Dus dat

Dus dat

Elon Musk: Autopilot is wl veilig!

Die Autopilot van Tesla, daar is nogal wat om te doen. Eerder kwam er kritiek uit China, waar de plaatselijke bevolking de term ietwat letterlijk nam, met alle gevolgen van dien. Op de Chinese site van Tesla werden Tesla's namelijk 'zidong jiashi' genoemd, wat 'zelfrijdend' betekent. Misschien kon in dat geval het probleem nog worden afgedaan als een vertalingsprobleem en iets met naive Chineesjes, maar gisteren bleek uit een verhaal van Der Spiegel (betaalmuur) dat Duitsers die conclusie deelden. De krant schreef over een intern onderzoek van het Duitse federale snelwegonderzoeksinstituut BASt naar de Autopilot-functie. Dat onderzoek werd gedaan naar aanleiding van een ongeluk op de Duitse snelweg eind vorige maand waar een Tesla Model S met de automatische piloot ingeschakeld op een bus botste. Uit het onderzoek van de BASt kwamen een aantal 'gebreken' naar voren. Zo volgt een Tesla simpelweg de auto die voor hem rijdt als de wegmarkeringen ontbreken. Een ander probleem is dat er in Duitsland vaak geen snelheidslimieten zijn. Volgens het rapport kan een Tesla S slechts 40 meter achter zich kijken. Als een Tesla 100 kilometer per uur rijdt en er komt op de linkerbaan een auto met 200 kilometer per uur aanrijden, dan is het zichtveld te beperkt. En dus zegt men ook hier -net als de Chinezen- dat de term Autopilot onterecht suggereert dat de auto zichzelf kan besturen, terwijl dat niet het geval is. Daarom pleiten de makers van het rapport er zelfs voor om de Model S compleet van de Duitse Autobahn te verbannen, al zal dat niet gebeuren.

Sterker: volgens Der Spiegel is de Duitse minister van verkeer van plan om de Autopilot van Tesla in Duitsland uitgebreid te laten testen. Goed, hoe reageert Elon Musk op dit verhaal van Der Spiegel? Totale onzin, zegt hij op Twitter, en niet gebaseerd op wetenschappelijk bewijs.

TechCrunch valt hem bij door te wijzen op statistieken van het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety. Daaruit blijkt dat de Autopilot heeft 130 miljoen mijl (ongeveer 210 miljoen kilometer) gereden had voordat er een fataal ongeluk plaatsvond. Bij auto's met menselijke bestuurders ligt dat gemiddelde in de Verenigde Staten op 100 miljoen mijl (160 miljoen kilometer). U weet wat ze zeggen over statistieken en leugens.

Wilt u op de hoogte blijven van het belangrijkste financile nieuws?
Like ons dan op Facebook. Vinden we leuk!

REACTIES

Als ik de gemiddelde automobilist in het verkeer bezig zie, vraag ik me af hoe een autopilot het er ng beroerder af kan brengen. Wellicht zouden we de statistieken eens kunnen duiden door de resultaten van een dronken aap achter het stuur mee te nemen. Zeg maar een variant op het principe van dubbelblind onderzoek.

Ideetje voor die Duitse testers?

Magnum Force | 11-10-16 | 16:21

En elektrieke auto's zijn WEL de toekomst...
www.anwb.nl...

kapotte_stofzuiger | 11-10-16 | 16:47

Domheid. Neem dit onderwerp. Een samenspel tussen satellite en PC digitaal materie. Dronk en sturen is meer betrouwbaar. Boem is ho !!!!! Bewijs ? Uw virus beschermer.

biltong | 11-10-16 | 17:03

Waarom zou de Amerikaanse Tesla S niet van de Duitse Autobahn verbannen worden? Hij wordt toch niet in Duitsland gebouwd? Autoland Duitsland heeft nog een appeltje te schillen met de Amerikanen vanwege de al te ruimhartige compensaties die Volkswagen moest betalen aan Amerikaanse autobezitters die in het geheel niet gedupeerd zijn door de extra vuile uitstoot.

Huisregelneef_III | 11-10-16 | 18:42

VW wraak van Duitsland. Mooi passend. Zelfsturend of autopilot = je kunt de krant gaan lezen. Had je het maar "rijstrook handhaver" moeten noemen of zo.

Raider Twix | 11-10-16 | 19:56

Reacties op dit artikel zijn gesloten