag de KLM twee dagen bedenktijd gegeven om hiervan af te zien, anders volgen er acties. Tsja. Misschien wordt het eens tijd om de realiteit in te zien, ook vanuit de politiek. KLM heeft in principe alle macht al lang uit handen gegeven. Sterker nog: zoals dit stuk nog maar eens aantoont, is het feit dat KLM nu nog Nederlands is, vooral een kwestie van goodwill van de Fransen. Want toen Camiel Eurlings in 2010 de afspraken rond de fusie uit 2003 in 2010 verlengde, is er ook afgesproken dat Air France deze eenzijdig kan opzeggen met een opzegtermijn van 9 maanden. Een machtsgreep is dus wel landjepik, maar wel compleet goedgekeurd door alle betrokkenen.

Wilt u op de hoogte blijven van het belangrijkste financiŽle nieuws?
Like ons dan op Facebook. Vinden we leuk!

REACTIES

Ach ja Us Camieleke, mooi was die tijd....weet iemand trouwens wat die lapzwans allemaal uitvreet tegenwoordig?
Behalve dan party's afstruinen en daar vrouwen lastigvallen met zijn gebral om angstvallig de hetero schijn op te houden?

Prof. Pim Pam Pet | 25-10-16 | 21:46

Prof. Pim Pam Pet | 25-10-16 | 21:46 |
Hij werd op 10 september 2013 in Buenos Aires op persoonlijke titel gekozen als lid van het Internationaal Olympisch Comitť.[12] Eurlings maakt verder deel uit van de raad van bestuur van American Express Global Business Travel.

In september 2016 besloot het Openbaar Ministerie Eurlings, na een onderzoek van negen maanden, conflictbemiddeling op te leggen voor 'eenvoudige mishandeling' van zijn toenmalige vriendin in juli 2015. Eurlings gaf te kennen hieraan "constructief en welwillend" mee te zullen werken

Corwin02 | 25-10-16 | 22:04

Topbestuurders zijn psychopaten.

watergeus | 25-10-16 | 22:14

Je laten overnemen = alle zeggenschap kwijtraken. Dat wist je van tevoren. Zo is elk verkocht Nederlands bedrijf uitgehold, dus de KLM ook. Wordt wakker.

Raider Twix | 25-10-16 | 22:14

Grappig. Bij die fusie van KLM met Air Frans kon je net zo goed zien aankomen dat het een mislukking zou worden als bij de overname van Hyves *proest* door TMG. Hebben topbestuurders dan echt geen onderbuik?

Dikke Negor | 25-10-16 | 22:30

Even de kern van het artikel in ťťn zin raken. Frankrijk wordt bestuurd door Fransen. Nederlanders door Europeanen.

Topperke | 25-10-16 | 22:31

Voorspelbaar en kansloos

Dat direct en indirect vele 1000-en banen kosten op Schiphol. Waaronder veel laaggeschoold werk.
Dat vinden de heen in Den Haag vast niet erg, want daar hebben we toch al te weinig arbeidsaanbod van. Zie ook die massa's import die zo eenvoudig werk vinden.

Betaald u even mee voor pak-m-beet 3000 extra werklozen en op termijn uitkeringsgerechtigden?
Vive le France, vive l'Europe


Tsaaah | 25-10-16 | 23:15

@Dikke Negor | 25-10-16 | 22:30
Topbestuurders zitten er nooit langer als een paar jaar, en voor de zittende topbestuurders is het altijd enorm gunstig om overgekocht te worden. Ze worden dan met zeer riante gouden handdrukken gewieberd.
Het probleem van bijna elke NV en een groot aantal BV's in Nederland: De toko wordt gerund door een lulhannes die er zit voor zijn eigen ego en portemonnee, niet voor de toekomst van het bedrijf, want hij zit er maar 4-6 jaar.
Anyway: Ze wisten het wel, maar het interesseerde ze geen flikker, want het leverde ze alleen maar bakken geld op, en 4 jaar later zijn ze weg.

TheEgg | 25-10-16 | 23:21

Het enige gevoel dat topbestuurders hebben is hun eigen korte-termijn portemonnee.

