REACTIES

Een goede politicus dus.
Geen idee geen ideaal en geen visie.
Dan krijg je dit beleid.
Ondertussen heeft hij wel weer tijd gewonnen.

diddley2 | 09-03-16 | 10:40

@Wellicht trappen werkgevers nu ook op de rem uit angst om aan mensen vast te zitten vanwege alle andere regeltjes, maar maakt het niet zoveel uit of die termijn voor tijdelijk contracten nou drie of twee jaar is.
Heb het aan de lijven mogen ondervinden dat grote werkgevers doodsimpel zeggen: de termijn waarin je mag blijven is nu 2 jaar in plaats van 3, want we nemen geen vast personeel meer aan, hoe goed je ook functioneert.
Dat heb je met een arbeidsmarkt waarin voldoende aanbod is. Dan word personeel behandeld als nummers welke plekken moeten vullen, niet als waardevolle aanvulling in de bedrijfsvoering waarin kwaliteit nodig is.
Het is hiermee vooral de onderkant die knetterhard aangepakt word. Juist die plek die bijzonder genadeloos geraakt word door alle verschillende instromen en visieloos beleid. Zij zijn het ook die hard geraakt worden door buitenlandse roofbouw.

Helder Groentje | 09-03-16 | 10:48

Manmanman.
Je maak het lastiger en duurder om personeel te ontslaan. Soit.
Vervolgens sta je helemaal verbaasd te kijken dat werkgevers minder enthousiast zijn om mensen een vast contract aan te bieden. Snapt ú dat nou?

Het lijkt wel alsof politici met de dag debieler worden.

Magnum Force | 09-03-16 | 10:57

Vast wordt vaster.
Flexibel wordt flexibeler.

Allemaal zoals de politieke agenda van de baby-boom vakbonden voorgeschreven heeft.

Nergens in Nederland hebben ze zo'n onnatuurlijke tweedeling tussen vast/tijdelijk als in Nederland. Volgens mij zorgt dat voor reteveel verlies door transitie werkeloosheid, en een verlaagde productiviteit doordat je vaste onproductieven niet kan ontslaan.

Vakbonden, en Enge Asher maken meer kapot dan je lief is in dit land.

monteur | 09-03-16 | 12:00

Hij word zeker bedankt ja. Ik en overige collega's van me zijn in mei aan de beurt, momenteel worden nieuwe uitzendkrachten al ingewerkt zodat wij er uit geknikkerd kunnen worden straks.

Vedrano | 09-03-16 | 12:05

Dit zag iedereen aankomen, behalve de mensen die er besluiten over nemen. Enig gezond verstand is blijkbaar afwezig bij politici en de anderen die hierover hebben onderhandeld. In Nederland krijgt een zieke werknemer het loon 24 maanden doorbetaald (er kan een korting op zitten). Je krijgt na die tijd bij ontslag de transtitievergoeding betaald.
In geen enkel ander land (bij mijn weten) word je zo goed onderhouden bij ziekte. Ik begrijp heel goed dat een werkgever indien mogelijk je een tijdelijk contract geeft. Het is een stuk minder risico.
Als Asscher de boel werkelijk goedkoper had willen maken, dan had hij de kantonrechtersformule naar beneden kunnen brengen, had hij de loondoorbetalingsverplichting van 24 maanden kunnen terugbrengen. Het lijkt er op dat hij (met ook het derde contract = vast) het slechtste voor de (laag geschoolde) werknemers heeft bewerkstelligd.

