REACTIES

Doe maar niet. Die bank bleek al "too big to fail" en met zo'n fusie wordt dat alleen maar erger. Het lijkt me juist beter om banken meer op te splitsen, zodat we ze makkelijker failliet kunnen laten gaan bij wanbeleid en de belastingbetaler wat kosten bespaard blijft.

DolfWeerwolf | 23-10-16 | 11:12

De Nordea of Nordea Bank AB is een grote bankengroep in Scandinavië, de Baltische staten en Polen.

De bank is het resultaat van de opeenvolgende fusies en overnames van de Finse, Deense, Noorse en Zweedse banken, waaronder de Merita Bank, Unibank, Kreditkassen (Christiania Bank) en Nordbanken. Deze vier banken vormden in 2001 samen Nordea Bank.

Het is de grootste bank in Scandinavië. De bank is actief in zestien landen, waaronder de vier Scandinavische landen, de drie Baltische Staten en Rusland. Deze acht landen worden door de bank gezien als de thuismarkt.
Daarbuiten heeft Nordea vestigingen in onder andere het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Brazilië, Volksrepubliek China en de Verenigde Staten. Nordea telt ruim 10 miljoen particuliere klanten en 0,5 miljoen zakelijke relaties. Bij de 700 vestigingen werken ruim 32.000 medewerkers.

De grootste aandeelhouder met iets meer dan 20% van de aandelen is het Finse verzekeringsbedrijf Sampo Groep. De Zweedse staat heeft in 2013 zijn laatste aandelen in Nordea verkocht.

nl.wikipedia.org...

Het is dus niet geheel een Scandinavische bank. Het lijkt me dat de Zweedse -socialistische- politiek wel eens teveel een dominante rol kan spelen. Misschien heeft Mika een gedachte daar over.

duitse herder | 23-10-16 | 11:27

Bij een fusie zal er weinig of geen sprake zijn van synergie, aangezien er nagenoeg geen overlap is van activiteiten van beide banken. Hierdoor kunnen dus weinig besparingen worden uitgevoerd. De enige besparing zit hem in het feit, dat het bovenste management kleiner zal worden. Dit echter een zeer minimale besparing.


De werkelijke reden dat men wil fuseren is, dat Nordabank onder de zeer scherpe regels valt van de Zweedse overheid en dat er extra belastingmaatregelen wil uitvoeren van de banken.

jezusisonzin | 23-10-16 | 12:13

De ABN-AMRO gaar weggegeven worden aan BNP Paribas. Rutte zit zo te geilen om Donald Tusk of Juncker op te volgen dat hij de ABN-AMRO voor een spotprijsje aan BNP-Paribas over gaat doen.

Praat ik onzin? Helaas niet:
De KLM is aan Air France weggegeven omdat JP Balkenende graag voorzitter van de Europese Commissie wilde worden
Hij werd echter overtroefd door de Belgische tjeef Herman van Rompuy die de Fortis Bank aan BNP weggegeven heeft.

Haberdoebas | 23-10-16 | 12:24

Zweden is een derde wereld land in 2030: speisa.com...
Het lijkt me geen goede zaak om in die contreien belangrijke Nederlandse belangen te hebben. Tegen die tijd mag je daar ook alleen met een hoofddoekje naar binnen, rente is haram en liegen en stelen mag. Het zijn toch maar ongelovigen.

ViveLaRevolution | 23-10-16 | 12:39

ViveLaRevolution | 23-10-16 | 12:39

Nederland is in 2025 al een Islam heilstaat.

duitse herder | 23-10-16 | 12:47

Nordea is geen slechte bank. Heb, many moons ago, veel zaken gedaan met Scandinavische banken. Nordea, Skandinaviska Enskilda, Den Danske "you name it" en in 2008 waren die banken "cashrich." Nee ik ben geen fan van die Zweedse overheids hysterie dat ze accepteren dat autochtonen in de minderheid zullen zijn over 20 jaar maar zakelijk en dan bancair, zou geen slechte deal kunnen zijn als de overheid ABN kan verkopen met winst. Nadeel is wel als de overheid ABN verkoopt met winst zien wij als belastingbetaler, in tegenstelling tot de VS waar men "tax breaks" geeft als men een bedrjf terugbrengt naar de beurs of verkoopt, niks terug. "De Nederlandse overheid neemt maar geeft niks." :(

Basil Fawlty | 23-10-16 | 13:10

Ik heb al een Zweedse bank.