Patatter | 25-10-16 | 23:38

Had die tent maar niet verkocht moeten worden aan de Franse staat.

van heinde en verre | 25-10-16 | 23:58

Maar gelukkig heeft de top een vorstelijke bonus binnengehaald.

ProAsfalt | 26-10-16 | 00:04

En toch, de laatste tijd reis ik wat meer voor mijn werk en ik kies toch liever voor de directe KLM vluchten ipv de overstappen met AF.
Nu maakt een groot deel van de klanten gebruik van de hub functie van AMS of CDG, dus zou je denken dat het dan geen moer uitmaakt, maar ik heb tegenwoordig wat meer met engelsen te maken die veel de wereld over gaan, en zonder uitzondering, ze hebben allemaal een hekel aan AF en vooral overstappen op CDG.
CDG staat onwijs kut bekend bij de reiziger, leuk dat ze vluchten overhevelen naar Parijs maar zolang die franssen het niet voor elkaar krijgen dat te verbeteren gaan de rendabele routes die ze binnenhalen vanzelf naar de maan.

TonnieP | 26-10-16 | 00:05

Vandaag was de op een na laatste lijnvlucht met een KLM-747 op St. Maarten, dat is van die YT-filmpjes van badgasten die met hun buik dat landingsgestel kunnen aanraken als ze zouden willen, omdat de landingsbaan aan het strand grenst. Da's ergens toch ook wel het einde van een tijdperk (sowieso wordt er natuurlijk steeds minder met 747 gevlogen).
mobile.twitter.com...

nickolaas | 26-10-16 | 00:35

Je laten overnemen = alle zeggenschap kwijtraken. Dat wist je van tevoren. Zo is elk verkocht Nederlands bedrijf uitgehold, dus de KLM ook. Wordt wakker.
Raider Twix | 25-10-16 | 22:14

En raad eens wie destijds adviseerde dat elk Nederlands bedrijf best verkocht kon worden en dan het liefst voor een appel en een ei? Hint: hij is nu CEO bij een Nederlandse bank.

js58 | 26-10-16 | 06:49

Tijd om de K van KLM te halen..

WellusNietus | 26-10-16 | 07:51

@TonnieP | 26-10-16 | 00:05 | + 4 -
Fransen en realiteitsbesef zijn 2 zaken die niet samen gaan.

Vogelbeest | 26-10-16 | 07:56

In Frankrijk staken ze de boel kapot en NL mag er voor bloeden.
Gewoon opzeggen die samenwerking en over 9 maanden als gezond bedrijf verder.

Part Beek7581 | 26-10-16 | 08:24

Nou dat was een goed idee, die overname of fusie van Air France en KLM!

pjisonline | 26-10-16 | 08:32

Toch vind ik het moeilijk dit soort berichtgeving telkens te rijmen met de werkelijkheid. Dit jaar heeft KLM al 14 nieuwe bestemmingen geopend/aangekondigd:

1. Salt Lake City
2. Miami
3. Colombo
4. Windhoek
5. Teheran
6. Astana
7. Inverness
8. Genua
9. Southampton
10. Dresden
11. Valencia
12. Alicante
13. Ibiza
14. Rennes

Daarnaast is de afgelopen jaren een groot aantal nieuwe bestemmingen toegevoegd aan het netwerk. Ook is de vloot gegroeid. Daarmee rijst bij mij toch de vraag waarom Air France-KLM eerst KLM zou willen laten groeien om het vervolgens allemaal over te willen hevelen naar Parijs, waar naar mijn inschatting nu niet de capaciteit is om Łberhaupt naar over te hevelen.

Gebeten Hond | 26-10-16 | 08:40

Franse manier van werken:
- Alle beslissingen kunnen overal genomen worden, als Parijs maar de uiteindelijke goedkeuring geeft.
- Het liefste zou Hollande heel Nederland annexeren. Dat heeft men rond 1800 ook geprobeerd, maar dat is toen niet zo goed afgelopen. Er is dus nog hoop.