El Rico Grande | 09-03-16 | 12:16

Deze hele ellende met ZZP'ers, Uitzendellende, Payroll constructies en dit gedrocht van Werk en Zekerheid wordt vooral veroorzaakt doordat niemand aan het ontslagrecht durft te komen. Mensen aannemen zou een stuk minder eng zijn als het niet zo moeilijk was er weer vanaf te komen.
Je hebt een bedrijf en je verliest een grote klant. Moet je van een groot deel van je medewerkers af. Maar dat kost gruwlijk veel geld, dus faillietteer je die zooi maar, als dat al niet automatisch gebeurd. Maar ergens anders heeft iemand een enorme sklus binnen, alleen zijn al die gasten van dat andere bedrijf te huiverig om over te stappen. Dus wat doen we nu? Kloten met ZZP'ers en uitzendkrachten. "Een flexibele schil die met het werk mee verhuisd". Feitelijk gebeurd hetzelfde als bij soepel ontslagrecht, bij pieken trek je ze aan, bij dalen dump je ze en gaan ze bij de volgende aan de slag die wel de klus heeft binnengehaald. Met als enig nadeel bij het huidige systeem dat iedereen zit met klote arbeidsvoorwaarden en stapels ondoorzichtelijke regelingen terwijl de flierefluiters beschermd achter een vast contract doorrommelen.
Als je als regelmatige maandagmorgenteelgezopendroplul nu een vast contract hebt dan is je werkgever zeker 6 maanden kwijt aan dossieropbouw, verbetertrajecten en na 1 foutje gaat het ontslag niet door en de droplul hoeft zijn gedrag niet aan te passen. Mocht hij bij simpeler ontslagrecht met een enorme boog op straat belanden kan hij of zich niet aanpassen en nog een paar keer ferm er uitgetrapt worden of hij past zijn gedrag aan en wordt iemand die wat toevoegt aan het bedrijf waarvoor hij werkt.
Het huidige stelsel maakt mensen lui en niet luie mensen zijn de dupe. Uiteindelijk draait de hele maatschappij op voor afgebeulde flexwerkers die doodziek naar hun pensioen strompelen met een bijstandsuitkering omdat het gros de risico's niet kan afdekken.
Die nieuwe wet omtrent ZZP'ers met deregulering blahblahblah wordt net zo'n faliekante flater als WWZ. ZZP'ers en opdrachtgevers gaan nog wat beleven als ik de contracten zo bekijk. Maar je kan altijd nog proberen een rechter ervan te overtuigen dat je PostNL bent.

Dima Beeline | 09-03-16 | 12:21

Wat zei ik ZZP'er met pensioen, ik bedoelde natuurlijk een karig AOW'tje. Als dat dan nog bestaat.

Dima Beeline | 09-03-16 | 12:22

Waarom is het in godsnaam niet mogelijk om tijdelijke contracten gewoon ongelimiteerd te kunnen verlengen? De race naar de bodem is in een aantal sectoren allang gelopen, de economische crisis is in een aantal sectoren nog niet voorbij. Er is dus vanuit de markt behoefte aan flexibiliteit en ook het UWV raadt iedere werkeloze aan om ZZP-er te worden (erg flexibel) en wat doet onze overheid? Die neemt doodleuk per 1-7-2015 een nieuwe wet aan waarbij flexibiliteit (wat in veel sectoren echt nodig is) ver te zoeken is, want na 2 jaar moet een medewerker in vaste dienst komen of 6 maanden eruit. Asscher je bent een zeldzame prutser. Wat een prachtig zakenkabinet hebben wij toch gekregen, man man!

pibasso | 09-03-16 | 12:23

Wat me opvalt bij veel van die regelmakers en uitvoeringsinstanties is dat ze uitgaan van een keurige kantoor data fabriek, waarbij variatie in werkvoorraad bijna niet voorkomt en het zwaarste wat gedaan moet worden het wisselen van de toner en het laden van nieuw papier is. Ze gaan niet uit van bouwpersoneel dat er van afhankelijk is dat hun bouwbedrijf voldoende klussen weet binnen te halen, niet van het schoonmaakbedrijf wat na 4 jaar geen contractverlenging krijgt op een hele stad vol gemeentelijke panden, niet van het installatiebedrijf dat jaarlijks moet proberen het contract bij de woningstichting verlengd te krijgen (zien gebeuren dat dit op een cent per aansluiting kan stuklopen). Ze gaan niet uit van mensen die laaggeschoold vanaf hun 16e/17e in productieve beroepen zitten waar het heel normaal is om trappen op te lopen met installatiemateriaal, niet van die dakdekker die dagelijks kilo's isolatie en dakbedekking in handen heeft of een metselaar die x aantal stenen per dag weglegt. En vergeet de jongens en meiden die voordat je in de winkel van die handige 400g gesneden groenten kan kopen de ruwe producten van het land moeten snijden en bij de verwerker in de snijmachine moeten mikken. Ze vergeten totaal dat je maar x aantal maanden per jaar horeca personeel nodig hebt voor de buitenterrassen en het strand. Dat zorgpersoneel niet van hun 20e tot hun 67e oude mensen of gehandycapten van de plee of douche kan tillen. En ga zo maar door. Ze staan totaal los van de echte samenleving.

Dima Beeline | 09-03-16 | 12:32

we hebben een hele slechte regering met het heel slecht beleid, maar werkgelegenheid en de arbeidsmarkt is wel het slechtste dossier van deze regering en dat is geen reklame voor Asscher

denoorman | 09-03-16 | 12:56

Dat wat de heer Asscher verkeerd of niet goed genoeg doet, lost zijn collega Jetta Klijnsma van dezelfde partij, PvdA = Partij van dwangArbeid, gewoon even op door iedereen, althans het beperkt zich nog tot de bijstandsgerechtigde, aan de dwangarbeid te zetten voor nop waarbij de bazen er alsnog met de poen vandoor kunnen gaan op kosten van de belastingbetaler.