Osdorpertje | 23-10-16 | 13:18

Osdorpertje | 23-10-16 | 13:18 |

Hoho, Lausanne "bank" ;) En..oh ja "Nederlands" bedrijf. NV, net zoals het puur Nederlandse bedrijf Ferrari. :) :)

Basil Fawlty | 23-10-16 | 13:27

@Basil Fawlty | 23-10-16 | 13:27 | + 2 -
Nee, de Ektorp bank, in gebroken wit. ;-)
(en mijn excuses dat ie zo flauw is, maar als de meeste Nederlanders een Zweedse bank willen dan gaan ze wel naar IKEA)

Osdorpertje | 23-10-16 | 14:07

@Basil Fawlty | 23-10-16 | 13:27 | + 2 -
Nee, de Ektorp bank, in gebroken wit. ;-)
(en mijn excuses dat ie zo flauw is, maar als de meeste Nederlanders een Zweedse bank willen dan gaan ze wel naar IKEA)

Osdorpertje | 23-10-16 | 14:07

Basil Fawlty | 23-10-16 | 13:10

Als de ABN met winst verkocht wordt moet de winst worden gebruikt om een stuk van de staatsschuld af te lossen. Dat lijkt mij verstandig.

js58 | 23-10-16 | 15:10

2 mongooltjes willen soms ook graag een baby. Ze zijn heel lief en bedoelen het goed. Helaas snapt ieder ontwikkeld mens dat het een ontzettend slecht idee is. De maatschappij mag opdraaien voor het kindje, want de goedbedoelende ouders zijn daar niet toe in staat. Voor het kindje zelf is het ook allemaal niet fijn.

Heel zielig allemaal, maar slecht idee abn-amro en nordea-bank

Vogelbeest | 23-10-16 | 17:14

js58 | 23-10-16 | 15:10 |

De staatsschuld kan alleen omlaag als de overheid structureel minder uitgeeft. ;)

Basil Fawlty | 23-10-16 | 19:04

'Open, liberaal, marktgericht.'
Denk het niet wel: egoïstisch, oligopolistisch en bank belang centraal gesteld.

Raider Twix | 23-10-16 | 20:19

Raider Twix | 23-10-16 | 20:19 |

C'est la vie. Een bank is geen produktiebedrijf. Een bank is noodzakelijk kwaad. Zonder banken geen economie . Zonder banken geen investeringen. Tuurlijk horen wij dag in en uit via de msm hoe slecht en vies banken zijn, althans in Nederland. Ja de banken hebben de boel gigantisch verkloot eind jaren noughties. Maar de boel werd verkloot door een piepklein percentage van de werknemers met een gigantische impact en ook oa met "dank" aan de overheid die die situatie mogeljk heeft gemaakt maar zoals gewoonlijk niet de ballen had om hun verantwoordelijkheid te nemen (what's new). Het overgrote deel (99%) van de bancaire werknemers doet z'n werk en is er niet op uit om de boel te verkloten. My 2 cents.

