Uitprinten die hap

Uitprinten die hap

BEWAAREDITIE! KLM presteerde in september weer beter dan Air France

Het laatste dat u mogelijk gehoord heeft over Air France- KLM was dat er mogelijk toch getornd wordt aan de verdeling van de vluchten tussen de Nederlanders en Fransen, van 60-40 naar 75-25 in het voordeel van Air France/Parijs. De reden daarvoor was volgens De Telegraaf tweeledig. Allereerst werden zo de Franse vakbonden tevreden gehouden omdat er minder hoeft te worden bezuinigd in Parijs en ten tweede omdat Pieter Bootsma, hoofd revenuemanagement van KLM, een worst werd voorgehouden als hij met een mooi bezuinigingsplan komt voor de Nederlandse tak van de luchtvaartmaatschappij. Die worst zou voor Bootsma een persoonlijke promotie naar de hoogste commerciŽle functie binnen de KLM zijn. Nadat de voormalig bestuursvoorzitter van Air France-KLM afgelopen juni al fel had gereageerd op dergelijke geruchten in het FD, deed de nieuwe topman Jean-Marc Janaillac dat nog eens dunnetjes over. 'Absurd en totale onzin' was het. Ook KLM-topman Pieter Elbers en staatssecretaris Dijksma ontkenden de geruchten. Laatstgenoemde klonk ook nog strijdvaardig: '(...) als het gaat over de toekomst van KLM, de Nederlandse regering altijd op het vinkentouw zit en ervoor zal zorgen dat onze belangen, ook nationale belangen niet geschaad worden.' Iedereen gerustgesteld? Nee? In dat geval hebben we wel nog als pleister op de wonde de cijfers van september. Zoals u al begrepen heeft, blijft KLM het vaak beter te doen en moet Air France slechtere rapportcijfers laten zien. Naar verluidt komt de maatschappij in november met een nieuw plan voor de toekomst. Omdat nog niet duidelijk is wat de gevolgen voor KLM zullen zijn, hebben we in ieder geval de prestaties van september 2016 nog. Gaan we!

klmsept2016klein.png
Het aantal passagiers dat KLM vervoerde nam met 3,5% toe in vergelijking met september 2015, net als het door passagiers gevlogen kilometers: 3%. Ook het aanbod aan stoelen ging omhoog: + 3,5%. De stoelbezetting daalde iets met 0,4% naar 88,7%.

airfrancesept16klein.png
Air France blijft krimpen. Er werden 3,4% minder passagiers vervoerd, het aantal door passagiers afgelegde kilometers ging met 3,5% omlaag en de stoelbezetting ging met 1,5% achteruit. De load factor ging met 1,7 % omlaag naar 83,7%.

Vhauvinisten kunnen het als een soort morele overwinning zien, maar uiteindelijk heeft KLM er ook niks aan als de grote Franse schoonbroer slecht blijft presteren. Aan Janaillac de ondankbare taak om met een plan te komen waar alle betrokkenen tevreden mee kunnen leven. Alle cijfers voor september vindt u hier.

Wilt u op de hoogte blijven van het belangrijkste financiŽle nieuws?
Like ons dan op Facebook. Vinden we leuk!

REACTIES

5%. verschil in loadfactor. Dan ben je wel uitgepraat. Dan hoef je niet door te bladeren naar de winst en verliescijfers, die kan je al schatten.

Feynman | 10-10-16 | 11:30

Air France had, volgens de geldende EU regels de KLM nooit mogen overnemen.
AF liggen al jaren aan het staatsinfuus = verboden binnen de EU.
De EU is een malafide clubje dictators.

watergeus | 10-10-16 | 11:41

En dit kan dus niet volgens de 'Frogs'. KLM moet minder presteren dan de franse trots. Dus moet KLM gedecimeerd worden. Wederom is het 'De Vous, chez Vous, sans Vous'.
Wanneer leren Nederlanders nu dat Fransen niet te vertrouwen zijn en dat allianties met anderen nodig zijn om ons de luie knoflookuitvreters van het lijf te houden?

Pierrepoint | 10-10-16 | 11:43

Te laat. KLM is verkwanseld aan de Fransen omdat een paar over het paard getilde bestuurders kans zagen zich flink te verrijken door KLM te verkopen.

Bytemaster | 10-10-16 | 11:56

@watergeus | 10-10-16 | 11:41
KLM is niet overgenomen, het is slechts een fusie ;-)

Eigenaar_IJsland | 10-10-16 | 12:06

Vanwege de vakbonden is bijna alles wat uit Frankrijk komt ondermaats qua prijs-kwaliteitverhouding. Al die Verworven Rechten moeten gewoon betaald worden. Een CitroŽn of Renault met dezelfde kwaliteit als een Toyota, zou minstens een ton kosten.