Brulboei_61SB | 26-10-16 | 08:51

@TonnieP
Die ervaring heb ik ook: CDG is zo ongeveer het meest belabberde vliegveld waar je terecht kunt komen. Al moet ik zeggen dat KLM ook wel uitgehold en sober is. Dat pizzabroodje van ze, komt mn neus uit.

Fall | 26-10-16 | 09:12

CDG overstappen = veel lopEN en dat is dan weer goed voor mijn buikje.
Vroeger met vage en vooral onbegrijpelijke bus.
Nu erg eenvoudig datdanweerwel.
Lounge is ook stukkie minder dan Amsterdam.
Soort besparen. En dat hellept nie.
1 piloot minder en iedereen kan kaviaar eten.

P.s.
Vive La France
en langer dan....

bastemeijer | 26-10-16 | 09:34

En dan krijgt air france weer extra vluchten om te verkloten totdat er helemaal niemand meer afkomt op zowel KLM als Air France.

Good move

niemand specifiek | 26-10-16 | 09:50

Fall | 26-10-16 | 09:12
Ik ben juist vaste klant geworden bij KLM omdat concurrenten nog soberder zijn.
Bij KLM heb je tenminste beenruimte en ze gaan op tijd, heb ik afgelopen maand weer meerdere keren ondervonden.
Leve het pizzabroodje en leve KLM!

Atlas Shruggs 10 | 26-10-16 | 09:50

Atlas Shruggs 10 | 26-10-16 | 09:50

Yep en ongelofelijk goeie stewards/stewardessen.

AF is gewoon stukkie minder. Vooral de stewards hebben er moeite mee om te dienen. Zelfde als in vrijwel ieder restaurant dat onder de grote rivieren ligt.
Het lukt de kerels niet om beetje te slijmen.

En je voelt je natuurlijk helemaal een bink als je bij je naam wordt genoemd:" Nog een kopje koffie heer Shruggs"?

Hoe zei Derksen het? Zo trots als een aap!

bastemeijer | 26-10-16 | 10:12

KLM, vliegen met Malaysian Air of Garuda, trap er niet in, voor mij Cathay of Singapore.

bijna_raak | 26-10-16 | 10:41

Kan de titel niet beter:
"Nederland is verloren, deal with it"

Eigenaar_IJsland | 26-10-16 | 10:59

bastemeijer | 26-10-16 | 10:12
Ze bieden inderdaad ook nog eens vriendelijk koffie aan, dat kun je niet weigeren.
Andere maatschappijen krijgen die vraag nauwelijks hun strot uit, Cathay Pacific uitgezonderd trouwens, die zijn m.i. de allerbeste.

Atlas Shruggs 10 | 26-10-16 | 11:11

Misschien verkopen De Fransen KLM.

Febofiel | 26-10-16 | 14:06

@Atlas Shruggs 10 | 26-10-16 | 09:50
.
Of ze op tijd vliegen heeft de maatschappij niet of nauwelijks in de hand.

Bytemaster | 26-10-16 | 19:15

Tekenend is toen ik recent een vlucht met KLM maakte, de emails die ik kreeg hadden allemaal, zonder uitzondering de titel AIR FRANCE. Binnenin werd wel KLM gebruikt, maar waarom dan die titel?

Gregovic | 26-10-16 | 19:29

Bytemaster | 26-10-16 | 19:15
In dat geval heeft KLM ontzettend vaak mazzel.
En de captain is niet te beroerd om in geval van file op de taxibaan dit ook gewoon te melden, ovv zijn plek in de queue.

Atlas Shruggs 10 | 26-10-16 | 19:52

Of ze op tijd vliegen heeft de maatschappij niet of nauwelijks in de hand.
Bytemaster | 26-10-16 | 19:15 | + 0 -

Nou dat hebben ze wel in de hand door goede contracten met hun afhandelaar uit te onderhandelen. Op Schiphol KLM Ground Services, echter in het buitenland anderen.
Kwa op tijd van de gate af doet KLM het al meer dan 20 jaar heel erg goed en ze draaien wat dat betreft mee in de top van de legacy carriers.

Beroep = Boerenlul | 27-10-16 | 13:21

Reacties op dit artikel zijn gesloten