ProAsfalt | 09-03-16 | 13:22

Inderdaad.
Iedereen en z'n moeder zag dit al van mijlenver aankomen.
Met dit beleid zijn de gebruikelijke slachtoffers verder geslachtofferd.
En zijn er nieuwe slachtoffers gecreeerd.
Gelukkig voor Asscher worden politici in Nederland nooit afgerekend op hun wanbeleid.
Wel ruimhartig beloond.
Dus van Asscher zijn we nog lang niet af.

jemagookniksmeer | 09-03-16 | 13:33

Ik weet hier alles van. Ben zelf ook slachtoffer van deze wet, maar heb me met een slimmigheidje toch weten te handhaven. Na twee keer een 1 jaar contract te hebben kreeg ik geen vast contract. Mijn bedrijf moet zich elke 2 jaar weer in het door de overheid verplichte aanbestedingscircus storten en dan is het nogal spannend om veel personeel in vaste dienst te hebben.

Had hier ook helemaal geen behoefte aan, maar het moest van de wet. Kreeg nog wel een transitievergoeding mee van 1200 euri. Wat heb je daar in vredesnaam aan als je geen baan hebt? Door een truc heb ik weer een jaarcontract gekregen en kan ik weer 2 jaar verder. Wat er daarna gebeurt zien we dan wel weer.

Weerduivel | 09-03-16 | 13:37

Ook ik mocht aftaaien na 2 jaarcontrracten wegens 'bedrijfseconomische redenen' en bhij mn exit gesprek werd er letterlijk gezegd; last in first out de rest kost ons teveel om afscheid van te nemen. Met dank aan Asscher. Ben je 45 met een mooi stabiel CV en een goeie groeicurve, mag je weer opnieuw beginnen in een markt waar een mega overschot heerst en de achterlijk lage lonen je om de oren vliegen. Bij sommige banen kan ik voor dat salaris echt niet komen mijn vaste lasten zijn al hoger. Dus aan de ene kant maakt de politiek alles duurder, aan de andere kant betalen bedrijven alsmaar minder. Inderdaad een race to the bottom, kwestie van tijd tot binnenlandse vraag (nog) verder gaat teruglopen mijns inziens.

Dutchbeaurouge | 09-03-16 | 14:31

Waarom niet net als hier in 0041? Max opzegtermijn 3 maanden na 8 jaar indienst. Verders niks. Vast contract is hier geen issue. Het kan zo makkelijk zijn.

Zatkniss | 09-03-16 | 14:39

ProAsfalt | 09-03-16 | 13:22
Weerduivel | 09-03-16 | 13:37
Dutchbeaurouge | 09-03-16 | 14:31
Nu ben ik wel een beetje benieuwd naar jullie stemgedrag de afgelopen 20 jaar.
Met VVD-ers heb ik geen medelijden.

* Il Principe * | 09-03-16 | 14:58

De oorzaak van dit leed zijn te hoge loonlasten, veroorzaakt door belastingen.

crankshaft | 09-03-16 | 15:03

@ crankshaft | 09-03-16 | 15:03
Klopt, en die hoge loonlasten zijn er omdat Nederland een belastingparadijs is geworden voor bedrijven en mensen die rijk genoeg zijn om hun vermogens in allerlei BV's te stoppen. De scholen en wegen moeten ergens van worden betaald, nietwaar?

* Il Principe * | 09-03-16 | 15:07

Daar waar ik zicht op heb ic kan hebben:

Het aantal werkgevers dat Nederland verlaat om in een ander land weer te beginnen is in mijn archieven nog nooit zo hoog geweest.

En nee het CBS h(g)eeft daar geen cijfers van.

duitse herder | 09-03-16 | 16:10

@* Il Principe * | 09-03-16 | 14:58 |
PVV, PVV en nog eens PVV.

ProAsfalt | 09-03-16 | 16:33

@* Il Principe * | 09-03-16 | 15:07 |
Scholen en wegen daar zit 'm niet in.

Het gaat op andere hobby's.

ProAsfalt | 09-03-16 | 16:34

@ProAsfalt,
Bizar, je beseft toch hopelijk dat de VVD en PVV hetzelfde sociale beleid nastreven? Mocht de PVV aan de macht komen , dan wordt jij ook onbetaald te werk gesteld.