Basil Fawlty | 23-10-16 | 20:49

@duitse herder | 23-10-16 | 11:27
De Nordea is niet echt een 'politieke' bank. Ik ben zelf förmånskund hos Nordea. En dat betekend dat je uitstekende service krijgt bij de bank. In Zweden staat deze bank vooral bekend als de bank van de 'oudere' mensen. Maar bijvoorbeeld de sociale dienst werkt samen met een heel andere bank, de Swedbank. Dat is meer een gemiddelde bank. Daarom snap ik niet waarom een A bank zoals de Nordea een B bank zoals de ABN wil overnemen. Ik vind dat die twee totaal niet bij elkaar passen.
@DolfWeerwolf | 23-10-16 | 11:12
Helemaal mee eens. Als we banken die 'too big to fail' zijn niet failliet kunnen laten gaan. Dan zou de overheid het tenminste onmogelijk moeten maken dat er door midden van fusies en overnames nog meer banken ontstaat die 'too big to fail' zijn. Als ik een bank zou zijn zou ik dus juist als doel hebben om too big to fail te worden. Want dan kan je lekker gaan bankieren met grote risico's, en als het dan wat tegenzit vraag je de overheid je te redden. Dat lijkt me een logisch gevolg van die overheidsingrijpen.
@jezusisonzin | 23-10-16 | 12:13
Bullshit
@Haberdoebas | 23-10-16 | 12:24
Interessante theorie. Dat zou verklaren waarom de fusie nog niet gelukt is na al die jaren. Het doel van het bestuur van de Nordea zal zeker zijn een 'too big to fail' bank te worden. Maar Rutte of Dijselbloem willen wellicht de ABN gebruiken om zich in te kopen bij de EU.
@ViveLaRevolution | 23-10-16 | 12:39
Zweden heeft misschien momenteel het grootste aantal vluchtelingen. Maar het verschil is dat de SD hier sneller groeit dan de PVV in Holland. Het lijkt erop dat de gemiddelde Nederlander de hoop allang heeft opgegeven. In Zweden zal de wal het schip wel snel keren. Daarbij is onze economie nog steeds gezonder. En datzelfde geldt voor de solvabiliteit van de Nordea. Kijk maar even naar dit kaartje hoe lekker jullie er voor staan: en.wikipedia.org...
@Basil Fawlty | 23-10-16 | 13:10
Basil Fawlty: Fair and Balanced. Youre spot on.

Mika6101 | 24-10-16 | 08:50

Mika6101 | 24-10-16 | 08:50 |

Sterk !

duitse herder | 24-10-16 | 09:39

@Haberdoebas | 23-10-16 | 12:24
@D. van den Enden | 23-10-16 | 10:59
www.telegraaf.nl...
Nieuwe ontwikkelingen. Zou Haberdoebas iets op het spoor zijn?

Mika6101 | 24-10-16 | 10:23

Het klinkt als twee bejaarden die nog willen trouwen om kinderen te krijgen.
Waar is de jeugd? Het is tijd voor een nieuwe tijd.

squadra | 24-10-16 | 10:45

Mika6101 | 24-10-16 | 10:23

VVD versus PvdA, het baantje gunnen spelletje.

duitse herder | 24-10-16 | 10:55

Natuurlijk wacht Nordea tot na de 2e kamerverkiezingen: dan is Dijsselstruik weggejorist en kunnen er misschien met zijn opvolger betere zaken gedaan worden...

Brulboei_61SB | 24-10-16 | 11:46

Nordea is anders nog steeds in de media in zweden met het Panama schandaal. Of dat nou serieus is of niet worden ze er toch steeds weer bijgesleept. Overigens heeft Nordea ook een heleboel oude niet communicatieve banksystemen en het is in het bankwezen nog steeds de vraag tot wanneer ze het uithouden.
Nordea voert op dit moment ook interne hervormingen door. Mag eerst wel stabiliseren vooraleer ze de ABN staatsbank willen overnemen.

Mika6101 | 24-10-16 | 08:50
Zweden heeft misschien momenteel het grootste aantal vluchtelingen. Maar het verschil is dat de SD hier sneller groeit dan de PVV in Holland. Het lijkt erop dat de gemiddelde Nederlander de hoop allang heeft opgegeven. In Zweden zal de wal het schip wel snel keren.
Mika6101 | 24-10-16 | 08:50
Wellicht in de grote stad dan, in het noorden duwt men nog steeds veel asieleisers in kleine dorpjes. Dit gaat heel gedwee en onopgemerkt. Daar wordt met schizofrene trots over gepraat. Want schizofreen zijn ze wel die conflict vermijdende zweden.