De echte Stolwijker | 10-10-16 | 12:19

Eigenaar_IJsland | 10-10-16 | 12:06 | + 0 -
Wel goed opletten, er is namelijk geen fusie tot stand gekomen! Air France / KLM holding heeft slechts 99% van de aandelen KLM en geen 100%. Er is nog steeds voor de uitstaande aandelen KLM een overname bod.
.
Niet om het op te nemen voor Air France, echter als er in Amsterdam ook een aanslag geweest zou zijn. Is het waarschijnlijk dat ook Schiphol daar last van gehad zou hebben, en dus ook KLM. Aziaten reizen niet meer als overstap via Parijs. Ook al heeft CdG weinig met Parijs te maken net zo min als Amsterdam met Schiphol als overstaphaven.
.
Staken is wat mainly Air France beschadigt, echter KLM heeft zo zijn eigen problemen denk aan een pensioenbom, dankzij het huidige kabinet!

Beroep = Boerenlul | 10-10-16 | 12:45

Waarom houdt de KLM die Air France toch zo wanhopig vast ?

duitse herder | 10-10-16 | 13:41

Efficiency en Fransen zijn twee dingen die totaal niet samengaan. Als Frankrijk ooit de vakbonden buitenspel kan zetten, dan nog zal AF eerst een efficiencyslag moeten maken om weer winstgevend te worden. Met Fransen heb ik gelet op het voorafgaande daar een heel hard hoofd in.

Brulboei_61SB | 10-10-16 | 13:54

Fransen komen voor zichzelf op. Dat is anders dan Nederlanders.

Yoo2621 | 10-10-16 | 14:23

de klm heeft in augustus en september dapper campagne gevoerd en de stoelen - vooral internationaal- heel goedkoop( maar wel verliesgevend) verkocht vandaar die extra stoelen verkoop winst
Maar er is niet aangegeven HOEVEEL meer/minder de inklomsten waren
AIRFRANCE is nu bezig met een verkoop programma-- lees weggeven stoelen voor helft van de prijs-
dus volgende maand - ook hoera verhaal over verkochte stoelen

zolang men de stijging/daling in inkomsten niet vermeld zijn het Marksje Rutte verhalen( pinokio)
Helaas- AF/KLM en schiphol
ga eens kijken in dubai/doha en verbaas je dat dat er is
dan is dat schiphol een soort Zimbabwe

henk voedselbank | 10-10-16 | 15:16

5%. verschil in loadfactor. Dan ben je wel uitgepraat. Dan hoef je niet door te bladeren naar de winst en verliescijfers, die kan je al schatten.
Feynman | 10-10-16 | 11:30 | + 4 -


Wat je zegt klopt niet helemaal. Groot probleem van KLM is dat ze ondanks de ontzettend hoge load factor (niet alleen ivm AF maar met de hele industrie) en de lage brandstofprijs nog altijd niet of nauwelijks winst kunnen draaien.
Het feit dat KLM efficicienter is dan AF wil niet zeggen dat KLM efficient is.. In het land der blinden is eenoog koning..

Shokrani Shokran | 10-10-16 | 16:08

BTW, die Dijkstra moet dr mond houden... De regering moet KLM geen staatssteun geven. KLM blijft een log traag verliesgevend en inefficient apparaat. Als ze hun eigen hoofd niet boven water kunnen houden laat ze maar klappen. Dan pas zullen investeerders erin springen en het opnieuw van de grond af opbouwen.

Shokrani Shokran | 10-10-16 | 16:11

Loadfactor klm 12% leeg, air france 17% leeg, dat is nogal wat meer.
Bijna de helft meer. Prutsende Fransen.

Raider Twix | 10-10-16 | 16:46

Loadfactor klm 12% leeg, air france 17% leeg, dat is nogal wat meer.
Bijna de helft meer. Prutsende Fransen.

Raider Twix | 10-10-16 | 16:46 | + 0 -

Zo slecht zijn die cijfers niet Raider Twix, 88% KLM versus 83% Air France, echter je moet wel dik winst maken met die bezetting. KLM als legacy carrier heeft een van de hoogste bezettings-graden in de markt, daar horen goede winstcijfers bij en geen meevallers dankzij o.a. de fuelprice.

Beroep = Boerenlul | 10-10-16 | 17:37

Reacties op dit artikel zijn gesloten