* Il Principe * | 09-03-16 | 16:49

Yep, 'niets persoonlijks en je voldoet uitstekend' aldus de baas. maar ons aannamebeleid is gericht op alleen nog een flexibele schil de komende jaren. En zo mag je dan na 2 jaar minus 1 dag prima te hebben gewerkt vertrekken om uiteindelijk uit boosheid op de vacature te solliciteren die daardoor ontstaat. Om te horen dat je niet hoeft te reageren maar of ik wel nog iemand kan aandragen! Omdat ze geen ervaren flexibele en deskundige werknemer kunnen vinden. Omdat iedereen die vast werk heeft niet van de stoel afkomt.
Het is een ramp deze hele WWZ want vergis je niet, ook de nieuwe WW regelingen. Heb je 1 week WW recht genoten en vervolgens weer 7 maanden parttime geflext werkt krijg je WW dagloon over die 7 maanden SV loon. Ook al heb je daarvoor 30 jaar fulltime gewerkt!

fikkieblijf! | 09-03-16 | 17:09

Wel zou overwogen kunnen worden om met contracten voor 3 of 5 jaar te kunnen werken.
A. Dijkman | 09-03-16 | 09:45 | 23 reacties
-
Je gaat voor vast onbeperkt, of voor tijdelijk. Bepaalde tijd is genaaid worden: je moet toestemming hebben om weg te gaan naar iets beters.
Dat beters wil je als het voorbij komt.
-
Opzegtermijn 3 maanden, max. 3 maanden vrij besteedbare ontslagvergoeding na 3 jaar (wachtgeld hoef je ook niet verplicht naar het NCOI of de LOI over te maken) en de vast banen komen vanzelf weer.
Als je ook de ziektewet beperkt tot max. 3 maanden loon betalen. Zieken mag je ontslaan na 3 maanden.
-
Gaat links nooit doen. Ze wachten liever tot het laatste vast contract het licht hier uit doet.
2014: EU statistiek: alleen Griekenland had een slechter draaiende economie dan Nederland. Hoe zou dat toch kunnen? 26 Van de 28 landen draaien beter dan Nederland in de EU.

Raider Twix | 09-03-16 | 17:15

Wat een armoede toch altijd bij die Asscher. Geen enkel progressief idee, geen enkele aanstalten om problemen op te lossen door te zoeken naar de meest juiste oplossing, alléén maar polderen, handelen en marchanderen binnen het eigen fantasieloze en incompetente kleikje van de sociale partners

F#ckingAwesome | 09-03-16 | 18:48

Schuiven, schuiven, schuiven onvoorstelbaar slaafse mentaliteit

omgponies | 09-03-16 | 19:39

fikkieblijf! | 09-03-16 | 17:09 |
Inderdaad, daarom werd door mijn collega-uitzenders aangeraden om niet langer dan 24 weken te werken als je nog oude WW-rechten hebt,dan weer 11 weken thuis enzovoorts, dat doe ik nu dus ook.
Alleen wordt het uitzendwerk steeds slechter betaald, nu mag ik na 11 weken helemaal thuisblijven,geloof ik. Want "ze "hadden iemand die voor 2,50 per/uur minder, hetzelfde kwam doen.

koekje erbij? | 09-03-16 | 20:22

@* Il Principe * | 09-03-16 | 16:49 |
Het beleid van de PVV is toch op dat gebied een stukje linkser dan dat van de VVD maar belangrijkste verschil is, is dat de VVD een bazenpartij is en de PVV niet. Dit houdt concreet in dat de PVV de grenzen dicht wil hebben maar de VVD de grenzen wagenwijd open wenst te hebben vanwege de komst van hordes gratis arbeiders.

ProAsfalt | 09-03-16 | 21:49

Gehoord van insider: kabinet is gewaarschuwd, maar de verkiezingen Provinciale Staten kwamen er aan en dan de getrapte verkiezing Eerste Kamer. Er was geen tijd om de wet goed te maken, moest door de Eerste Kamer in de oude samenstelling. Asher weet dat ook, maar liegt alsof het gedrukt staat. "goede" politicus...

MKBer | 09-03-16 | 22:06

Waar het hier om gaat is het nog verder uitknijpen, van loon slaven!

Er zij veel zzp'ers met minimaal 80 euro per uur waar geen problemen mee zijn.
3200 per week bruto * 52 = 166400

En idd dit is zonder vakantie!

Het gaat hier vooral om bedrijven en niet de kleinste die hier misbruik van maken, zoals de bezorging van post.

Wat jammer is, dat ze dit niet zo vertellen. dan snapt heel het volk het! Ook de loonslaaf die voor deze bedrijven gaat werken.

Als je dan dan toch een slaaf bent kan ik er nog wel een paar opnoemen om je kansen te verbeteren.

nononse | 09-03-16 | 23:01

Reacties op dit artikel zijn gesloten