Duur grapje

Duur grapje

Staking Air France heeft €90 miljoen gekost

Vandaag heeft Air France/KLM de vervoerscijfers van de afgelopen maand juli gepubliceerd. Zoals al vaker blijkt, deed KLM het beter dan Air France maar ook nu is er weer geen reden tot een juichstemming van de groep als geheel. KLM vervoerde afgelopen maand méér passagiers (2,9 miljoen) dan een jaar geleden (2,7) en ook de bezettingsgraad nam iets toe (90,5% tegenover 90,2%). KLM deed vooral goede zaken in de korte en middellange afstanden (Short and Medium-haul) waarin een toename van het aantal passagiers te zien is van 7.2%. Air France kwam uit op 4,6 miljoen passagiers, een daling van 4.4%. Daarmee kwam de beladingsgraad uit op 87.2% tegenover 88.3% in juli 2015. Het door Air France-KLM gezamenlijke aantal vervoerde passagiers kwam op 7,5 miljoen (-0,6%) en de beladingsgraad op 88,5% (-0,5%). Prijsvechter Transavia deed overigens verrassend goede zaken met 1,6 miljoen reizigers, een toename van 23,1%. De tegenvallende resultaten van Air France liggen uiteraard deels bij staking van het cabinepersoneel eind juli tot begin augustus. Hierdoor was er een krimp in capaciteit en was er sprake van inkomstenderving. 'The impact of the seven day Air France cabin crew strike (period July 27th – August 2nd) on the operating result is estimated around € 90 million', aldus het persbericht-pdf. Een staking bij KLM is dan wel verboden door de rechter, de kans is aanzienlijk dat er zowel in Nederland als Frankrijk nog meer vakbondsacties gaan volgen. Om maar van de tikkende tijdbom die het KLM-pilotenpensioenfonds heet te zwijgen. Even wachten met de taart en slingers dus, maar dat spreekt voor zich.

Wilt u op de hoogte blijven van het belangrijkste financiële nieuws?
Like ons dan op Facebook. Vinden we leuk!

REACTIES

De ontslagen zullen wel weer aan Nederlandse kant vallen als er bespaard moet worden. Die Fransen staken en wij mogen de shit opruimen.

Vogelbeest | 08-08-16 | 10:33

Eigenlijk is KLM/Transavia met haar opgeteld 4,5 miljoen passagiers dus even groot als Air France en met deze groeicijfers zal ze Air France dit jaar nog overvleugelen. Maar kijk nu eens naar de machts- en stemverhoudingen binnen Air France KLM. Het lijkt de EU wel waar Frankrijk ook altijd een veel te grote broek kan aantrekken die niet in verhouding staat tot zijn economie. En dus: NL uit de EU en KLM/Transavia uit AFKLM . Adieu la France.

SansUnique | 08-08-16 | 10:40

Air France is slim bezig om anderen te laten werken.

duitse herder | 08-08-16 | 10:47

@Vogelbeest | 08-08-16 | 10:33
De Fransen (en Italianen) hebben het gewoon beter geregeld. In Nederland kan een rechter met Flying Blue Platinum een staking verbieden, daar niet:
www.ensie.nl...

kapotte_stofzuiger | 08-08-16 | 10:48

@kapotte_stofzuiger | 08-08-16 | 10:48 | + 1 -
Volgens mij hebben wij het dan beter geregeld, want bij ons kan je nog polderen en bij hen niet.

Alexander des Burgus | 08-08-16 | 13:09

Die beladingsgraden en bezettingspercentage's zeggen mij niets als ze er niet bij vermelden met hoeveel de capaciteit naar boven of beneden is aangepast. Bij Transavia is dat dus wel duidelijk: je hebt het hier over daadwerkelijke aantallen passagiers die vervoerd zijn.

Brulboei_61SB | 08-08-16 | 13:32

Die 'samenwerking' wordt nooit wat. Snel afsplitsen en een nieuwe constructie bedenken.

24^7 | 08-08-16 | 14:52

Die 'samenwerking' wordt nooit wat. Snel afsplitsen en een nieuwe constructie bedenken.

24^7 | 08-08-16 | 14:52

HOEVEEL passagiers men vervoert is een volkomen onbelangrijk iets

WAT HEBBEN die passagiers BETAALD voor een kaartje
daar draait het om
en als ik de weggeef reclames zie
denk ik dat de klm en de AF en transavia de passagiers GEKOCHT hebben met weggeef prijsjes
Kan nu een beetje door de goedkope olie en de goedkope rentes
maar in realiteit-- V&D weg

henk voedselbank | 08-08-16 | 15:08

KLM had een ander maatje moeten kiezen. Maar ja, dan kregen ze te weinig stemrecht. Dat hebben ze nu ook, maar dan via een omweg. Betweters.

Raider Twix | 08-08-16 | 19:42

Reacties op dit artikel zijn gesloten