Cobalt bomb | 24-10-16 | 14:29

@Cobalt bomb | 24-10-16 | 14:29
OMG youre so funny. Ik woon in Noord-Zweden en mijn bank is Nordea ;-) Nobody cares about Panama. Dan betreft die oude systemen. Wij hebben in Zweden dingen zoals Swish voor micro betalingen via SMS en bijvoorbeeld een systeem dat vele malen moderner is dan iDEAL genaamd Klarna Checkout. Kortom qua banktechnieken en mobieldata verkeer lopen we ver voor op Nederland. Daarbij zoals de auteur van het artikel al schreef. Jaren geleden was de ABN nog groter dan de Nordea. Nu is de Nordea veel groter en heeft een betere solvabiliteit. Kortom je text is onzin.
Dan betreft je vluchtelingen politiek. Het is precies andersom dan je schrijft. Er zijn juist grote problemen in de nogo zones in grote steden. Zweden heeft maar 4 grote steden. Er zijn enkele dorpjes met vluchtelingen problemen. Maar in het overgrote deel van Zweden merk je hier niets van. En tegelijkertijd is de steun van de SD in bijv. mijn dorp nu 97%. En dan hebben we slechts 1 adoptie neger van 4 jaar oud in het dorp. De volgende verkiezingen gaat de SD een enorme monster zege behalen. En als je wat vaker hier op de site zou zijn geweest, dan zou je nu niet zoveel onzin hoeven te vertellen. "Dat gaat heel gedwee en onopgemerkt" Man ik lig op de grond van het lachen. Je zou sprookjes moeten gaan schrijven.

Mika6101 | 24-10-16 | 16:04

Mika6101 | 24-10-16 | 16:04
Dat valt reuze mee met de onzin, is meer mijn perceptie van de zaken hier in västerbottten.
In ieder geval wel fijn dat je positief geluimd bent want de zweden praten niet over dit soort zaken. en in de plaatselijke krant lees je alleen maar zielige verhaaltjes over gevluchte syriers die heel dankbaar zijn.
Alle informatie die je nu gegeven hebt was nooit zo duidelijk opgescheven door je als ik je het gewoon gevraagd had, dan had je de vraag wellicht genegeerd wegens tijd gebrek. Tack så mycket för din berättelse. ;)

Cobalt bomb | 24-10-16 | 16:20

@Cobalt bomb | 24-10-16 | 16:20
Ben je net verhuisd ofzo? Of ben je op vakantie? 10 jaar geleden was het inderdaad not done in Zweden om over de SD te praten. Tegenwoordig praat iedereen erover en is avpixlat een van de grootste sites in Zweden. Die kranten zijn inderdaad nog politiek correct. Maar die staan ook allemaal op omvallen. Var så god ;-) www.dn.se... BTW als je net nieuw bent in Zweden is het mischien beter om niet overal te vertellen wat je van de SD ed vindt. Niet omdat de meeste voor of tegen zijn. Maar omdat de politieke verschillen wat extremer liggen dan in NL. In Zweden is extreem rechts, echt extreem en extreem links is echt extreem links. Tenzij je economisch onafhankelijk bent kun je dus beter wat politiek correct opstellen ;-)

Mika6101 | 24-10-16 | 16:46

Mika6101 | 24-10-16 | 16:46 |

De Dansk Folkeparti is hier geheel en al geaccepteerd. Ondersteunt thans de blauwe regering. Alweer dus. Enkele jaren geleden ook al.

Hebben respect afgedwongen bij de DK burger. Ook bij hun tegenstander.

duitse herder | 24-10-16 | 18:56

Ik spreek zo af en toe Zweden en de laatste jaren komt er langzaam openlijke kritiek op de import. Eerder wilde men er geen reactie op geven.
Nog leuker zijn de Duitsers. Politiek correct tot en met. Maar wacht maar tot de deur dicht gaat! Daar lusten de honden geen brood van.

ViveLaRevolution | 25-10-16 | 00:59

Reacties op dit artikel zijn gesloten